127 találat a(z) bérelt ingatlan cimkére
Beruházás bérelt ingatlanon Kérdés
Tisztelt Adózóna! Egyszemélyes kft., áfakörös, a tulajdonos családi házában a teraszt átalakítva irodát alakít ki, amit a tulajdonostól bérel. A ház az ingatlan-nyilvántartásban lakóingatlanként szerepel, a használatba vételi engedélyben X négyzetméter alapterület plusz Y négyzetméter fedett terasz van feltüntetve. A terasz külön bejárattal rendelkezik. Az áfatörvény 124. §-a tiltja a lakóingatlan építéséhez szükséges termékek és szolgáltatások áfájának a levonását (kivételektől eltekintve), de az értelmező rendelkezésekben a lakóingatlan fogalmából kiveszi a rendeltetésszerű használathoz nem szükséges helyiségeket. Áfatörvény értelmező rendelkezések: "12. lakóingatlan: lakás céljára létesített és az ingatlan-nyilvántartásban lakóház vagy lakás megnevezéssel nyilvántartott vagy ilyenként feltüntetésre váró ingatlan. Nem minősül lakóingatlannak a lakás rendeltetésszerű használatához nem szükséges helyiség még akkor sem, ha az a lakóépülettel egybeépült, így különösen: a garázs, a műhely, az üzlet, a gazdasági épület;" Véleményem szerint a terasz nem szükséges a rendeltetésszerű használathoz, ezért a 124. § tiltó rendelkezése ide nem vonatkozik, az iroda építése kapcsán felhasznált termékek és szolgáltatások áfája levonható. Ezzel kapcsolatban várom szíves tanácsukat. Köszönettel: OC Kft.
Katások, figyelem! Ez lehet a kiskapu az ingatlan-bérbeadásnál Cikk
Katás egyéni vállalkozó szépségszalont szeretne bérelni. A szalonban többen dolgoznák, szintén bérlőként. A szalon tulajdonosa a katás egyéni vállalkozóval köt bérleti szerződést, aki – a tulajdonos kérésére – további albérletbe adná a helyiségeket. Ha az egyéni vállalkozó magánszemélyként köt szerződést a szalon tulajdonosával, és magánszemélyként adószámot vált ki bérbeadásra, akkor végezheti-e a bérbeadási tevékenységet, vagy az a katás tevékenységével összeegyeztethetetlen? – kérdezte olvasónk. Szipszer Tamás szakértőnk válaszolt.
Bérelt ingatlanon végzett felújítás Kérdés
Tisztelt Szakértő! Adott egy kft., bérelt egy ingatlant, kialakította üzletnek, körülbelül 900 ezer forintot költött rá 2014-ben. Sajnos nem jött be az üzlet, és felmondták a határozott idejű szerződést, még idő előtt. Ezért nem kapták vissza a kauciót sem. Ennek kivezetését az egyéb ráfordítások között kell kimutatni? A felújítás költségeit összességében kimutattuk a tárgyi eszközök között, évi 6 százalék értékcsökkenés lett elszámolva. Ezt most selejtezni kell? Kivezetjük a bruttó értéket és az eddig elszámolt értékcsökkenést? Ez terven felüli értékcsökkenés lesz? Ezzel meg kell növelni majd a társaságiadó-alapot?
Társasháztól bérelt osztatlan, közös tulajdonú helyiség bérleti díjának az elszámolása Kérdés
Tisztelt Szakértő! A cégem egy társasháztól bérel egy helyiséget, ennek költségét a társasház felé kell megfizetni, de erről semmilyen bizonylatot nem állít ki. A közös képviselet helyesen jár el? Elegendő bizonylat, hogy egy megállapodás van a társasház osztatlan közös tulajdonú területén kialakított helyiség kizárólagos használatáról és ennek a díjáról, amit átutalással egyenlítünk ki?
Áfalevonás, ingyenes átadás Kérdés
Tisztel Szakértő! Áfalevonási jog tárgyi eszköz ingyenes használata esetén című cikkhez kapcsolódva szeretnék kérdést feltenni. Egyéni vállalkozás üzletet bérelt, a szerződése szerint 5 évre. A bérelt ingatlanon karbantartási és elkülönülten felújítási munkákat is végzett a saját tevékenységének megfelelően. Az előzetesen felszámított áfa levonásba került, a felújítás nem volt építésiengedély-köteles. A felmerült felújítási költségeket nem számolta el a felmerülés évében, azt aktiválta. A vállalkozás nem hozta a várt eredményt, ezért az egyéni vállalkozó a tevékenységét megszüntette, az ingatlant, üzlethelyiséget visszaadta a bérbeadónak, ingyenesen, mert nem volt hajlandó fizetni érte. A NAV ezt ingyenes átadásnak nevezve adóhiányt állapított meg áfa vonatkozásában. Kérdésem, hogy az EU Bíróság ítélete az ingyenes visszaadás miatt nem értelmezhető-e erre az esetre is? Válaszukat köszönve, dblaszlo
Bérelt ingatlanon végzett felújítás civil szervezetnél Kérdés
Tisztelt Adózóna! Nonprofit szervezet (társadalmi szervezet) irodát bérel, és azon jelentősebb összegű felújítást végzett. Az a kérdés, hogy kötelező-e, mint a vállalkozásoknál, bérelt ingatlanon végzett beruházásként elszámolni, és értékcsökkenést alkalmazni? (Nyilván az 6 % tao szerinti érték itt nem lehet kötelező, hiszen a társaság az irodát a szervezet cél szerinti tevékenységéhez használja.) Ráadásul a feladat támogatásból valósult meg, ezért felmerülhet a halasztott bevételként történő támogatás-elszámolás is. A kérdés az lenne, hogy mindezektől nem lehetne-e – mivel nonprofit szervezetről van szó – az irodára történt ráfordításokat, mint közhasznú tevékenység költségét elszámolni, mivel a fenti dolgok (amortizáltatás, bevétel-elhatárolás) ebben az esetben közgazdaságilag (és nem utolsó sorban megbízható és valós kép szempontjából) nehezen értelmezhetőek. Köszönettel és üdvözlettel: Löffler Andrés
Bérelt ingatlan felújítása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egyszemélyes kft. tulajdonosa, mint magánember bérbeadná a saját lakását olyan feltételekkel, hogy két évig nem számláz a kft. felé bérleti díjat. A kft. ennek fejében felújítja az ingatlant. Ezt a költséget elszámolhatja-e a kft., az áfát visszaigényelheti-e? A magánszemély ilyen esetben a személyi jövedelemadót hogyan fizeti meg? Segítségét köszönöm. Ildi
Társasháznak fizetendő bérleti díj "lelakása" Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egyéni vállalkozó helyiséget bérel egy társasháztól. Az egyéni vállalkozó különböző munkálatokat végzett a bérleményen, megegyezésük alapján ennek értékében nem kell a társasháznak bérleti díjat fizetnie. Helyes-e az a meglátásom, hogy ebben az esetben is minden hónapban ki kell a társasháznak a bérlő részére állítani a bérleti díjról a számlát, abból a levont szja-t a vállalkozónak be kell vallania, meg kell fizetnie, emellett az egyéni vállalkozó is ugyanilyen összegben (bruttó bérleti díj összegében) havonta számlát állít ki a társasház részére bérelt ingatlanon végzett beruházás címén? Köszönöm!
Bérelt ingatlan áfája Kérdés
Tisztelt Tanácsadó! Szeretném megkérdezni, hogy ha áfa szempontjából nézzük, a lakó és nem lakó épületnek vett bérelt ingatlant, akkor az áfa levonható-e vagy sem? Esetleg van-e rá megoldás, ha magánszemélytől bérel a vállalkozás irodát, ami lakóingatlannak minősül, és felújításra kerül az iroda, az áfát hogyan lehetne mégis levonásba helyezni? Nagyon szépen köszönöm előre is a segítséget!
Bérelt ingatlan felújítása bérleti díjba beszámítva Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy kft. magánszemélytől bérelt ingatlant felújítja, mely felújítást megelőzően úgy egyezett meg a bérbeadóval, hogy a felújítási költséget "lelakja", azaz addig nem fizet bérleti díjat. Ez körülbelül 10 éves időtartamot jelent. Kérdések: 1) Hogyan kell könyvelni a felújítási költséget? Aktiválni kell, mint bérelt ingatlanon végzett beruházást, vagy csak a bérbeadóval szembeni követelésre (36-os számlaosztály) kell könyvelni? 2) Ebben az esetben ki kell-e számlázni a felújítást a bérbeadó felé, vagy csak a szerződés alapján követelésként nyilvántartani? 3) Ha számlázni kell, akkor áfásan kell-e kiállítani a számlát, tekintve, hogy a kft. fordított áfás számlát kap a kivitelezőtől, de a fizetendő áfát nem helyezi levonásba, mivel az ingatlan a földhivatalnál "kivett lakóház, udvar, gazdasági épület" elnevezéssel szerepel?
Bérelt ingatlanon végzett beruházás Kérdés
Tisztelt Szakértő! Cégünk egy lakást bérel, amit irodaként használ (lakáscélra nem használjuk). Megérett a felújításra és a kérdés az lenne, hogy a beruházásra fordított összeg áfatartalmát vissza lehet-e igényelni? Levonható-e a beruházás áfája, és ha igen, akkor az áfatörvény mely paragrafusa alapján? Köszönöm!
Bérelt ingatlanon végzett beruházás Kérdés
Bérelt ingatlanon végzett, nem aktivált beruházást az év végi egyenlegével a társasági adóalap meghatározásánál csökkentő tényezőként figyelembe vehetem-e?
Bérelt lakás áfája Kérdés
Tisztelt Szakértő! Adóalany kft. – áfás tevékenységet végez – iroda céljára lakást bérel. A bérbeadó a bérleti díjról – jogszerűen – áfás számlát állít ki (a lakás-bérbeadásra az áfa hatálya alá kerülést választotta.) Kérdésem, hogy a lakásbérlet és közüzem áfáját a bérbevevő visszaigényelheti-e? Mi a helyzet akkor, ha a bérleti díj és a közüzemi költségeket külön számlázzák? Ebben az esetben a közüzemi díjak áfatartalma visszaigényelhető a bérbevevőnél? A bérlő a lakás felújítása során az ahhoz kapcsolódó számlák előzetes áfáját nem igényelte vissza. Helyesen járt el? Köszönöm a segítségüket.
Bérelt ingatlant újít fel? Ráfizethet, ha nem figyel ezekre a szabályokra! Cikk
Visszaigényelhető-e a bérelt ingatlanon végzett felújítás költségeinek áfája? Milyen adókövetkezményei vannak annak, ha bérleti idő lejárta után bérbeadó nem fizet a felújításért? Több adótörvény szabályait foglaltuk össze.
Bérlemény rezsijének elszámolása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az alábbi kérdésben kérem a szíves szakértői véleményét. A székhelyünk használatára bérleti szerződést kötöttünk, valamint ugyanazzal a céggel külön szerződést kötöttünk a közüzemi díjak átszámlázásáról. A bérleti díj és a közüzemi díjak természetesen külön számlán kerülnek számlázásra és a közüzemi számlákon a villany és gáz fogyasztás mennyiségi egysége és mennyisége is feltüntetésre kerül. Állítólag a helyi adó ellenőrzése során ezeket a számlákat nem fogadják el , mint anyagköltséget. Kérem a szíves álláspontjukat, hogy ezek a tételek könyvelhetőek-e 51-es számlára és levonhatóak-e az iparűzési adó alapjából. Válaszát előre is köszönöm.