hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Sztrájktörvény és elégséges szolgáltatás: ördögi kör?

  • adozona.hu

Több eset utal arra, hogy csekély esélye van a munkavállalóknak a sztrájkra akkor, ha legalább elégséges szolgáltatást kellene nyújtaniuk. Ennek mértékében ugyanis az ellenérdekű felek képtelenek megállapodni, s nem viszik előre az egyeztetést a bíróságok sem.

Több mint 20 éve hatályban van a sztrájktörvény, ami gyakorlatilag a legstabilabb munkajogi szabálynak minősült az elmúlt évtizedekben. A közszolgáltatások területén az elégséges szolgáltatásokról szóló megállapodás hiánya azonban sokszor okozott nehéz pillanatokat az aktuális kormánynak.

A sztrájk célja a munkavállalók gazdasági és szociális érdekeinek érvényesítése. Jogellenes a sztrájk például, ha a célja az Alkotmányba ütközik, továbbá ha van az adott munkáltatónál kollektív szerződés és az a vitatott kérdést rendezte, feltéve, hogy a szerződés e rendelkezése még hatályos. A jogszerű sztrájkban való részvétel semmilyen módon nem szankcionálható.

A sztrájkot mindig meg kell előznie egy egyeztetési eljárásnak, kivéve, ha szolidaritási sztrájkról van szó. Az egyeztetés alatt legfeljebb egyszer, maximum 2 órás sztrájk.

A sztrájkban való részvétel önkéntes, a sztrájk idejére munkabér nem jár. Ennek ellenére a közelmúltban egyes szakszervezetek kérésére a munkáltatók távolléti díjat fizettek a sztrájkolóknak, azaz több pénz kaptak mintha dolgoztak volna.

Aki nem vesz részt a sztrájkban, elláthatja a sztrájkolók munkáját, akár túlmunkában is. A sztrájkoló nem akadályozhatja a nem sztrájkolót a munkavégzésben.

A sztrájkról szóló 1989. évi VII. törvény 4. § (2) bekezdése – olyan esetekben, ahol a munkáltató valamilyen a lakosságot alapvetően érintő tevékenységet lát el - kötelezi a feleket az elégséges szolgáltatásról szóló megállapodásra. Hogy pontosan a munkáltatók milyen köréről van szó és, hogy mit kell elégséges szolgáltatásnak tekinteni, arról nem szólt a szabályozás.

Aki jogellenes sztrájkban vett részt, azzal szemben a rendkívüli felmondás is alkalmazható. A politikai sztrájk, például egy párt támogatása céljából meghirdetett sztrájk jogszerűsége erősen vitatható. Jogellenes sztrájk esetén ennek megállapítása iránt bírósághoz lehet fordulni. A munkaügyi bíróság 5 napon belül peren kívüli eljárásban dönt, határozata megfellebbezhető.

A jogszabály azonban tavaly év végén változott, s ennek következményeivel több szakszervezet is szembesült. A 2010 decemberében történt törvénymódosítás célja az volt, hogy felszámolja azt a jogbizonytalanságot, amit az elégséges szolgáltatásról szóló megállapodás hiánya jelent. Azaz a törvény 4. § (3) bekezdése alapján, ha erről nincs törvényi szabályozás -, ami egyébként jogi képtelenség, hiszen az állandóan változó körülmények merev normákba gyömöszölésére ebben az esetben sincs lehetőség -, és a felek sem tudtak ebben a kérdésben megállapodni, a munkaügyi bíróság dönt arról, mit kell elégséges szolgáltatásnak tekinteni.

A munkaügyi bíróságnak így olyan kérdésben kell döntenie, amire nincs felkészülve. S bár a törvénymódosítással a döntést a hatáskörébe utalták, a tény az, hogy az elégséges szolgáltatás mértékének megállapításával kapcsolatos vita  nem minősül jogvitának, csak érdekvitának.

A munkaügyi bíróság pedig kizárólag munkaügyi jogvitákban jogosult eljárni, érdekvitákban nem. Vagyis ha egészen pontosak akarunk lenni, most már van rá törvényi felhatalmazása.

Az érthetőség kedvéért tisztázzuk a fogalmakat. A kollektív munkaügyi vita (= a munkáltató és az üzemei tanács, illetve a munkáltató és a szakszervezet között a munkavsizonnyal összefüggésben felmerült érdekvita, azaz jogvitának nem minősülő munkaviszonnyal összefüggő vita) keretében felmerülő vitákat nevezzük érdekvitáknak (szabályozási viták), amelyek rendezésére a bírósági út általában nem vehető igénybe, és a törvény speciális szabályai alkalmazandók. A megoldás eszközei lehetnek például az egyeztetés, a közvetítő vagy a döntőbíráskodás igénybe vétele. A munkaügyi bíróság továbbra is kizárólag munkaügyi jogvitákban jogosult eljárni (peres eljárásban vagy „perenkívüliben”). Vagyis – ahogy írtuk – munkaügyi bíróság kizárólag munkaügyi vitákban lenne jogosult eljárni, hatásköre elvileg nem lenne az érdekviták rendezésére, de a törvény most erre felhatalmazást ad erre is.

Hiába azonban a törvényi felhatalmazás,  amennyiben a bíróság 5 napon belül „nem peres” eljárásban nem tud dönteni, a törvény szerint a bírói döntés hiányában a sztrájk nem tartható meg.

A sztrájktörvény módosításának a lényeges eleme tehát az, hogy az elégséges juttatásról történő megállapodás nélkül felesleges a bírósághoz fordulni, de általában éppen ebben nem tudnak megegyezni a felek. A bíróságnak ugyan van hatásköre nem peres eljárás keretében erről dönteni, de igazából nincs erre felkészülve, így történhet meg, hogy kivárja az 5 napot, nem hoz döntést, aminek az a következménye, hogy megegyezés hiányában nem lehet sztrájkolni.

Mindezekre alapozva egyébként a Fővárosi Munkaügyi Bíróság 2011. június 22. napján érdemi vizsgálat nélkül elutasította hét szakszervezetnek a BKV Zrt. ellen benyújtott kérelmét, amelyet a sztrájk jogszerűségének megállapítása végett nyújtottak be.

A Fővárosi Munkaügyi Bíróság végzésében kifejtette, hogy a szakszervezetek által benyújtott kérelme idő előtti.  A sztrájktörvény értelmében csak akkor jogszerű egy sztrájk, ha a felek megállapodnak a még elégséges szolgáltatás mértékéről, vagy megállapodás hiányában erről a bíróság dönt.

Jelen esetben a peres felek között még nem született megállapodás az elégséges szolgáltatás kérdésében, a tárgyalások még folyamatban vannak. A még elégséges szolgáltatás meghatározása ugyanakkor előfeltétele annak, hogy a bíróság állást foglaljon a sztrájk jogszerűsége vagy jogellenessége kérdésében. Így a bíróság szerint a sztrájk jogszerűségéről vagy jogellenességéről csak a még elégséges szolgáltatásról való megállapodás, vagy ennek hiánya esetén az azt megállapító jogerős bírósági határozat után dönthet. Azt megelőzően nincs abban a helyzetben, hogy érdemben állást foglaljon ebben a kérdésben. Így a kérelmet, mint idő előttit, érdemi vizsgálat nélkül elutasította.)

A Fővárosi Munkaügyi Bíróság a Mozdonyvezetők Szakszervezetének a még elégséges szolgáltatás megállapítása iránti kérelmének helyt adott, azonban a Fővárosi Bíróság 2011. július 6. napján jogerős végzésében megváltoztatta a munkaügyi bíróság döntését és a kérelmet elutasította. Az indoklás szerint a sztrájktörvény "értelmezéséből következik, hogy a sztrájk olyan gazdasági és szociális érdekek érvényesítése iránt kezdeményezhető, amelyek a munkaviszonnyal összefüggésben a kollektív munkaügyi vitában érvényesíthetők."  A jogszabály szerint a kollektív munkaügyi vita olyan munkaviszonnyal összefüggő érdekvita, amelynél az érintett felek között egyeztető tárgyalásnak van helye.

A másodfokú bíróság megállapította, hogy nem folyt kollektív munkaügyi vita a felek között, annak ellenére, hogy a szakszervezetek az egyeztetés tárgyát ekként jelölték meg.  Azaz a bíróság a vita tárgyának munkajogi megítélésére hivatkozva megakadályozta a szakszervezetek sztrájkra irányuló kezdeményezését.

Úgy tűnik, hogy a sztrájkjog alkalmazása a társadalmilag legérzékenyebb területeken megszűnhet létezni. A szakszervezetek leglényegesebb nyomásgyakorló eszköze elveszítheti jelentőségét, a szakszervezetek pedig belesimulhatnak  a „nemzeti együttműködés rendszerébe.”

Dudás Mária

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Családi gazdaság kilépő tagja

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Munkabért terhelő párhuzamosan több letiltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink