Visszatér a reklámadó – mit kell tudni a szabályozásról?

  • BrandContent

A magyarországi reklámadó szabályozás jelenleg felfüggesztett állapotban van: az adókulcs 0%, így gyakorlatilag nincs adófizetési kötelezettség. A 2025. őszi adócsomag azonban váratlan fordulatot hozott: 2026. július 1-jétől újra életbe lép a 7,5%-os adó, holott a piaci szereplők legkorábban a 2027-es évtől várták annak visszavezetését. Ez új helyzetet teremt a médiacégek és reklámozók számára.

A felfüggesztés története napjainkig

A reklámadó felfüggesztése 2019. július 1-jén kezdődött, miután az Európai Bizottság tiltott állami támogatásnak minősítette a szabályrendszer egyes elemeit. Ugyan az Európai Unió Törvényszéke megállapította, hogy a forgalom utáni progresszív adóztatás nem sérti az uniós jogot, és Európai Unió Bírósága 2021 márciusában véglegesen helybenhagyta ezt az ítéletet, ennek ellenére a magyar kormány azóta évről évre meghosszabbította a felfüggesztést. A 2025. őszi adócsomag azonban már csak további fél éves hosszabbítást tartalmaz, azaz 2026. június 30-ig marad 0% az adó, július 1-jétől pedig visszatér a 7,5%-os kulcs és valamennyi kapcsolódó kötelezettség.

A tervek szerint 2026 második félévében az adóbevétel mintegy 10 milliárd forintot jelenthet a költségvetésnek. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) ugyanakkor egyeztetést kezdeményezett a kormánnyal, legalább további egy éves felfüggesztést kérve. Az érintettek álláspontja szerint ugyanis a reklámadó visszavezetése kontraproduktívan hatna a gazdaságra.

Adóalanyok és adóköteles tényállások

Az előzmények fényében érdemes tehát (újra) megismerkedni a szabályozással!

A reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (Ratv.) alapján adóalanyok a reklámközzétevők és bizonyos esetekben a reklámot megrendelők is. Az elsődleges adóalanyok a reklámot közzétevő gazdasági társaságok, illetőségtől függetlenül. Ide tartoznak a médiatartalom-szolgáltatók, sajtótermékek kiadói, szabadtéri reklámhordozók üzemeltetői, valamint az internetes reklámközzétevők, akik túlnyomórészt magyar nyelvű oldalakon működnek. Lényeges, hogy csak az ellenszolgáltatás fejében történő közzététel adóköteles – a saját célú reklám (amikor valaki saját termékét hirdeti) nem.

A reklám megrendelői is adóalanyokká válhatnak, ha nem rendelkeznek a reklámközzétevő nyilatkozatával arról, hogy a közzétevő teljesíti adófizetési kötelezettségét vagy egyáltalán nem terheli ilyen kötelezettség. A korábbi szabályozás alapján a megrendelő akkor is mentesült az adókötelezettség alól, ha a reklámot közzétevő adóalany szerepelt az adóhatóság által vezetett adóalany-nyilvántartásban, amely az adókötelezettségeiket szabályszerűen teljesítő vállalkozásokat tartalmazta. Az őszi törvénymódosítások fényében kérdéses, hogy e nyilvántartás a jövőben is működik-e; várhatóan ezen a területen további pontosítások és módosítások is várhatóak.

Adóköteles minden olyan reklám, amely médiaszolgáltatásokban (TV, rádió), sajtótermékekben, szabadtéri reklámhordozókon, járműveken, nyomtatott anyagokon (prospektusok, reklámtárgyak) vagy interneten jelenik meg ellenszolgáltatásért.

Mentesülnek azonban a magánszemély megrendelők (akik nem egyéni vállalkozók), valamint azok, akiknek szerződött partnere mint reklámközzétevő szerepel az adóhatóság hivatalos nyilvántartásában.

Adómértékek és adóalap-számítás

Az adóalap a reklámközzétételből származó éves nettó árbevétel. Speciális szabály, hogy ha kapcsolt vállalkozásként működő reklámértékesítő ügynökség közreműködik, az ügynökség árrése (a megrendelőtől kapott bevétel és a közzétevőnek fizetett összeg különbsége) az adó alapja.

2026 júliusától a reklámközzétevők esetében az adómérték 7,5%, de az első 100 millió forintra adómentesség vonatkozik. Ez a gyakorlatban hasonló egy kétkulcsos, sávosan progresszív rendszerhez, ugyanakkor a 100 milliós adóalapra vonatkozó, de minimis támogatásnak minősülő mentesség reflektál a Bizottság korábbi, állami támogatásokkal kapcsolatos kritikáira.

Példa: Tegyük fel, hogy egy online médiavállalkozás adott évben 300 millió forint reklámbevételt ér el. A reklámadó alapja ez esetben 300 millió forint. Ennek 100 millió Ft-ig terjedő része adómentes, vagyis az első 100 millió után nem kell adót fizetni (a de minimis támogatás ennek az adótartalma, azaz 7,5 millió forint). A fennmaradó 200 millió forint után azonban 7,5% adót kell fizetni, ami 15 millió forint adóterhet jelent.

A reklámadót a közzétevőknek évente egyszer kell bevallani és megfizetni, az adóévet követő május 31-ig. Évente kétszer előleget is fizetni kell, és reklámadó esetében továbbra is él az előleg-kiegészítési kötelezettség is. A bevallást és befizetést az adóhatóság felé kell teljesíteni, az erre szolgáló nyomtatványon.

A reklámot megrendelők esetében, ha ők is kötelezetté válnak (mivel nincs nyilatkozatuk a közzétevőtől), az adómérték 5% a havi 2,5 millió forint feletti reklámközzétételi ellenérték után. Ők ilyen esetben havonta kötelesek bevallást adni.

Szankciók és mulasztási bírságok

A reklámadó visszavezetésével egyidejűleg módosul a bírságolási rendszer is, melynek új szabályait az Európai Unió Bírósága C-482/18. számú ügyben (Google Ireland Limited kontra NAV) hozott ítéletre figyelemmel is alakítottak ki. Az új rendelkezések értelmében a reklámközzétételi tevékenység megkezdését követő 30 napon belül be kell jelentkezni az adóhatósághoz a T201-es nyomtatványon. Ez különösen a külföldi személyekre és szervezetekre vonatkozik, akik reklámtevékenység révén válnak adóalannyá Magyarországon, de az adóhatóság még semmilyen adónemben nem tartja őket nyilván — azaz praktikusan nem áfaregisztrált adóalanyok.

Amennyiben az érintett vállalkozás nem teljesíti bejelentkezési kötelezettségét, az adóhatóság nem bírságolhat azonnal (mely a korábbi szabályozás szerint azonnal megengedett volt). A NAV először figyelmeztetést küld, és 15 napos határidővel bejelentkezésre szólít fel. Ha a felszólítás eredménytelen, akár 10 millió forintig terjedő mulasztási bírságot is kiszabásra kerülhet, melyet újabb felszólítás követ. Ismételt mulasztás esetén a bírság ismételten kiszabható, és az adóalanyt újabb 15 napos határidővel hívják fel a kötelezettség teljesítésére. Amennyiben az adózó eleget tesz a felhívásnak, az adóhatóság elengedi a legutóbb kiszabott bírságot, a korábban kiszabottakat pedig mérsékelheti vagy elengedheti.

Azok a reklámközzétevők, akik elmulasztják a reklám megrendelője felé történő nyilatkozattételt, szintén szankcióra számíthatnak. Az adóhatóság ilyenkor 15 napos határidővel felszólítja őket a nyilatkozat pótlására. Ennek elmulasztása esetén 500 000 forint mulasztási bírságot szabhat ki. Ha ugyanazon megrendelővel kapcsolatban a reklámközzétevő ismételten mulaszt, a bírság mértéke elérheti a 10 millió forintot, minden további ismétlés esetén pedig a korábban kiszabott bírság összege megduplázódik. Amennyiben a reklámközzétevő pótolja a hiányzó nyilatkozatot, az adóhatóság a legutóbbi bírságot elengedi, a korábbi szankciókat pedig csökkentheti vagy törölheti. A nyilatkozat relevanciája, hogy a megrendelő annak birtokában mentesül a reklámadó fizetési kötelezettség alól. Ha az adóalany nem tesz eleget bevallási kötelezettségének, az adóhatóság jogosult adóellenőrzést indítani, és a fizetendő adó összegét becsléssel megállapítani.

Az őszi adótörvény módosítások ezzel egyidejűleg megszüntették a korábbi vélelmezett adó megállapítására vonatkozó rendelkezést.

A reklámadóval a Forvis Mazars 2025. december 9-ei Adókonferenciáján is foglalkoznunk. Még nem késő regisztrálni!

 

A tartalom a Forvis Mazars megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A cikk létrehozásában az Adózóna.hu szerkesztősége nem vett részt.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szoftverfejlesztés aktiválása

Pölöskei Pálné

adószakértő

Egyéni vállalkozó, gépjármű-kereskedés

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 november
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Együttműködő partnereink