hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Büntetőadó a katában: a szigorítás gyakorlati problémái

  • Szipszer Tamás adótanácsadó, mérlegképes könyvelő
1

Január 1-jétől a katatörvény módosítása következtében 40 százalékos adó terheli az egy kifizetőtől származó 3 millió forintot meghaladó bevételt. Az adó a kifizetőt terheli, első ízben a juttatási értékhatár átlépését követő hónap 12-éig napjáig. A szabályozás első látásra nem tűnik bonyolultnak, de a gyakorlatban mégis számos kérdést vet fel, melyeket az alábbiakban mutatunk be.

Fontos kiemelni, hogy a 3 millió forintos összeghatárt kifizetőnként kell számításba venni. Ha a kisadózó olyan kifizetőktől szerez bevételt, akik egymással kapcsolt vállalkozási viszonyban állnak, akkor ezen kifizetőktől származó bevételeket nem kell összeszámítani.

Kérdésként merülhet fel, hogy vajon a 3 millió forintos juttatás értékhatárába beleszámít-e a még 2020-ban kiszámlázott, de csak 2021-ben kézhez kapott bevétel. Mivel a kisadózókról szóló törvény (katatörvény) 8. paragrafusának (6c) bekezdése a „juttat” kifejezést használja, így – álláspontom szerint – a 2020-ban kiszámlázott, de csak 2021-ben jóváírt bevételeket is figyelembe kell venni a 3 millió forintos összeghatár számításánál. Vagyis, ahogyan a bevétel megszerzése esetén a tényleges pénzforgalom dátumát tekintjük a bevételszerzés időpontjának, ugyanúgy a 3 millió forintos értékhatár számításánál is kizárólag a pénzforgalom az irányadó.

Ha azonban a bevételt szerző kataalany 2020. december 31-éig más adózási forma (például vállalkozói személyi jövedelemadó vagy társasági adó) alá tartozott, akkor máris kérdésessé válik a 2021-ben jóváírt, de egyébként 2020-as évi teljesítéshez kapcsolódó bevétel kezelése.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük, mely esetekben nem számít bele a 3 millió forintos korlátba az adott bevétel!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

A jogalkotó gyakran (főleg a Pénzügyminisztérium berkeiben) maga sem tudja, hogy mit akar. A törvényt pedig nem az értelmezése, hanem a szövege alapján kell alkalmazni.

Az építőipari rezsióradíj pedig pontosan az a dolog, amit a jogalkotó kivett a 40%-os különadó alól: egy jogszabályban meghatározott díjszabás.

Nem csoda, hogy Besesek Botond helyettes államtitkár úr 3 óra alatt kiadta a hamis cáfolatot, de azóta se válaszolt nekem. Szerintem pontosan tudja, hogy a jogszabályban meghatározott díjszabás mibenléte egybevág az építőipari rezsióradíjjal és ezt a bíróság is így látná.

A Pénzügyminisztérium taktikája így az lehet, hogy a rezsióradíj alkalmazását hamis értelmezéssel gátolja, aztán egy utolsó pillanatos törvénymódosítással kiigizítják majd ezt a törvényi szakaszt.

Tehát az jár rosszul, aki a hamis értelmezést követte. Sajnos nem először látok ilyesmit, a Pénzügyminisztérium már 1995-ben is bemutatott hasonlót, de ez szinte évente ismétlődik.

Új arcok, régi módszerek.

Aki meg mindezt leírja (le meri írni), azt a Pénzügyminisztérium levadássza, valamilyen mondvacsinált adóügyből fúj egy jó nagy lufit.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink