25 találat a(z) iratmegőrzés cimkére
Megjelent az augusztusi VálaszAdó
Cikk
2022 júliusa bizonyára fekete hónapként vonul be majd' félmillió katás vállalkozás történelmébe.
Könyvelési szerződés után
Kérdés
Könyvelőváltás, iratanyagok átadása. Nézzük meg adatvédelmi szempontból!
Cikk
A könyvelőváltás miatti iratanyagátadás kérdését több szempontból is körüljártuk, adatvédelmi szemszögből azonban még nem vizsgáltuk. Olvasónk az adatok megőrzéséről és törléséről kérdezte szakértőnket, dr. Kéri Ádám ügyvéd válaszolt a kérdésre.
Nem veszi át a korábbi ügyfél a könyvelési anyagokat: ki felel az iratok megőrzéséért?
Cikk
Korábbi cikkünkben azzal az esetkörrel foglalkoztunk, amikor a könyvelő megbízatása megszűnése után elérhetetlenné válik, és nem adja vissza a gazdálkodónak a könyvelési anyagokat. Jelen cikkünkben a nem tankönyv szerinti elválás másik esetét vizsgáljuk meg, amikor a könyvelő vagy könyvelőiroda a szerződéses kapcsolat megszűnése után szeretné visszaadni a könyveléshez szükséges anyagokat korábbi ügyfelének, aki viszont nem veszi azt át.
Lelépett a könyvelő, nem adja át az iratokat, mit tehet a cég?
Cikk
A gazdálkodók néha azzal a problémával szembesülnek, hogy a korábbi könyvelő többszöri felszólítás és megkeresés ellenére sem hajlandó átadni a könyvelési anyagot. Gyakran az érintett személy válaszolni sem hajlandó a megkeresésekre, illetve nem lehet vele felvenni a kapcsolatot a korábban megadott elérhetőségein. Kérdésként merülhet fel, ilyen esetben hogyan járjon el a gazdálkodó, hogy egy későbbi esetleges ellenőrzés során ne legyen a részére felróható, miért nem tudja bemutatni a könyvelési bizonylatokat.
Társasház-átadással kapcsolatos kérdések
Kérdés
Munkaügyi iratok megőrzése
Kérdés
Iratmegőrzés idő
Kérdés
Könyvelő iratmegőrzési kötelezettsége
Kérdés
Kedves Hunyadné Szűts Veronika! Köszönjük szépen a korábbi kérdésünkre adott válaszát. (https://adozona.hu/kerdesek/2020_1_20_Konyvelo_iratmegorzesi_kotelezett_uxn) A könyvelő már megkísérelte mind futárral, mind tértivevényes úton megküldeni a több ezer dokumentumnyi iratanyagot, a társaság azonban semmilyen módon nem volt hajlandó azt átvenni. Eddig tehát a társaság együttműködésének hiánya miatt nem volt megoldható, hogy az iratanyag fizikailag a társasághoz kerüljön. Az ön álláspontja szerint ebben az esetben mit tehet a könyvelő, hogy ne kelljen őriznie ezt a jelentős mennyiségű iratanyagot? Köszönettel: Lajos Ügyvédi Iroda
Iratmegőrzés
Kérdés
Tisztelt Szakértő! A kft. házipénztárt üzemeltet. Kérdésem, hogy a bevételi és a kiadási tömböket nyilvántartásba kell-e helyezni, illetve a tőpéldányokat mennyi ideig kell megőrizni?
Munkaügyi dokumentumok archiválása
Kérdés
Tisztelt Szakértő! Több, a bérszámfejtést alátámasztó és egyéb munkaügyi dokumentum fordul elő a vállalatunknál, amit ezidáig nem archiváltunk. Ilyenek a következők: bérletek, amelyeket a dolgozók leadtak, dolgozó által aláírt szabadságengedélyek, szabadságkartonok, NYENYI, rendkívüli munkavégzés elrendelése, M30-as nyomtatványok. Kérdésem: lehetséges-e ezen nyomtatványok bármelyikének megsemmisítése vagy elektronikus archiválása (scannelés és utána megsemmisítés – bár gondolom az IT fejlődésével ez sem biztosított, hogy 50 év múlva meg tudom nyitni), vagy mindegyiket őrizzük meg a nyugdíjkorhatár betöltését követő 5 évig? Köszönöm megtisztelő válaszukat előre is! Üdv: Zsuzsa
Könyvelő megőrzési kötelezettsége (beszámoló) II.
Kérdés
Tisztelt Hunyadiné Szűts Veronika! Köszönöm válaszát, amelyet a 02.20-án hasonló címmel feltett kérdésemre adott. Viszont úgy tűnik, hogy félreértett. Az általam feltett kérdés nem az adózóra vonatkozott, hanem az adózó könyvelését végző számviteli szolgáltatóra, aki ténylegesen elvégzi az ügyfelek (adózók) beszámolójának elektronikus közzétételét. Tehát a kérdésem továbbra is az, hogy a könyvelőnek (számviteli szolgáltatást nyújtónak), aki az ügyfele (adózó) beszámolójának elektronikus közzétételét az adózó cégkapuján keresztül intézi, van-e jelenleg megőrzési kötelezettsége az általa elektronikus úton beküldött beszámolók és a kapcsolódó iratok eredeti, aláírt példányára vonatkozóan ügyfelei tekintetében? És ha van, akkor az hány év? Köszönöm válaszát!
Ne dobja ki a dolgozók papírjait! Változnak az iratőrzési szabályok
Cikk
Sokszor előfordul, hogy egy vállalkozás 10-20, sőt akár 30 évvel korábbi időszak vonatkozásában kap felszólítást, hogy jogviszonyt vagy bért igazoló adatokat közöljön. Ugyanakkor jelenleg nincs egyértelmű előírás arra, hogy a bér- és munkaügyi adatokat az általános elévülési időn túl is köteles a munkaadó megőrizni. Ezen változtatna egy közelmúltban benyújtott törvényjavaslat.
Munkaügyi iratok tárolása
Kérdés
Szeretném megkérdezni, mit lehet tenni azzal a közel 30 éve őrzött munkaügyi iratanyaggal, amit egy felszámoló cég "felejtett ott" egy nem jogutód cég egyik helyiségében? A felszámoló cég azóta megszűnt, nem elérhető. Már nincs se kolléga, se ember, aki az iratok közül esetlegesen adatokat tudna előbányászni a még szükséges iratokból, ha szükség lenne rá. Fizikailag lehetséges, hogy egy erre jogosult állami szerv átvegye és kezelje? Vagy mi legyen vele? Nincs kötelezettsége a jelenlegi – hamarosan megszűnő – cégnek, hogy tárolja az iratokat?
Iratmegőzés GDPR figyelembevételével
Kérdés
Tisztelt Szakértő! A GDPR szabályozását is figyelembe véve, ha megszűnik egy munkavállaló munkaviszonya, meddig kell a személyes adatairól szóló nyilatkozatokat, személyiokmány-másolatokat megőrizni? Illetve ha ugyanezen okmányok cafeteria juttatás miatt kerültek elkérésre a munkavállalóktól, akkor hány év ezen iratok (másolatok, személyes adatokat tartalmazó, például az egészségpénztári belépési nyilatkozatok) megőrzési ideje a jogosultság megszűnése után? Válaszát előre is köszönöm!