hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szilárd teljesítményt, de sok negatívumot lát a magyar gazdaságban továbbra is az EB

  • BruxInfo

Változatlanul szilárdnak tartja a magyar gazdaság teljesítményét szerdán közzétett éves országspecifikus jelentésében az Európai Bizottság, amelynek részletekbe menő elemzése ugyanakkor nem fukarkodik a negatív jelzőkkel többek között a termelékenységet, a szabályozói környezetet, a közbeszerzés átláthatóságát és a korrupciós kockázatokat illetően.

„A magyar gazdaság meglehetősen jól és szilárdan teljesít” – húzta alá a BruxInfónak adott nyilatkozatában Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság euróért és szociális párbeszédért felelős alelnöke abból az alkalomból, hogy a testület a 2017-es európai szemeszter keretében közzétette országspecifikus makrogazdasági jelentéseit.

Az összesen 57 oldalra rúgó elemzés – amiről még a véglegesítését megelőzően idén először a magyar kormánnyal is konzultált a Bizottság – a múlt heti gazdasági előrejelzéshez hasonlóan pozitív képet fest a hazai makrogazdasági folyamatokról, aláhúzva, hogy a GDP 2016-ban reálértékben túlszárnyalta a válság előtti tetőpontot. A testület ugyanakkor úgy véli, hogy a gazdaság növekedési potenciálja 1 teljes százalékponttal még mindig alacsonyabb, mint a válság (2008) előtt volt.

A Bizottság a munkaerőpiac helyzetében további javulást lát, de megítélése szerint egyre több jel utal a munkaerőhiányra. A munkanélküliség a válság előtti szintre esett vissza a gyorsan növekvő aktivitási ráta ellenére. A munkaerőpiaci kínálat is nőtt a szociális segélyekre, a korai nyugdíjra és a kötelező nyugdíjkorhatár megemelésére vonatkozó szigorító intézkedések hatására. A dokumentum ugyanakkor azt is megjegyzi, hogy a szakképzett és a szakképzetlen munkaerő hiánya jellemez több szektort is, és a cégeknek egyre nehezebb betölteniük a megüresedő helyeket.

A 2016-os számottevő visszaesést követően a Bizottság a beruházások fokozatos növekedésére számít, de arra is felhívja a figyelmet, hogy a bankok visszafogott hitelezése még mindig akadályozza a magánberuházásokat, amiben a testület szerint a szabályozói és az adókörnyezetben bekövetkező gyakori változások, és az intézményi háttér gyengeségei is szerepet játszanak.

„A hitelállomány növekedése még nem elég erős ahhoz, hogy támogassa a gazdasági növekedést” – állapítja meg a brüsszeli elemzés, hozzátéve, hogy a költségvetési politika körültekintő volt, de a fiskális politika alapállása várakozások szerint expanzívvá válhat, kockázatokat jelentve ezzel a középtávú adósságcsökkentésre. A Bizottság megállapítja, hogy a 2011-ben elért rekordmagasságú szint óta a GDP-arányos államadósság folyamatosan csökkent, és hozzájárult az ország pénzügyi stabilitásának a javulásához.

„Költségvetési kiigazítás nélkül azonban a strukturális egyenleg romlása (a testület ezt jósolta múlt heti előrejelzésében – lásd részletesen a BruxInfo vonatkozó cikkét) veszélybe sodorhatja az adósság folyamatos csökkentésére vonatkozó cél elérését középtávon” – figyelmeztet a testület.

A Bizottság az előző évekhez hasonlóan azt is megállapítja, hogy hazánk csak korlátozott előrehaladást ért el az európai szemeszter keretében hozzáintézett országspecifikus ajánlások teljesítésében. Valdis Dombrovskis ezt a kritikát azzal árnyalja, hogy Magyarország nem lóg ki a sorból, mert a tagállamok többségéről elmondható, hogy csak bizonyos ajánlásokat teljesítenek, vagy korlátozott a teljesítés.

Ami a tavalyi ajánlásokat illeti, a Bizottság bizonyos haladást lát az alacsony jövedelműeket terhelő adók enyhítésében, ugyanakkor csak korlátozott eredményekről beszél az egyes szektorokat terhelő különadók csökkentésében, és a közbeszerzéseknél az átláthatóság és a verseny növelése terén. Utóbbi nagyrészt az e-közbeszerzés kifejlesztésének és megvalósításának késésével hozza összefüggésbe.

Brüsszel szerint némi előrehaladás történt a közmunkaprogramból az elsődleges munkaerőpiacra való átlépés megkönnyítése és az egyéb aktív munkaerőpiaci intézkedések megerősítése terén. Korlátozott haladást lát a szociális segélyek és a munkanélküli-ellátások megfelelőségének javításában és a támogatottak körének felülvizsgálatában; valamint az oktatás eredményeinek és a hátrányos helyzetű csoportok, különösen a romák inkluzív többségi oktatásban való részvételének a javításában.

