Vizsgálatot indított a GVH az Allegro ellen

  • adozona.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a lengyel Allegro online kereskedelmi platform üzemeltetőjével szemben. A GVH gyanúja szerint a cég a honlapján és a mobilapplikációjában „Legalacsonyabb ár garancia” szlogennel hirdetett kampányai során feltehetően megtévesztette a fogyasztókat – írja honlapján a GVH.

A Gazdasági Versenyhivatal gyanúja szerint, hogy az Allegro sp. z o.o. lengyelországi vállalkozás a weboldalán, valamint az Allegro mobil applikációjában valószínűsíthetően nem nyújt megfelelő tájékoztatást az úgynevezett „árgarancia rendszer” feltételeiről.

A GVH észlelte, hogy a vásárlók a garancia érvényesíthetőségével kapcsolatos jelentős információkat (például összesen 20 webáruház esetében érvényesíthető a garancia, regisztrált és bejelentkezett felhasználóként kell vásárolni, valamint a kapott kupon csak bizonyos fizetési mód választása esetén használható fel) csak többszöri kattintás, illetve hosszas legörgetés után ismerhetik meg. Ezen túlmenően webáruházat működtető cég vélhetően nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelő gondossággal járt el, mivel az árgarancia rendszerét olyan többszörös korlátozó feltételekkel alakította ki, amelyek a fogyasztók számára megnehezítik mind az igény érvényesítését, mind a garancia keretében megszerezhető kupon felhasználhatóságát.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

A GVH több, az információ elrejtését célzó online módszert (úgynevezett sötét mintázatot) alkalmazó vállalkozást is vizsgált az elmúlt években. 2024-ben a GVH döntésének köszönhetően több mint 80 ezer fogyasztó kaphatott kompenzációt az Eventim jegyértékesítő portáltól. A Wizz Air tájékoztatási gyakorlatát az elmúlt években számos alkalommal vizsgálta a GVH, tavaly 300 millió Ft bírságot kapott a vállalkozás, mert megtévesztette az utasait, a GVH legutóbbi döntése alapján pedig több ezer fogyasztónak fizet pénzben is lehívható kompenzációt a Wizz Air, mert lényeges információkat hallgatott az online utasfelvétellel kapcsolatban.

A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság 2023-ban hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely a sötét mintázatok jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben. Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével – áll a gvh.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Ingatlan haszonélvezeti jogból származó bevétel szja

dr. Magyar Attila

ügyvéd

Magyar-Hajós-Dobos Ügyvédi Iroda

Orvosi alkalmassági

dr. Kéri Ádám Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Munkáltatói jogkör

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 március
H K Sze Cs P Sz V
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink