adozona.hu
Globális minimumadó: nem jelent automatikusan többletterhet, de érdemes felkészülten várni a bevezetését
//adozona.hu/nemzetkozi_kozossegi_adozas/Globalis_minimumado_nem_jelent_automatikusa_EDXJZ7
Globális minimumadó: nem jelent automatikusan többletterhet, de érdemes felkészülten várni a bevezetését
Teljesen új jövedelemadózási keretrendszert határoz meg a 2021 során 138 OECD ország, majd 2022-ben az Európai Unió tagállamai által megszavazott globális minimumadó szabályok bevezetése, melynek célja, hogy az érintett multinacionális vállalatcsoportok minden országban, ahol jelen vannak, legalább 15 százalékos tényleges jövedelemadó-terhet viseljenek.
Az új szabályozás az országonkénti jelentéshez (CbCR) hasonlóan az éves szinten 750 millió euró konszolidált bevételt elérő vállalatcsoportokat érinti. A szabályozás a tényleges adóteher koncepciójára épül oly módon, hogy amennyiben egy multinacionális vállalatcsoport egy országbeli operációjára jutó tényleges adóteher nem éri el a 15 százalékot, akkor kiegészítő, többletadó formájában a különbözetet be kell fizetnie. Bár Magyarországon a nominális társaságiadó-kulcs 9 százalék, a szabályozás saját jövedelemadó definíciójából adódóan nem automatikus, hogy többletadó-fizetési kötelezettség merül fel.
A szabályozás legnagyobb kihívásai a teljesen új, a magyar szabályoktól sokszor idegen fogalomkészlet; a szabályrendszer összetettsége, és a 2024-es implementálás. Későbbiekben egy összetett bevallási kötelezettség is terheli majd az érintett csoportokat.
Mivel a szabályozás 138 ország adórendszerének bizonyos fokú összehangolására épít, alkalmazása a magyar operációra sajátos kihívásokat rejt magában, mint például a halasztott adók kezelése, vagy a helyi adók kezelése a globális minimumadó rendszerében. A szabályok nem megfelelő alkalmazása könnyen eredményezheti az adókedvezmények előnyeinek elvesztését és többletadó-fizetési kötelezettség keletkezését olyan évben, melyben ez nem lenne szükséges. Ezen felül a szabályozás újdonság és összetettsége miatt nagyon sok további kérdés és értelmezési bizonytalanság merülhet fel.
A fentiek mellett azonban, külön mentességi szabályrendszer (úgy nevezett safe harbor szabályok) teszi lehetővé bizonyos kötelezettségek késleltetését, amennyiben azt helyesen alkalmazza a csoport. Ezen szempontok miatt elengedhetetlen a megfelelő felkészülés és a rendelkezésre álló információk alapján a lehetőségek feltérképezése az új rendszerben.
A szabályok megfelelő alkalmazására való felkészüléssel kiszámítható lehet az esetleges többletadó-fizetési kötelezettség és a várható adminisztratív terhek mértéke. Az új szabályok bevezetését követő 3 éves átmeneti időszakban a safe harbor szabályok alkalmazásával jelentősen csökkenthetőek az adminisztratív terhek. Továbbá a halasztott adóeszközök felülvizsgálata segíthet elkerülni bizonyos adókedvezmények által nyújtott előnyök elvesztését.
Hozzászólások (0)