Ami az EU2020-as stratégia céljainak elérését illeti, a Bizottság kedvezőnek látja a helyzetet az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében, a megújuló energiák részarányának növelésében, a felsőfokú oktatásban és a foglalkoztatási szint alakulásában. Több erőfeszítésre van ugyanakkor szükség a K+F kiadások növelésében, a korai iskolaelhagyók és a szegények számának csökkentésében.

Összességében az elemzés megállapítja, hogy tovább erősödött Magyarország külső és belső pénzügyi egyensúlya, a devizaalapú hitelek forintosításával pedig sikerült felszámolni a legfőbb rendszerszintű kockázatot.

A bankrendszer is számottevően megszilárdult az elmúlt két évben. A javuló gazdasági környezet és a banki különadó csökkentése növelte a szektor nyereségességét. A Bizottság a rosszul teljesítő hitelek még mindig jelentős számát és főleg a vállalati szférában a piaci finanszírozás fellendítését tartja a legnagyobb kihívásnak.

A jelentés aggódva jegyzi meg, hogy a vállalatok alacsony beruházási aktivitása visszafogja a termelékenység növekedését, és ezen keresztül a versenyképességet és a potenciális növekedést is. „A termelékenység javulása nélkül fennáll a veszély, hogy Magyarország középtávon veszíteni fog a versenyképességéből” - mutat rá a jelentés, hozzátéve, hogy a minimálbérek közelmúltbeli emelése a magasabb termelékenységű munkahelyek felé való elmozdulást hivatott elősegíteni. A Bizottság szerint probléma, hogy nem eresztett mély gyökereket, különösen a hazai tulajdonú cégeknél az innováció. „A szolgáltatásoknál, így a kiskereskedelemben fennálló szabályozói korlátok a piaci dinamika visszafogásának és a beruházások akadályozásának irányába hatnak” - olvasható a dokumentumban.

Bár a közelmúltban elfogadott adóintézkedések helyes irányba tartanak, a Bizottság továbbra is kihívásokat lát az adórendszerben. A teljes adóterhelés GDP-hez viszonyított arányát tekintve Magyarország még mindig rosszabbul áll a szomszédjainál, jóllehet a tb-befizetések és a társasági adó csökkentése 1,5 százalékponttal csökkentette az adóterhelést. A 2013 óta hanyatló trend dacára az Európai Bizottság úgy látja, hogy az ágazati különadók még mindig túlbonyolítják az adórendszert és rombolják a befektetői bizalmat.

A számottevő javulás ellenére a testület szerint a magyar munkaerőpiacnak még mindig kihívásokkal kell szembenéznie. Az első számú aktív munkaerőpiaci politikát továbbra is a közmunkaprogramban látják Brüsszelben. Arra is rámutatnak, hogy miközben bizonyos szegénységi mutatók a válság előtti szintre süllyedtek, de még mindig magasak más EU-tagállamokkal összevetve. A jelentés szerint a gyerekek és a romák körében csökkent a szegénység, de még így is magas szinten van, és a szociális és a munkanélküli segélyek még mindig korlátozottak, legyen szó a mértékükről és a lefedettségről.

Az alapképességek elsajátítása terén Magyarország még mindig elmarad a nemzetközi sztenderdektől – állítja a jelentés, hozzátéve, hogy a tanulók szociális-gazdasági hátterének az oktatásra gyakorolt hatása az egyik legjelentősebb az EU-ban. „A hátrányos helyzetű gyermekek, különösen a romák bizonyos iskolákban való koncentrációja szignifikánsabbá vált. Az elemzés azt is megemlíti, hogy a lakosság viszonylag rossz egészségi állapota és az egészségügyi ellátáshoz való nem egyenlő hozzáférés is érezteti hatását a munkaerőpiaci részvételen.

A Bizottság úgy ítéli meg, hogy a hazai intézményrendszer gyengeségei negatív hatást gyakorolnak az üzleti környezetre és a gazdaság növekedési potenciáljára. „Az instabil szabályozói környezet egyike az üzleti tevékenység előtt tornyosuló legnagyobb akadályoknak Magyarországon. A költségvetési folyamat átláthatósága és kiszámíthatósága továbbra is korlátozott. A közbeszerzést még mindig a korlátozott verseny és átláthatóság jellemzi. A korrupciós kockázatok magasak, és szembetűnő elégtelenségek vannak a jelenség kezelését célzó intézkedések terén” - állapítja meg országjelentésében a Bizottság.

A testület részben a mostani jelentés és a májusban napvilágot látó tavaszi gazdasági előrejelzés alapján tesz majd új országspecifikus ajánlásokat a 2017-es európai szemeszter keretében Magyarországnak.

A Bizottság szerdán hozta nyilvánosságra 13 uniós tagállamnál beazonosított makrogazdasági egyensúlyhiányok korrigálásáról szóló jelentését is. Évek óta ez volt az első alkalom, hogy hazánkról nem készült ilyen jelentés, mert a Bizottság jelenleg nem lát olyan egyensúlyi hiányokat nálunk, amelyek közbeavatkozást igényelnének.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink