adozona.hu
Elkészült a beszámoló, hogyan helyezheti letétbe a könyvelő?
//adozona.hu/szamvitel/Elkeszult_a_beszamolo_hogyan_helyezheti_let_AE8JYX
Elkészült a beszámoló, hogyan helyezheti letétbe a könyvelő?
A számviteli beszámoló letétbe helyezésének és közzétételének szabálytalan, késedelmes teljesítése, illetve elmulasztása komoly következményekkel járhat. Mégis sok cégtulajdonost megnyugtat az a tudat, hogy a könyvelő állította össze a beszámolót, így neki is kell azt letétbe helyeznie, azaz beküldenie a „megfelelő helyre”.
Gyakori eset, hogy a társaság tevékenységét nem annak tulajdonosai irányítják, hanem az általuk alkalmazott ügyvezető. Ilyenkor általában nem ő dönt a beszámolót letétbe helyező személyéről, hanem a tulajdonosok: a taggyűlés, közgyűlés, illetve egyszemélyes társaságnál az alapító hoz erről határozatot.
Célszerű a könyvelésről szóló szerződésben rögzíteni a beszámoló közzétételére vonatkozó megbízást, ha a könyvelő feladata lesz ez állandó jelleggel. Egyéb esetben a közzétevő személyéről legkésőbb a beszámoló elfogadásával egyidejűleg kell döntést hozni.
Ebben a vonatkozásban is lényeges, hogy 2018. január 1-jétől valamennyi gazdálkodó szervezetnek rendelkeznie kell elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőséggel.
A társaság beszámolóját az online beszámoló és űrlapkitöltő rendszeren (OBR) keresztül az a személy tudja beküldeni, aki az adott cég tárhelyén kapcsolattartóként vagy ügykezelői jogosultsággal rendelkezik. A beszámoló elektronikus úton történő beküldésével – a számviteli törvény 153–154/A §-aiban foglalt – letétbehelyezési és közzétételi kötelezettségének egyaránt eleget tesz a vállalkozás.
Az OBR-en keresztül a mérlegbeszámolót kizárólag olyan KAÜ által azonosított felhasználó nyújthatja be, aki az adott cég hivatalos elektronikus elérhetőségéhez – cégkapu, hivatali tárhely – hozzáféréssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy az érintett az adott gazdálkodó tárhelyéhez kapcsolattartói (cégkapumegbízotti/felhatalmazott képviselői) vagy ügykezelői (cégkapumegbízott által – a tarhely.gov.hu oldalon – beállított ügyintézői/további felhasználói) jogosultsággal rendelkezik.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük, hogyan történet az elektronikus azonosítás, hogyan lehet feltölteni a beszámolókat, s mire számíthatnak a renitens vállalkozások!
Hozzászólások (1)
Nagyon fontos figyelemfelhívást tartalmaz a cikk!
Ha a könyvelő teszi a beszámolót közzé a saját nevében, akkor ehhez felhatalmazással kell rendelkeznie. E meghatalmazás elfogadásánál azonban a meghatalmazottnak, azaz a könyvelőnek figyelembe kell vennie a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény [Ctv.] 18.§ (6) foglaltakat:
"Ha a cég a beszámolóról - külön jogszabály szerint arra feljogosított által aláírt - papír alapú okirat alapján határozott, úgy a beküldő személy egyben igazolja, hogy az ezt követően elektronikus úton megküldött beszámoló megegyezik a jóváhagyott beszámolóval. Ebben az esetben a beküldő személy a papír alapú beszámoló egy eredeti példányát - annak elfogadásától számított tíz évig - megőrzi, és amennyiben a megküldött beszámoló szabályszerűségével összefüggésben kétség merülne fel, köteles azt a cégbíróság felhívására bemutatni."
A meghatalmazottnak, azaz a könyvelőnek mérlegelnie kell, hogy kíván- még 10 évig ilyen őrzési és/vagy bizonyítási kötelezettséget felvállalni, illetve hogyan fog ennek a kötelezettségének esetleges akadályoztatása esetén (pl. abbahagyja a könyvelői tevékenységét) eleget tenni. Azt se feledjük el, hogy ez is egy szolgáltatás, amit a könyvelő - opcionális szolgáltatásként - nyújtat és amelyet érdemes beárazni.
Ajánlott a beszámoló közzétételével kapcsolatos kérdésekről az ügyfél vezetését (üv, tulajdonos) kellő időben tájékoztatni.