adozona.hu
Problémákat tárt fel a zöld reklámoknál a közös európai hatósági vizsgálat
//adozona.hu/altalanos/Problemakat_tart_fel_a_zold_reklamoknal_a_k_S4GZRZ
Problémákat tárt fel a zöld reklámoknál a közös európai hatósági vizsgálat
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (CPC) közös vizsgálatában, mely az úgynevezett zöld reklámállításokat tekintette át az online térben. Az összehangolt akció számos problémát tárt fel – írja honlapján a GVH.
A tagállami hatóságokból álló Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) közös vizsgálata 2020 októberében és novemberében tekintette át az online kereskedelemben használt, környezetbarát jellegre és fenntarthatóságra vonatkozó reklámállításokat.
Az összehangolt akció (ún. sweep) során a hatóságok összesen 344 online értékesített termék és szolgáltatás környezeti jellemzőire vonatkozó állításait ellenőrizték különböző szektorokban (például textiltermékek, kozmetikumok, háztartási eszközök), hogy felmérjék azok megbízhatóságát és egyértelműségét. A munkát koordináló Európai Bizottság most közzétette összefoglalóját a vizsgálat eredményeiről.
A feltártak alapján a hirdetések nagy része (59 százaléka) nem biztosított a fogyasztók számára könnyen elérhető bizonyítékokat állításai alátámasztására. A reklámok százaléka sugallta félreérthető állításokkal, hogy a vállalkozás tevékenysége nincs negatív hatással a környezetre, vagy kizárólag pozitív hatással bír. A vizsgálat emellett 7 olyan hirdetést is feltárt, amely valamely környezetvédelmi tanúsító szervezet támogatását vagy jóváhagyását állította valótlanul.
Az állítások összességét tekintve elmondható, hogy 42 százalékuk esetében feltételezhető azok valótlan vagy megtévesztő jellege. Pozitívumként emelhető ki, hogy az esetek 76 százalékában az állítások nyelvezete érthető volt.
Az európai vizsgálattal egyidejűleg a 65 ország fogyasztóvédelmi szervezeteit tömörítő, nemzetközi ICPEN hálózat (International Consumer Protection and Enforcement Network) is lefolytatta azonos célú ellenőrzését, mely hasonló tendenciákról számol be.
A magyar versenyhatóság korábban már figyelmeztette a fogyasztókat az ilyen típusú, megtévesztő hirdetésekre, tavaly decemberben pedig közzétette úgynevezett „Zöld marketing” tájékoztatóját, hogy segítse a vállalkozásokat a környezetbarát jellegre és fenntarthatóságra vonatkozó, megfelelő reklámgyakorlat kialakításában – olvasható a gvh.hu-n.
Hozzászólások (0)