adozona.hu
Hogyan határozzák meg a cégértéket Európában?
//adozona.hu/archive/20100331_cegertek
Hogyan határozzák meg a cégértéket Európában?
Miképpen, milyen mutatók, adatok segítségével határozzák meg a cégértéket adózási szempontból? Összefoglaltuk.
A cégértékelés a társaság valós értékének és gazdasági helyzetének meghatározását jelenti. Cégeladást, tőkebevonást, menedzsment-kivásárlást megelőzően érdemes a cég piaci, eszközalapú és forgalmi értékének meghatározása, hogy a tulajdonosok tisztában legyenek, hogy milyen vételárra számíthatnak, pillanatnyilag mennyit ér a cégük.
A cég értéke több faktortól függ: cash-flow, eszközérték, pénzügyi történet, tárgyi eszközök állapota, versenyképes piaci jelenlét, ipari-gazdasági pozíció.
Főbb összetevői:
- vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzet átfogó vizsgálata
- piaci helyzet, piaci trendek vizsgálata
- adó, jogi és egyéb kockázatok elemzése
- üzleti cégérték számítása
Magáncégek értékelése
A legtöbbet használt módszer a diszkontált cash flow módszere, valamint a tőzsdei-és nyilvános részvény- vagy cégadásvételek publikált cégérték/eredmény arányszámait felhasználó „ összehasonlító értékelés”.
Az ily módon történő cégeladások esetén a jelentkező adózási probléma a magánszemély tulajdonos szintjén keletkező árfolyamnyereség adó (25%). Azonban a 2005/19/EK irányelv (Fúziós Direktíva) használható ez esetben, melynek célja, hogy a cégcsoport-átszervezéseket adómentessé tegye.
A direktíva a magyar jogban a „kedvezményezett átalakulás, részesedéscsere”-ként jelenik meg. A cégtulajdonos beapportálja ilyen esetben az üzletrészeit egy másik Kft-be, valamint a Kft- adja el az üzletrészt másik társaságnak, így a nyereség a Kft-be csapódik le, mely a Kft-ből történő kilépésig adómentesen kezelhető „vagyon”.
Európában az alábbi értékeléseket használják túlnyomó részt:
- Eszközértékelés
- Piaci szerepének értékelése
- Bevétel értékelése
- Tőkepiaci értéke
- Partnerekkel való kapcsolat
Kneitner Lea - Ferencz Györgyi
VGD