hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Megtévesztette ügyfeleit a bank, megbüntette az MNB

  • adozona.hu

Az MNB 7,5 millió forint bírsággal sújtotta a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt.-t a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabály megsértéséért. A bank a hitelkártyákhoz kapcsolódó ügyfélmegtartó és használatösztönző programjában ígért kedvezményeket nem vagy késedelmesen írta jóvá, illetve megtévesztő módon olyan ügyfeleket is megkeresett ajánlatával – s bíztatta a hitelkártya további használatára – akik nem feleltek meg a kedvezmény feltételeinek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt.-nél (Budapest Bank), amelyben vizsgálta, hogy a bank hitelkártyáit érintő ügyfélmegtartó és használatösztönző programjának kereskedelmi gyakorlata megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabálynak (Fttv.).

A 2014. június 19-étől 2017. június 18-áig terjedő időszakot áttekintő jegybanki ellenőrzés megállapította, hogy a bank a hitelkártya-szerződésük megszüntetését kezdeményező ügyfeleket a kártya megtartására, további használatra ösztönző ajánlatokkal kereste meg. Ha a fogyasztó vállalta, hogy eláll felmondási szándékától, úgy a bank az ügyfélmegtartó program keretében – meghatározott kártyaforgalom teljesülése esetén – pénzvisszatérítést (például késedelmi díj, a vásárlási összeg meghatározott része), díjelengedést (például éves kártyadíj), illetve egyéb kedvezményeket biztosított számukra.

Az ellenőrzés ugyanakkor feltárta, hogy a bank több esetben nem vagy nem a vállalt összegben, illetve határidőn belül, számos alkalommal pedig csak panasztételt követően írta jóvá az ajánlatban szereplő kedvezményt, noha a fogyasztó a szükséges pénzügyi feltételeket teljesítette. A bank emellett megtévesztő módon olyan ügyfeleket is megkeresett ajánlatával, akik a kedvezmény feltételeinek a hirdetményben foglalt kitételek szerint nem feleltek meg.

Az MNB megállapította, hogy a Budapest Bank a hitelkártya használatára ösztönző promóciója során tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mivel a kedvezmények népszerűsítésével és elérhetőségével kapcsolatos megtévesztő gyakorlata alkalmas volt arra, hogy a fogyasztókat befolyásolja, akik így – korábbi elhatározásukat megváltoztatva – a hitelkártya megtartása és további használata mellett dönthettek.

A jogsértés miatt az MNB ma közzétett határozatában 7,5 millió forint bírságot szabott ki a Budapest Bankkal szemben, egyúttal kötelezte a vizsgált tevékenységét támogató folyamatainak és belső kontrolljainak olyan kialakítására, illetve megerősítésére, amely révén biztosítható, hogy – a fogyasztóvédelmi jogszabályokkal összhangban – ajánlataival csak az igénybevételre jogosult fogyasztókat keresse meg, továbbá a kedvezményeket a vállalt feltételek szerint teljesítse. A jegybank enyhítő körülményként értékelte, hogy a hitelintézet már az eljárás alatt megkezdte az ügyfélmegtartó program felülvizsgálatát, s az elmaradt kedvezmények jóváírását is.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

SZÉP-kártya-juttatás megosztása munkáltatók közott

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Műtéti költség adózása munkaviszonyban

Nagy Norbert

adószakértő

Részmunkaidőre váltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink