hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ezért változik a kata-törvény: itt az NGM indoklása

  • adozona.hu

A jelenleg hatályos definíció szerint is többségében ugyanazok minősülnek főállású katásnak, mint a jövő évre tervezett adótörvény-módosításokat tartalmazó csomagban javasolt új fogalom-meghatározás után, amely – ellentétben az érvényes jogszabállyal – nem a főállású, hanem a nem főállású katásokra vonatkozóan fogalmazza meg az egyes kritériumokat – reagált a lapunkban megjelentekre a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). Nincs szó tehát arról, hogy a kritériumok módosítása azt jelentené, belátta hibáját a szaktárca.

A jelenleg hatályos, a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény 2. § 8. pontja a főállású kisadózó fogalmát határozza meg. E szerint főállású kisadózó: az a kisadózó, aki a tárgyhó bármely napján nem felel meg az alábbi feltételek valamelyikének:

•         legalább heti 36 órás munkaviszonyban áll,
•         nyugdíjas,
•         külföldön biztosított,
•         megváltozott munkaképességű.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint ez a megfogalmazás úgy értelmezhető, hogy amennyiben a magánszemély nem felel meg a felsorolt feltételek egyikének sem, akkor főállású kisadózó. Ebből adódóan, ha a magánszemély megfelel a felsorolt feltételek valamelyikének, akkor nem minősül főállású kisadózónak (azaz utána csak 25 ezer forint tételes adót kell havonta fizetni).

Egyes okleveles adószakértők szerint viszont az, hogy valaki nem felel meg a felsorolt feltételek „valamelyikének”, nem azonos azzal, hogy nem megfelel meg a felsorolt feltételek „egyikének sem” – véleményük szerint az utóbbi megfogalmazás lett volna a helyes az idei évben hatályos törvényszövegben. A felsorolt feltételek „valamelyike” ugyanis biztosan nem teljesül, a kisadózó nem lehet egyszerre heti 36 órában biztosított, ezzel egyidejűleg kiegészítő tevékenységet folytató, külföldön biztosított, más tagállamban biztosított, valamint rokkantsági ellátásban részesülő.

A beterjesztett törvényjavaslatban az NGM alapjaiban módosítaná a fogalom-meghatározást. Az új rendelkezés már nem azt határozná meg, ki minősül főállásúnak, hanem azt, hogy ki számít nem főállásúnak. Az új törvény szerint „főállású kisadózó: a kisadózó, kivéve azt a kisadózót, aki a tárgyhó egészében megfelel az alábbi feltételek bármelyikének:

a) legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll, azzal, hogy a heti 36 órás foglalkoztatás megállapításánál az egyidejűleg fennálló munkaviszonyokban előírt munkaidőt össze kell számítani,
b) a társadalombiztosítás ellátásairól és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) szerinti kiegészítő tevékenységet folytatónak minősül,
c) a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek alapján külföldön biztosított személynek minősül,
d) a kétoldalú szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezmény alapján más államban biztosítottnak minősül,
e) olyan magánszemély, aki 2011. december 31-én - a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény alapján megállapított - I., II., vagy III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra volt jogosult, és a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 32-33. §-a alapján rokkantsági ellátásban vagy rehabilitációs ellátásban részesül, vagy
f) rokkantsági ellátásban részesül és egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 50 százalékos vagy kisebb mértékű,
g) a kisadózó vállalkozáson kívül más vállalkozásban nem kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozónak minősül, ideértve más kisadózó vállalkozásban fennálló kisadózó jogállást is.

Vagyis a megváltozott törvényszöveg szerint az a kisadózó nem főállású, aki a felsorolt feltételek bármelyikének – akár többnek is egyszerre – megfelel.

Az NGM szerint a szövegmódosítás nem változtat a jogszabályhely jelentésén, és a levonható logikai következtetés is azonos lesz a korábbival: ha a magánszemély megfelel a felsorolt feltételek valamelyikének, akkor nem minősül főállású kisadózónak (azaz utána csak 25 ezer forint tételes adót kell havonta fizetni). A tárca tehát nem ért egyet az említett okleveles adószakértői értelmezéssel, véleménye szerint látható, hogy a javasolt jogszabály-módosítást sem ez a felvetés indukálta.

A módosítás lényegi eleme, hogy a javaslat elfogadása esetén azok a vállalkozók, akiket több munkaviszonyukban együttesen foglalkoztatnak legalább 36 órában, illetve akik más vállalkozásban már biztosítottak, nem lesznek főállású kisadózók, és ezért utánuk havonta nem 50, hanem 25 ezer forint lesz a tételes adó mértéke – emeli ki a minisztérium.

A szaktárca szerint a gyakorlatban nem vetett fel kérdéseket a jogszabály jelenlegi szövege. Ezt bizonyítja, hogy 2013-ban megközelítően 80 ezer vállalkozás helyesen döntötte el, ki minősül főállású kisadózónak, és ki nem.

Utóbbi kijelentés ugyanakkor további kérdést vet fel, mégpedig azt, feltétel nélkül elfogadható-e az, hogy a katás vállalkozások helyesen döntötték el, főállásúnak vagy nem főállásúnak minősülnek-e. A kata adóalanyiság bejelentésére is szolgáló nyomtatványon ugyanis a kisadózóknak kell megjelölniük, hogy főállásúnak számítanak-e. Ugyan a törvény előírja, hogy a bejelentésben nyilatkozni kell a vállalkozásnak arról, főállásúnak minősül-e a kisadózó, a főállású kisadózói jogállás tényét az adóhatóságnak kell megállapítania, amiről a nyilvántartásba vételről értesítő levélben tájékoztatni kell a kisadózó vállalkozást.

A nyomtatvány azonban nem tartalmaz olyan részt, ahol meg kellene jelölnie a vállalkozásnak, hogy a bejelentett kisadózó legalább 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll-e, kiegészítő tevékenységet folytatónak minősül-e, külföldön biztosított személy-e, más tagállamban biztosítottnak minősül-e, baleseti, rokkantsági nyugdíjra jogosult-e, rokkantsági ellátásban részesül-e. Felmerül a kérdés: e nélkül hogyan tudja megállapítani az adóhatóság annak a tényét, hogy az adott kisadózó főállásúnak minősül-e vagy sem?

Korábbi cikkünket ITT olvashatja el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Lízingelszámolás, tao

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Őcsg-tag, biztosított

Széles Imre

tb-szakértő

Vállalkozói tb

Széles Imre

tb-szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink