hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Jönnek a digitális okmányok, februártól letölthetők, hitelesítve továbbküldhetők

  • MTI

Az Országgyűlés 135 igen, 22 nem és 33 tartózkodó szavazattal jóváhagyta a digitális állammal és az okmányok digitalizációjával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló javaslatot. A változtatás tovább pontosítja az eddig bevezetett rendelkezéseket, illetve az uniós szabályozással is harmonizálja azokat.

Az alkalmazásban már most elérhetők a személyes adatok, 2025. februártól pedig le is lehet tölteni, majd hitelesítve továbbküldeni számos okmány adattartalmát.

A lejárt személyi igazolványok cseréje továbbra is díjmentes lesz, a többi okmányt pedig fizikai formában csak kérés esetén állítják majd ki, 14 éven aluliaknak ingyenesen, a nyugdíjasoknak kedvezményesen. A fizikai okmánykibocsátás mérséklése a környezeti terhelést is csökkenti, a kormány számítása szerint így évi 11,1 tonna műanyag és 1,2 tonna papír felhasználását lehet megspórolni.

A változtatás kitér arra is, hogy a tajszámot igazoló hatósági igazolvány (tajkártya) a fizikai térben digitális formában is alkalmazható legyen, azaz a hatósági igazolvány helyett a tajszám a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációjával is bemutatható.

Ha a felhasználó természetes személy nem rendelkezik a jogszabályban meghatározott hivatalos elérhetőséggel, a digitális szolgáltatást nyújtó szerv az általa ismert tárhelyre megkísérelheti kézbesíteni a küldeményt. A második sikertelen kézbesítés után az érintett szerv köteles más módon intézkedni az irat vagy értesítés kézbesítéséről.

Az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás 2025. január 1-től csak a digitális szolgáltatást biztosító szervezet részére, a nevében eljáró személy nyilatkozatának hitelesítésére, valamint 2025. október 31-éig a támogató szolgáltatással integráltan nyújtható.

Rögzítik továbbá, hogy a digitális szolgáltatás nyújtását önként vállaló jogalany a felkészülés támogatására olyan gazdálkodó szervezetként működő integrátort veheti igénybe, amely a feladat ellátásához szükséges, a kormány rendeletében meghatározott szakértelemmel és infrastrukturális feltételekkel rendelkezik. Az integrátorokról a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága nyilvántartást vezet. Az integrátor feladata, hogy segítse a digitális szolgáltatás nyújtását önként vállaló jogalanyt a kapcsolódó jogi, adminisztratív, valamint informatikai és kiberbiztonsági követelményeknek való megfelelésben.

A módosítás rögzíti, hogy a meghatározott szervezetek elektronikus információs rendszereik útján milyen módon teljesítik a kiberbiztonsági követelményeknek való megfelelést.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Saját rezsis beruházás – önszámla áfatartalmának levonhatósága

dr. Csobánczy Péter

közgazdász, jogász, adótanácsadó

Második terhesség gyed alatt

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Második gyermek esetén a csed számolása

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Együttműködő partnereink