hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A nyugtamegőrzés és az adócsökkentés kapcsolata

  • dr. Vámosi-Nagy Szabolcs

Az adózatlan gazdaság visszaszorítása minden adózó polgár jól felfogott érdeke. Ha mindenki a törvények szerinti adót és járulékot befizetné, több jutna a társadalom közös költségeire (útra, gátra, iskolára, kórházra stb), vagy - az egy fizetőre eső adó csökkenthetősége révén - a közteher mérsékelhető lenne. Vámosi-Nagy Szabolcs kommentál.



A feketegazdaság kérdése a köz figyelmében áll. Jó néhány - kisebb - lépés serkenteni igyekszik az adózási hajlandóságot, de további intézkedések szükségesek. Ezek között vetődött fel a vásárló nyugtamegőrzési kötelezettségének esetleges törvénybe iktatása, amelynek megsértéséhez bírság kapcsolódna.

A mai szabályok szerint termék vagy szolgáltatás vásárlásakor nyugtát kell kapnia a vásárlónak. Ez általában a pénztárgép nyomtatta „cetli”, vagy kézinyugta esetén egy kék cédula. A pénztárgépben feketedoboz működik, a sorszámozott nyugtatömbnek pedig másolata van. A rendelkezés célja, hogy az eladó az így kapott bevételt könyvelje le és adózzon utána. Ha nem ad nyugtát, komoly bírsággal, bizonyos esetekben az üzlet ideiglenes bezárásával számolhat a vétkes.

A tapasztalatok szerint a nyugtaadási kötelezettség hézagosan működik. Az adóhivatal nemrég közzétett jelentése olyan balatoni ellenőrzési akcióról számolt be, ahol minden második alkalommal „elfelejtettek” bizonylatot adni. Ez a jelenség a modern adórendszer huszadik évében katasztrofális, egyben magyarázatul is szolgál arra, hogy a kisvállalkozók miért vallanak az alkalmazottakhoz képest fele jövedelmet.

Más lenne a helyzet, ha a vevő kérné a nyugtát. Minden ügylet mellé nem állítható ellenőr, az a jó, ha a rendszer maga kényszerít a jogkövető magatartásra. Magyarországon azonban a vásárló nem kéri el a nyugtát. Részben azért, mert ennek hagyományai vannak, részben azért, mert nem tudatosul a társadalomban az adóeltitkolás következménye.

Mi lenne, ha a törvény kötelezné erre a vevőt? Elképzelhető, hogy a polgárok többsége tulajdonképpen feljogosítva érezné magát ilyenkor a nyugta kérésére. Ha a dohányzás elleni törvény hatásait nézzük – ahol a nemdohányos a jogaira hivatkozik – bizony életrevalónak tűnik az ötlet. Olaszországban hosszú évekig érvényesült az az előírás, hogy a vásárlás helyszínétől számított 200 méteren belül a vevőnek fel kellett tudni mutatnia a nyugtát, különben megbírságolták. Egyik kollégám turistaként át is esett ilyen ellenőrzésen. Tudomásom szerint azonban ezt a törvényt két-három éve hatályon kívül helyezték. 


Gondoljunk végig egy ilyen ellenőrzést. Az ember kijön a boltból, s az adóellenőr kotorászik a szatyrában? Mi van, ha otthonról hoz magával valamit? Azt hiszem, a magyar jogfelfogásban bizony ez az alkotmányos jogokat (pl. magántitok) sértené, s bármennyire célszerű lenne egy ilyen megoldás, aligha bírna ki egy esetleges alkotmánybírósági próbát.


Talán javítható az adózási morál a lakosság felvilágosításával, esetleg érdekeltségének megteremtésével. Egyes dél-amerikai országoknál az elkért nyugta nyeremény-sorsolásban történő részvételt biztosít. Korábban ennek hazai megvalósíthatóságát is kidolgozták - szakértői szinten. Ki tudja, miért nem valósult meg, hiszen a költségeket nyilván fedezték volna az ennek nyomán emelkedő adóbefizetések.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink