hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az összevont nyilvántartás és a tapasztalt revizorok

  • dr. Marosi Andrea

A transzferár-nyilvántartások készítésének egyik nagy kérdése, hogy mikor, milyen feltételek egyidejű fennállása esetén tehet eleget az adózó nyilvántartási kötelezettségének összevontan. Cikkünk kitér arra is, milyen - a transzferárakhoz kapcsoldó - kockázatokkal, szankciókkal kell számolni.

Az összevont nyilvántartás készítésének kritériumai

A 18/2003 PM rendelet kimondja, hogy az adózó a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartá-sokat köteles szerződésenként elkészíteni, bizonyos feltételek megvalósulása esetén azonban készíthető össze-vont transzferár-nyilvántartás is. A kapcsolódó OECD irányelv rendelkezéseivel összhangban a jogszabály két lehetőséget biztosít a nyilvántartási kötelezettség összevont teljesítésére:
 - abban az esetben, ha a szerződések szorosan összefüggnek – azaz az egyik szerződésben foglalt termék vagy szolgáltatás piaci ára nem határozható meg megbízhatóan a másik szerződés tartalmának ismerete nélkül –, az összefüggő szerződések tekintetében készíthető összevont nyilvántartás. Az összevont nyilvántartás ebben az esetben minden szorosan, az ügylettel összefüggő szerződésre kiterjed.

Egyszerűsített nyilvántartás: mennyit spórolhatnak a cégek?
Korábbai cikkünkben az egyszerűsített nyilvántartásokkal foglalkoztunk: készítésükkel nem csak időt, de gyakran a magas tanácsadói díjakat és adatbázis-vásárlási költségeket is megtakaríthatják a vállalkozások.
A másik összevonásra lehetőséget adó eset az, amikor „a szerződések tárgya azonos, továbbá teljesíté-sük minden lényeges feltétele előre rögzített és azonos, vagy a feltételek között az eltérések nem jelentősek”. Az OECD irányelv tartalmát törvényhozói akartnak tekintve – és a Ptk. sehova nem vezető jogértelmezését elkerülve – mindez azt jelenti, hogy azokban az esetekben, amikor a szerződéses feltételek, valamint a külső, piaci körülmények olyan nagyfokú hasonlóságot mutatnak két szerződés esetében, hogy a piaci ártartomány egyazon feltételrendszer alapján megbízhatóan kijelölhető a szerződésekre, abban az esetben nem szükséges szerződésenként elkészítenünk a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartást. Ennek megítélése vitás helyzeteket eredményezhet az adóhatósággal, így mindenképpen érdemes szakértő bevonásával meghozni a hasonló döntéseket. 

Az összevonhatóság utolsó, ugyanakkor legfontosabb formai feltétele, hogy az összevonás tényét a nyilvántartásban be kell mutatni, és indokolni. E nélkül a nyilvántartást az APEH nem tekinti összevont nyilvántartásnak, így formai hibákra hivatkozva bírságot szabhat ki.


A transzferárakhoz kapcsolódó kockázatok és szankciók

Az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatának változása mellett, a kiszabott büntetések köre is bővülni látszik. Az elmúlt év tanácsadói gyakorlata azt mutatja, hogy a transzferárak kiemelt adóhatósági vizsgálata nem csak az adózók – és tanácsadóik – figyelmét irányította rá a felmerült új kockázatokra, de az APEH szakembereit is további fejlődésre sarkallta.

A korábbi ellenőrzési gyakorlatot – amely szerint a nyilvántartás meglététől függően került kiszabásra a mulasztási bírság – felváltotta a szokásos piaci ár mélyreható vizsgálata. A revizorok ma már nem csak a magyar jogszabályokat ismerik behatóan, de sok esetben a transzferárazáshoz kapcsolódó OECD irányelv alapján teszik meg megállapításaikat. Mindez azt jelenti, hogy a korábbi – jellemzően a 2 millió forintos mulasztási bírságra épített – szankciós rendszert felváltotta egy, az elsődleges (adóalap) módosítást középpontba helyező ellenőr-zési gyakorlat. Így ma már egy ellenőrzött ügylethez kapcsolódó nyilvántartás hiánya, vagy hiányos tartalma a korábbiaknál jóval nagyobb kockázatot hordoz magában.

A korábbi években már sok esetben górcső alá vett bizonyítási teher egy helyesen – a hazai jogszabályokban és OECD irányelvben foglaltaknak megfelelő tartalommal – elkészített nyilvántartás esetében továbbra is az adóhatóságot terheli, ám tapasztalataink szerint a revizorok e nehéz pozícióban is mélyreható vizsgálatnak vetik alá a dokumentációban bemutatott tényeket és körülményeket. 

Kerényi Máté
Kolchis

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Házhoz járó kozmetikus – iparűzési adó

Szipszer Tamás

adószakértő

Könyvvizsgáló megválasztása 2.

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink