hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adótörvénycsomag 2024: az USA-ból származó kamatjövedelem adózása egyezmény híján – példákkal

  • Horváthné Szabó Beáta adószakértő
1

Az amerikai-magyar kettős adózást kizáró egyezmény 2024. január 1-jei hatályú megszűnéséhez kapcsolódóan egyebek mellett a kamatjövedelmek adózását is érinti a jövő évre kihirdetett adótörvény-módosítási csomag.

Ugyan az adókötelezettség bevallása még messze van, hiszen ez a változás csak a 2024-es szja-bevallás elkészítésénél számít majd, azonban érdemes átgondolni addig is, hogy milyen kötelezettségekkel kell számolnia annak a magánszemélynek, aki az Amerikai Egyesült Államokból kap majd kamat jogcímen jövedelmet.

A nem egyezményes országból származó kamat továbbra is egyéb összevonás alá eső jövedelemnek minősül. Viszont az új szabály szerint 2024. január 1-jétől nem kell az egyéb jövedelmekre vonatkozó rendelkezést alkalmazni az OECD-tagállamban székhellyel rendelkező személy által kibocsátott értékpapírból származó jövedelemre, valamint az OECD-tagállamban székhellyel rendelkező személy által fizetett kamatra.

Az OECD az Organisation for Economic Co-operation and Development, nemzetközi gazdasági szervezet rövidítése, magyarul Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet. A szervezet tagállamai: Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Ausztria, Belgium, Chile, Costa Rica, Csehország, Dánia, Dél-Korea, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Izland, Izrael, Japán, Kanada, Kolumbia, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Mexikó, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia, Szlovénia, Törökország, Új-Zéland.

Ezen új szabály értelmében az Egyesült Államokból származó kamat magyar adókötelezettségére az szja-törvényben meghatározott kamatra vonatkozó előírások vonatkoznak.

A külföldről származó kamatjövedelmekkel kapcsolatban a magánszemélyt terheli az adókötelezettség. Az szja-törvény értelmében kamatnak minősül fő megközelítésben az adós által a kölcsönnyújtónak (betételhelyezőnek) vagy az igénybe vett kölcsön (elfogadott betét) használatáért, kockázatáért időarányosan fizetett (juttatott), a magánszemélyt terhelő, illetőleg megillető pénzösszeget és/vagy egyéb hozadékát kell érteni [szja-törvény 3. § 24. pont].

A kamatra vonatkozó speciális előírásokat a tőkejövedelmeknél az szja-törvény 65. paragrafusa rögzíti.

Kamatjövedelemnek minősül egyebek mellett

– a különböző bankbetétekre, takarékbetétre, fizetési számla követelés-egyenlegre a magánszemély és a hitelintézet között fennálló nyilvánosan meghirdetett feltételekkel kötött szerződés (üzletszabályzat, kamathirdetmény) alapján jóváírt, tőkésített kamat szokásos piaci értéket meg nem haladó része, továbbá a nyereménybetétkönyv tárgynyereménye,

– a nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírból, kollektív befektetési értékpapírból származó kamat/hozam.

A nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír (kötvény), kollektív befektetési értékpapír (befektetési jegy) esetében kamatjövedelem

– a meghatározott időpontban történő tulajdonban tartás alapján kifizetett (jóváírt) kamat és/vagy hozam;

– a beváltáskor, a visszaváltáskor, valamint az átruházáskor a magánszemélyt megillető bevételből az árfolyamnyereségre irányadó rendelkezések szerint megállapított rész, függetlenül attól, hogy az miként oszlik meg nettó árfolyamérték és felhalmozott kamat vagy hozam címén elszámolt tételekre.

Ugyanakkor a kollektív befektetési értékpapírnak a tőkepiacról szóló törvény szerinti tőzsdén, valamint bármely EGT-államban, továbbá az OECD tagállamaiban működő tőzsdén történő átruházásából származó jövedelem nem kamatjövedelemnek, hanem ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelemnek minősül.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük az Egyesült Államokban lévő pénzintézettől, befektetési szolgáltatótól kapott kamatjövedelemre vonatkozó adózási szabályokat, összehasonlítva a nem OECD-országokból származó kamatjövedelmek adóterheivel!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

Itt van a fenti cikk magyar nyelvre fordítva:

Azzal, hogy a USA felmondta az egyezményt, egy magyarnak az USA-ból származó kamatjövedelme után az eddigi 15%-os adóterhelés 35%-ra nőtt.

Ebből 30% megy az IRS-nek, 5% a NAV felé.

Mindezek mellett az ilyen kamatjövedelem esetén a magyar állam még igényt tart 13% Szochóra is.

Ezért aztán jobb is, ha Kenyából jön a kamatjövedelem.

Köszönjük.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Tényleges tulajdonos

dr. Magyar Attila

ügyvéd

Magyar-Hajós-Dobos Ügyvédi Iroda

Egyszerűsített foglalkoztatás, munkaidő

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 március
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31