hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Megszűnt közalkalmazotti jogviszony. A csökkentett végkielégítésről döntött az Ab

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő

Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló törvény értelmében az egészségügyi dolgozók közalkalmazotti jogviszonya egészségügyi szolgálati jogviszonnyá alakult át. A sérelmezett rendelkezés alapján, ha az egészségügyi szolgálati munkaszerződés határidőben nem került megkötésre, az érintett közalkalmazotti jogviszonya 2021. március 1-jével megszűnt. Ebben az esetben az érintett – a szolgálati idő hosszától függően – csökkentett összegű (1, 2 vagy 3 havi) végkielégítésre jogosult. Ezt a rendelkezést támadták az Alkotmánybíróság (Ab) előtt. Az indítványról szóló döntést az alábbiakban ismertetjük.

Indítványozók: az emberi méltóság, egyenlő bánásmód elvei és a tulajdonjog védelme sérül

Az indítványozók úgy érveltek, hogy az egészségügyi szolgálati törvény azon rendelkezései, melyek alapján a „kilépő” dolgozók számára csökkentett összegű végkielégítést kell fizetni, sérti az emberi méltóságot. Ezen túlmenően álláspontjuk szerint az egyenlő bánásmód követelménye is sérült, mivel a törvény összehasonlítható helyzetben lévő személyek között, indokolatlan megkülönböztetést tesz. Ugyanezen rendelkezések a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához való jogot is sértik. Végezetül úgy vélték, hogy a közalkalmazottaknak a végkielégítésre úgynevezett közjogi várományuk van, melynek elvétele az alkotmánybírósági gyakorlat szerint sérti a tulajdonhoz való jogot. 

Ab: A végkielégítés nem alkotmányos jog és nem is alapjog

Az Alkotmánybíróság szerint a végkielégítés munkajogi (nem alkotmányjogi) jogintézmény. A végkielégítéshez való jog – a munkához, az egyenlő munkáért egyenlő bérhez, a munkához igazodó jövedelemhez való jog alkotmányos garantálásával szemben – nem szerepel az Alkotmány XII. fejezetében felsorolt alapvető jogok között. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a végkielégítés feltételeinek meghatározása során a jogalkotót széles körű mérlegelési jog illeti meg, alkotmányellenesség csak egészen szélsőséges esetben állapítható meg. Jelen esetben ez nem valósult meg. Azt is kiemelte, hogy a végkielégítéshez való jog nem tartozik az emberi és állampolgári jogok körébe sem.

Ab: A közalkalmazottaknak jogszerű várakozásai sem lehettek

Az Ab kiemelte, hogy a tulajdonjog védelmének intézménye elsősorban a már megszerzett tulajdon védelmét szolgálja. Nem kizárt ugyanakkor az úgynevetett tulajdonjogi váromány védelme sem, ilyenek lehetnek olyan vagyoni értékű jogok, mint például a társadalombiztosítási ellátás. Ilyen esetben a tulajdonjog védelméhez hasonló védelem érvényesül. Tekintettel ugyanakkor arra, hogy a jogalkotó a közalkalmazotti törvényben rögzített esetektől eltérő módon szüntette meg a közalkalmazotti jogviszonyt, így az érintett közalkalmazottaknak – függetlenül a jogviszony megszüntetés feltételeitől – nem keletkezhetett tulajdonjogi várománya sem, hiszen egy teljesen új szabályozásról van szó. Ellenkező esetben a jogalkotó a hatályos törvényeket évtizedekig nem változtathatná meg. A szabályozás alkotmányossága pedig a munkavállalókra kedvező vagy kedvezőtlen voltától teljesen független.

Ab: Nem sérült az egyenlő bánásmód követelménye sem

Az indítványozók azzal is érveltek, hogy a szabályozás hátrányos megkülönböztetést is megvalósít. Az Ab ezzel összefüggésben kiemelte, hogy a megkülönböztetés alkotmányellenessége abban az esetben állapítható meg, ha a szabályozás szempontjából egymással összehasonlítható helyzetben lévő személyek között tesz a jogalkotó különbséget anélkül, hogy annak alkotmányos indoka lenne. A jogalkotó a végkielégítésre vonatkozó elosztási szabályokban a munkavállalók alkalmazási körülményei szerinti megkülönböztetést tehet, ha az egyébként nem sérti az emberi méltóságot. A végkielégítésre jogosultnak ahhoz van alkotmányosan védett joga, hogy a vele azonos jogállásúak között ne érje hátrányos megkülönböztetés.” (2180/B/1991. Ab határozat, ABH 1992, 559, 562). Az Ab úgy értékelte, hogy az indítványozók az egészségügyi szolgálati jogviszony, illetve a közalkalmazotti jogviszony hatálya alá tartozó és eltérő csoportokba tartozó személyeket hasonlítottak össze. A jogalkotó ugyanakkor dönthet úgy (és jelen esetben úgy is döntött), hogy az eltérő csoportokra eltérő szabályozást alakít ki.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Számlázás

Bunna Erika

adótanácsadó

Számlaadás elmaradása

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink