adozona.hu
Szigorodó nyugdíjszabályok
//adozona.hu/archive/20071130_nyugdij_hvg
Szigorodó nyugdíjszabályok
Szakszervezeti tiltakozások közepette a kormány sem lehet teljesen elégedett a társadalombiztosítási nyugdíjról szóló törvény hétfőn elfogadott módosításával.
Miért éppen most? - a kérdés joggal merül fel annak kapcsán, hogy az autóbusz-vezetők kedden reggel országosan 2-3 órán át szüneteltették az utasok szállítását. Az akció illeszkedik a mostani sztrájktrendbe, az időzítése mégis különös. A tiltakozásra ugyanis az utóbbi 15 évben bármikor lett volna ok, mivel az autóbusz-vezetők már 1992. március 1-je óta csak akkor részesülhetnek korkedvezményes nyugdíjban, ha legalább tíz éven át vezetnek a fenti időpont előtt forgalomba állított járműtípust.
E 2010 végéig érvényes előírást szeretnék az autóbusz-vezetők mielőbb eltöröltetni, Korcsolayné Kovács Krisztina, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnökének érvelése szerint azért, mert bár a forgalomban lévő járművek 83 százaléka olyan, hogy vezetőjét korkedvezményre jogosítja, az újabb buszok vezetése is fokozottan igénybe veszi a sofőröket, ezért indokoltnak tartják a nyugdíjbónuszt.
Noha a korkedvezményes nyugdíj újraszabályozását 2010-re vállalta a kormány, a munkaügyi tárca hétfőn felajánlotta, hogy a sofőrök busztípusfüggő korkedvezmény-előírásait 2008-ban nem alkalmazza, és a kedvezményt bárki megkaphatja. Az ajánlatot a többi szakszervezet nevében is tárgyaló Korcsolayné azért utasította el, mert "nem láttam garantáltnak, hogy azt beépítik majd a korkedvezményes nyugdíj új szabályaiba is". Jelenleg egyébként összesen 13 munkakörcsoport részesülhet korkedvezményben, köztük például azok, akik föld alatt, fúrótoronynál, csatorna-karbantartásnál, melegüzemben, hűtőházban meghatározott ideig dolgoztak. Az ilyen munkáltatókat 2008. január 1-jétől 13 százalék korkedvezmény-biztosítási járulék terheli. Ennek 75 százalékát azonban jövőre még a büdzsé viseli, a teherátvállalás fokozatosan csökken, a 13 százalék teljes egészében 2011-től terheli a foglalkoztatót.
A cikket elolvashatja a HVG legfrissebb számában.