A legtöbb panasz számlázással és elszámolással kapcsolatban érkezett a fogasztóvédelemhez a közszolgáltatások ellenőrzése során

  • adozona.hu

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok kiemelten kezelik a közszolgáltatások – villamosenergia-, földgáz-, víziközmű- és hulladékgazdálkodási szolgáltatások – ellenőrzését, mivel ezek a lakosság szinte egészét érintik, és a mindennapi élet elengedhetetlen részét képezik. Így a fogyasztóvédelmi tevékenység ezen területe évek óta a hatóság egyik legfontosabb vizsgálati fókusza. Az idei év első hat hónapjában összesen 1383 fogyasztói beadvány érkezett a kormányhivatalokhoz, melyek tartalmi vizsgálata azt mutatja, hogy a legtöbb panasz számlázással és elszámolással kapcsolatban érkezett, olvasható az NKFH honlapján.

A 2025 első félévében lefolytatott ellenőrzés alapját a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz beérkezett fogyasztói beadványok képezték, amelyek között egyaránt szerepeltek tájékoztatáskérések, és hatósági eljárás megindítására irányuló kérelmek is. Az átfogó vizsgálat célja a szolgáltatói gyakorlatok egybevetése, az ezekből levonható következtetések feltárása, valamint az esetlegesen felmerülő jogalkalmazási nehézségek és hiányosságok azonosítása volt.

Az idei év első hat hónapjában összesen 1383 fogyasztói beadvány érkezett a kormányhivatalokhoz, amelyek közül 672 a villamosenergia-, 292 a földgáz-, 296 a víziközmű- és 123 a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásokkal volt kapcsolatos. Az ügyek közül 184 más hatóság hatáskörébe tartozott, ezeket az illetékes szervhez továbbították. A fogyasztói tudatosság növelését célzó tájékoztatás keretében a kormányhivatalok közel 800 esetben küldtek tájékoztató levelet az érintetteknek, ami azt mutatja, hogy a beadványok több mint fele (57%) ilyen módon volt rendezhető.

A beadványok tartalmi vizsgálata azt mutatja, hogy a legtöbb panasz a számlázással és elszámolással kapcsolatos problémákra irányult. A villamosenergia-szolgáltatással összefüggésben leggyakrabban a számlázás (104 ügy), az elszámolás (45 ügy), valamint a panaszkezelés (33 ügy) okozott vitás helyzetet, de gyakran merültek fel kérdések a mérőkkel, méréssel és leolvasással kapcsolatban is. A földgázszolgáltatás esetében szintén a számlázási (70 ügy) és elszámolási (51 ügy) problémák domináltak, míg a víziközmű-szolgáltatásoknál a számlázás mellett a mérőkkel, leolvasással kapcsolatos ügyek (38 ügy), valamint panaszkezelési problémák (20 ügy) is jelentős arányban fordultak elő. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás kapcsán a beadványok többsége a szolgáltatásnyújtási kötelezettség teljesítésére (8 ügy) és a számlázásra vonatkozott, de akadtak panaszok a díjhátralék-kezelés és a panaszkezelés területén is.

Az ellenőrzésekből levont tapasztalatok egyértelműen rávilágítanak arra, hogy a közszolgáltatási területeken a fogyasztók számára legnagyobb kihívást a számlázással, elszámolással és ügyintézéssel összefüggő kérdések jelentik, emellett pedig továbbra is kiemelt figyelmet igényel a panaszkezelés minősége és hatékonysága. A beadványok feldolgozása és az ezek alapján készült összegzés lehetőséget biztosít arra, hogy a hatóság pontosabb képet kapjon a szolgáltatói gyakorlatokból eredő problémákról, ezáltal hozzájárulva a fogyasztói jogok hatékonyabb érvényesítéséhez.

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság és a kormányhivatalok a jövőben is folytatják az ilyen típusú átfogó vizsgálatokat, annak érdekében, hogy a lakosság mindennapi életét meghatározó közszolgáltatások megbízhatósága, minősége és átláthatósága folyamatosan javuljon.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Elektromos kerékpár értékesítése

dr. Csobánczy Péter

közgazdász, jogász, adótanácsadó

Családi gazdaság tárgyi eszközeinek öröklése

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Wise üzleti számla

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink