adozona.hu
Minden, amit a cégautóadóról tudni kell
//adozona.hu/archive/20070618_cegautoado_utnyilvantartas
Minden, amit a cégautóadóról tudni kell
A nagyobb cégek havi több százezer forintnyi adót is befizetnek járműparkjuk után, ahelyett, hogy útnyilvántartást vezetnének. A kisebb vállalkozások az APEH-ellenőrzés előtt kapnak a fejükhöz, hogyan bizonyítsák visszamenőleg elszámolt költségeiket. Olyan menetlevelet kevesen tudnak felmutatni, amit a revizor el is fogad, pedig a bírság több millió forintra is rúghat. Melyek a leggyakoribb buktatók és hogyan lehet elkerülni a büntetést? Az autómenedzser.hu a szakértőket faggatta.
A céges autó ugyanolyan juttatás egy-egy vállalatnál, mint az étkezési jegy: a dolgozó javadalmazásának része. Az adószabályok is természetbeni juttatásnak tekintik, ami után (a közhiedelemmel ellentétben) nem az alkalmazott, hanem autót birtokló cég fizeti a cégautóadót.
Az adó összege az autó korától és beszerzési árától függően havonta 6-112 ezer forint (1. táblázat). Ám további költségekkel is számolni kell: a cégautó-adó 25 százalékának megfelelő egészségügyi hozzájárulással (eho) és munkaadói járulékkal (az eho 3 százaléka). A vállalati autóval kapcsolatos költségeket – üzemanyag, értékcsökkenés, bérleti díj – csak így számolhatja el a cég.
Úthasználati díj és a cégautó használatával összefüggő egyéb kiadások
Külön szabály vonatkozik az úthasználatra jogosító bérletre, jegyre (például az autópálya-matricára) és a cégautó használatával összefüggő más kiadásokra (garázsbérlet díja, parkolási díj). Amennyiben a cégautóadót megfizetik, külön adózni ezek után nem kell. Ugyanakkor előfordulhat, hogy az autópálya-matricát nem cégautóhoz, hanem a magánszemély személygépkocsijához adja a cég; ez esetben kétféle elszámolási forma közül lehet választani. Vagy azt, hogy az úthasználat díja - a magáncélú használat arányában - adóköteles természetbeni juttatásnak számít; vagy azt, hogy a juttató - az üzleti és magánhasználat tételes elkülönítése helyett - az úthasználati díj 50 százalékát tekinti adóköteles bevételnek.
Nem árt tudni, hogy a cég szempontjából - bár az adminisztrációt növeli - mindig előnyösebb, ha tételesen elkülönítik az üzleti és a magáncélú használatot az elszámoláskor. Előfordulhat olyan eset is, hogy a cég éves autópálya-matricát ad a magánszemélynek ajándékba. Ez esetben ahhoz, hogy az adózás jogcíme eldönthető legyen, vizsgálni kell, milyen jogviszony áll fenn a cég és a magánszemély, vagy köztük és más személy között, hiszen a szerzés körülményei döntik el, miként kell majd adózni: tevékenységi alapon, illetve természetbeni juttatásként (mondjuk üzleti ajándék címén) keletkezik-e jövedelem.
A cégautóadót a kifizetőnek havonta meg kell állapítania, valamint az adott hónapot követő hó 12-éig meg kell fizetnie, illetve be kell vallania. Minden olyan hónap, amelyben a cég - bármely rövid időtartamra - magáncélú használatot tett lehetővé, egész hónapnak számít. Adózni is ezután kell.
Fontos szabály azonban, hogy a cégautóadó nem „éves adótétel”: azokra a hónapokra kell fizetni, amikor a magánhasználat miatt természetbeni juttatás keletkezik. Ha például a cég tulajdonában lévő személygépkocsit 11 hónapig kizárólag hivatali célra használják (és ezt a körülményt a vonatkozó dokumentumok is igazolják), egy hónapban pedig magáncélra, anélkül, hogy a használat ellenértékét megtérítenék, akkor csak arra az egy hónapra kell az adót megfizetni. Ám ha az alkalmazott arra az egy hónapra fizet a magánhasználatért, akkor egész évben nem kell cégautóadót fizetni.
Teljes cikk itt olvasható!