A nap kérdése: fiktív számlákat talált a felügyelőbizottság, mi lesz a könyveléssel?

  • adozona.hu

Lakásszövetkezet felügyelőbizottság és igazgatósága vezetőségváltás utáni ellenőrzés során papír alapú készpénzfizetési számlákat talált, amelyeket korábban nem jelentette a NAV-nak. Megkeresték a bizonylaton feltüntetett számlakiállító vállalkozást, amelynek illetékese azt nyilatkozta, nem tőlük származnak a számlák. Mivel kiderült, nem valós gazdasági esemény történt, mi a teendő? – kérdezte olvasónk. Pölöskei Pálné adószakértő válaszolt.

Olvasónk kérdése:

Lakásszövetkezetnél leváltották az előző elnököt és a vezetőséget. Az új igazgatóság és a felügyelőbizottság egyeztetést folytatott, ami során több gyanús számlát talált. Egy vállalkozás papír alapú készpénzfizetési számlákat állított ki. A számlák NAV-hoz történő lejelentését vizsgálva megállapították, hogy ezeket nem jelentették be. Megkeresték a vállalkozást is, akik lenyilatkozták, hogy ezeket a számlákat nem ők állították ki, már csak gépi számlázást használnak. Nekik nincs birtokukban olyan számlatömb. Az ügyben feljelentés is történt. Jelenleg még a pénztárban és a könyvelésben is szerepelnek az összegek. De mivel nem valós gazdasági esemény történt, mi a teendő? A lakásszövetkezet nem áfás, így áfabevallást nem érint a kérdés. És mivel pénztárból lett kifizetve, így, ha kivesszük az érintett összegeket, jelentős pénztárhiány keletkezik. Azt pedig a jelenlegi pénztáros nem tudja kezelni, illetve a pénztárzárások sem lesznek valósak. Ebben az esetben mi a teendő? Hogyan járunk el szabályosan? Illetve ilyen esetben mi a teendő?

Szakértőnk válasza:

Ha a fiktív számlát kiállító személye nem ismert, és a gazdasági esemény nem valósult meg, akkor a nyilvántartás önellenőrzéssel állítható helyre. A fiktív számlák alapján történő kifizetés önellenőrzése következtében előálló pénztárhiányt egyéb ráfordításként kell könyvelni.

Ha nincs bűncselekményre utaló jel, akkor a társasháznak kell dönteni a veszteség kezeléséről.  Például kártérítésre kötelezhető a felelős (ha van) vagy a tagok vagy a közös képviselő, aki(k) megtéríti(k) a kárt, amelyet a egyéb bevételek között kell elszámolni.  (Szt. 77. § (2) bekezdés b) pont).

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kilépő munkavállalónak adott tárgyi eszköz

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Osztalék jóváhagyása végelszámolás kezdete előtt

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Csed, gyed, gyes többes jogviszonyban II.

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 február
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2

Együttműködő partnereink