Újabb trükkökkel vágják át a banki ügyfeleket a kiberbűnözők

  • adozona.hu

A bűnözők hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltetnek ki telefonon az ügyfelekkel az MNB nevében, megtudakolva bankjuk nevét és e-mailes elérhetőségüket. Ezt követően immár a bank nevében jelentkezve a csalók telefonon vagy internetes kémprogramok letöltetése révén szerzik meg az érintett fogyasztók bizalmas banki azonosítóit és lopják el pénzüket, olvasható a bank honlapján. Az MNB feljelentést tesz az újabb kibercsalók ellen és minden kommunikációs csatornán figyelmezteti a lakosságot.

A közelmúltban feltárt online vásárlásos rejtett előfizetési csalás után a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztói jelzések alapján ismét egy új kibercsalási módszerről értesült. A bűnözők az elmúlt napokban a jegybank nevében keresték meg telefonon az ügyfeleket, azt állítva, hogy a hazai bankokra vonatkozó ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést végeznek. A beszélgetés során az adott ügyfelektől megtudakolták azok számlavezető hitelintézeteinek nevét, illetve rögzítették e-mailes elérhetőségüket is.

Az állítólagos „felmérést” követően nem sokkal az érintett ügyfelek egy része olyan adathalász e-mailt kapott az MNB nevében, amelynek mellékelt hivatkozását (linkjét) megnyitva a csalók számára számítógépéhez távoli hozzáférést biztosító alkalmazás (ez lehet AnyDesk vagy egyéb program is) töltődött le. Más ügyfeleket rövidesen saját bankjuk nevében hívtak fel a kiberbűnözők, és – a korábban megismert csalási mintázattal azonos módon – arról értesítették, hogy gyanús tranzakciókat látnak bankszámláján. A csalók ezekre hivatkozva és „banki segítséget” ajánlva próbálták megtudni az adott fogyasztók bizalmas banki azonosítóit, belépési jelszavait.

Az MNB nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést az ügyfelek között, a kiberbűnözők a jegybank nevének ismertségével élnek vissza. A kereskedelmi bankok soha semmilyen kommunikációs csatornán (sem telefonon, sem e-mailben vagy sms-ben) nem kérik el az ügyfelek bizalmas azonosítóit és nem töltetnek le azok gépére „vírusírtó” alkalmazásokat, vagyis a valóságban kémprogramokat.

Az MNB folyamatosan tájékoztatja a nyilvánosságot honlapja Pénzügyi Navigátor oldalán, illetve a Kiberpajzs.hu oldalain a kibercsalások típusairól, jellemzőiről. Emellett a hazai kereskedelmi bankok online csalásokkal kapcsolatos információkat tartalmazó aloldalain is további hasznos tudnivalók érhetők el a csalások megelőzési lehetőségeiről. Az MNB emellett minden esetben csalás gyanúja miatt feljelentést tesz a nyomozó hatóságnál, amennyiben a nevére való hivatkozással ilyen típusú bűnözői (kiber)támadásokról értesül.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Adóköteles hallgatói munkadíj II.

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Többes jogviszony

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Jövedéki adó visszaigénylése

Laczi Ferenc

igazságügyi jövedéki szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 március
H K Sze Cs P Sz V
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink