adozona.hu
Az összevont nyilvántartás és a tapasztalt revizorok
//adozona.hu/archive/20080909_transzferar_szaknciok_osszevont
Az összevont nyilvántartás és a tapasztalt revizorok
A transzferár-nyilvántartások készítésének egyik nagy kérdése, hogy mikor, milyen feltételek egyidejű fennállása esetén tehet eleget az adózó nyilvántartási kötelezettségének összevontan. Cikkünk kitér arra is, milyen - a transzferárakhoz kapcsoldó - kockázatokkal, szankciókkal kell számolni.
A 18/2003 PM rendelet kimondja, hogy az adózó a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartá-sokat köteles szerződésenként elkészíteni, bizonyos feltételek megvalósulása esetén azonban készíthető össze-vont transzferár-nyilvántartás is. A kapcsolódó OECD irányelv rendelkezéseivel összhangban a jogszabály két lehetőséget biztosít a nyilvántartási kötelezettség összevont teljesítésére:
- abban az esetben, ha a szerződések szorosan összefüggnek – azaz az egyik szerződésben foglalt termék vagy szolgáltatás piaci ára nem határozható meg megbízhatóan a másik szerződés tartalmának ismerete nélkül –, az összefüggő szerződések tekintetében készíthető összevont nyilvántartás. Az összevont nyilvántartás ebben az esetben minden szorosan, az ügylettel összefüggő szerződésre kiterjed.
Egyszerűsített nyilvántartás: mennyit spórolhatnak a cégek? |
Korábbai cikkünkben az egyszerűsített nyilvántartásokkal foglalkoztunk: készítésükkel nem csak időt, de gyakran a magas tanácsadói díjakat és adatbázis-vásárlási költségeket is megtakaríthatják a vállalkozások. |
Az összevonhatóság utolsó, ugyanakkor legfontosabb formai feltétele, hogy az összevonás tényét a nyilvántartásban be kell mutatni, és indokolni. E nélkül a nyilvántartást az APEH nem tekinti összevont nyilvántartásnak, így formai hibákra hivatkozva bírságot szabhat ki.
A transzferárakhoz kapcsolódó kockázatok és szankciók
Az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatának változása mellett, a kiszabott büntetések köre is bővülni látszik. Az elmúlt év tanácsadói gyakorlata azt mutatja, hogy a transzferárak kiemelt adóhatósági vizsgálata nem csak az adózók – és tanácsadóik – figyelmét irányította rá a felmerült új kockázatokra, de az APEH szakembereit is további fejlődésre sarkallta.
A korábbi ellenőrzési gyakorlatot – amely szerint a nyilvántartás meglététől függően került kiszabásra a mulasztási bírság – felváltotta a szokásos piaci ár mélyreható vizsgálata. A revizorok ma már nem csak a magyar jogszabályokat ismerik behatóan, de sok esetben a transzferárazáshoz kapcsolódó OECD irányelv alapján teszik meg megállapításaikat. Mindez azt jelenti, hogy a korábbi – jellemzően a 2 millió forintos mulasztási bírságra épített – szankciós rendszert felváltotta egy, az elsődleges (adóalap) módosítást középpontba helyező ellenőr-zési gyakorlat. Így ma már egy ellenőrzött ügylethez kapcsolódó nyilvántartás hiánya, vagy hiányos tartalma a korábbiaknál jóval nagyobb kockázatot hordoz magában.
A korábbi években már sok esetben górcső alá vett bizonyítási teher egy helyesen – a hazai jogszabályokban és OECD irányelvben foglaltaknak megfelelő tartalommal – elkészített nyilvántartás esetében továbbra is az adóhatóságot terheli, ám tapasztalataink szerint a revizorok e nehéz pozícióban is mélyreható vizsgálatnak vetik alá a dokumentációban bemutatott tényeket és körülményeket.
Kerényi Máté
Kolchis