hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az összevont nyilvántartás és a tapasztalt revizorok

  • dr. Marosi Andrea

A transzferár-nyilvántartások készítésének egyik nagy kérdése, hogy mikor, milyen feltételek egyidejű fennállása esetén tehet eleget az adózó nyilvántartási kötelezettségének összevontan. Cikkünk kitér arra is, milyen - a transzferárakhoz kapcsoldó - kockázatokkal, szankciókkal kell számolni.

Az összevont nyilvántartás készítésének kritériumai

A 18/2003 PM rendelet kimondja, hogy az adózó a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartá-sokat köteles szerződésenként elkészíteni, bizonyos feltételek megvalósulása esetén azonban készíthető össze-vont transzferár-nyilvántartás is. A kapcsolódó OECD irányelv rendelkezéseivel összhangban a jogszabály két lehetőséget biztosít a nyilvántartási kötelezettség összevont teljesítésére:
 - abban az esetben, ha a szerződések szorosan összefüggnek – azaz az egyik szerződésben foglalt termék vagy szolgáltatás piaci ára nem határozható meg megbízhatóan a másik szerződés tartalmának ismerete nélkül –, az összefüggő szerződések tekintetében készíthető összevont nyilvántartás. Az összevont nyilvántartás ebben az esetben minden szorosan, az ügylettel összefüggő szerződésre kiterjed.

Egyszerűsített nyilvántartás: mennyit spórolhatnak a cégek?
Korábbai cikkünkben az egyszerűsített nyilvántartásokkal foglalkoztunk: készítésükkel nem csak időt, de gyakran a magas tanácsadói díjakat és adatbázis-vásárlási költségeket is megtakaríthatják a vállalkozások.
A másik összevonásra lehetőséget adó eset az, amikor „a szerződések tárgya azonos, továbbá teljesíté-sük minden lényeges feltétele előre rögzített és azonos, vagy a feltételek között az eltérések nem jelentősek”. Az OECD irányelv tartalmát törvényhozói akartnak tekintve – és a Ptk. sehova nem vezető jogértelmezését elkerülve – mindez azt jelenti, hogy azokban az esetekben, amikor a szerződéses feltételek, valamint a külső, piaci körülmények olyan nagyfokú hasonlóságot mutatnak két szerződés esetében, hogy a piaci ártartomány egyazon feltételrendszer alapján megbízhatóan kijelölhető a szerződésekre, abban az esetben nem szükséges szerződésenként elkészítenünk a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartást. Ennek megítélése vitás helyzeteket eredményezhet az adóhatósággal, így mindenképpen érdemes szakértő bevonásával meghozni a hasonló döntéseket. 

Az összevonhatóság utolsó, ugyanakkor legfontosabb formai feltétele, hogy az összevonás tényét a nyilvántartásban be kell mutatni, és indokolni. E nélkül a nyilvántartást az APEH nem tekinti összevont nyilvántartásnak, így formai hibákra hivatkozva bírságot szabhat ki.


A transzferárakhoz kapcsolódó kockázatok és szankciók

Az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatának változása mellett, a kiszabott büntetések köre is bővülni látszik. Az elmúlt év tanácsadói gyakorlata azt mutatja, hogy a transzferárak kiemelt adóhatósági vizsgálata nem csak az adózók – és tanácsadóik – figyelmét irányította rá a felmerült új kockázatokra, de az APEH szakembereit is további fejlődésre sarkallta.

A korábbi ellenőrzési gyakorlatot – amely szerint a nyilvántartás meglététől függően került kiszabásra a mulasztási bírság – felváltotta a szokásos piaci ár mélyreható vizsgálata. A revizorok ma már nem csak a magyar jogszabályokat ismerik behatóan, de sok esetben a transzferárazáshoz kapcsolódó OECD irányelv alapján teszik meg megállapításaikat. Mindez azt jelenti, hogy a korábbi – jellemzően a 2 millió forintos mulasztási bírságra épített – szankciós rendszert felváltotta egy, az elsődleges (adóalap) módosítást középpontba helyező ellenőr-zési gyakorlat. Így ma már egy ellenőrzött ügylethez kapcsolódó nyilvántartás hiánya, vagy hiányos tartalma a korábbiaknál jóval nagyobb kockázatot hordoz magában.

A korábbi években már sok esetben górcső alá vett bizonyítási teher egy helyesen – a hazai jogszabályokban és OECD irányelvben foglaltaknak megfelelő tartalommal – elkészített nyilvántartás esetében továbbra is az adóhatóságot terheli, ám tapasztalataink szerint a revizorok e nehéz pozícióban is mélyreható vizsgálatnak vetik alá a dokumentációban bemutatott tényeket és körülményeket. 

Kerényi Máté
Kolchis

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink