adozona.hu
Változnak az élelmiszer-vállalkozások által működtetendő önellenőrzési rendszer szabályai
//adozona.hu/altalanos/Valtoznak_az_elelmiszervallalkozasok_altal__TAF677
Változnak az élelmiszer-vállalkozások által működtetendő önellenőrzési rendszer szabályai
A Magyar Közlöny 2023. évi 164. számában november 20-án kihirdetett 61/2023. AM rendelet módosítja az élelmiszer-vállalkozások által működtetendő önellenőrzési rendszerre vonatkozó követelményekről szóló 28/2017. FM rendeletet.
Az új jogszabály kimondja:
♦ önellenőrzést végző személy: az élelmiszer-vállalkozó által megbízott, az önellenőrzésért és az önellenőrzési terv végrehajtásáért felelős természetes személy;
♦ az élelmiszer-vállalkozásnak az önellenőrzés megvalósítása érdekében
a) kis- és mikrovállalkozás (2004. évi XXXIV. törvény) esetében papíralapú vagy elektronikus,
b) az a) pontba nem tartozó élelmiszer-vállalkozás esetében elektronikus,
folyamatosan végrehajtott, megfelelően részletes önellenőrzési tervvel kell rendelkeznie;
♦ az önellenőrzési tervnek tartalmaznia kell az önellenőrzést végző személy nevét is;
♦ az önellenőrzési tervben meghatározottak végrehajtását, valamint ha szükséges, az azokra épülő beavatkozást
a) a kis- és mikrovállalkozás papír alapon vagy elektronikusan,
b) az a) pontba nem tartozó élelmiszer-vállalkozás elektronikus formában,
dokumentumokkal igazolja, és azokat megőrzi az önellenőrzéssel érintett telephelyén, a hatósági ellenőrzés számára hozzáférhető módon, az önellenőrzési tervben meghatározott ideig, de legalább két évig;
♦ dokumentációs rendszer elektronikus formában történő vezetése esetén az informatikai rendszernek (a Nébih által a honlapján közzétett műszaki feltételek szerint) alkalmasnak kell lennie arra, hogy ahhoz az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv távolról és a helyszíni ellenőrzés során is hozzáférhessen, de kis- és mikrovállalkozás a dokumentációs rendszer elektronikus formában történő vezetése esetén eltérő informatikai rendszert is alkalmazhat;
♦ kis- és mikrovállalkozás önellenőrzési együttműködési megállapodást köthet a Nébih-hel;
♦ a rendelet hatálybalépésekor már működő, kis- és mikrovállalkozásnak nem minősülő élelmiszer-vállalkozásnak az e rendelet szerinti elektronikus önellenőrzési tervvel és elektronikus dokumentációs rendszerrel 2024. május 1-jétől kell rendelkeznie.
A rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
Hozzászólások (0)