adozona.hu
Jönnek a digitális okmányok, februártól letölthetők, hitelesítve továbbküldhetők
//adozona.hu/altalanos/Jonnek_a_digitalis_okmanyok_februartol_leto_V3KVU4
Jönnek a digitális okmányok, februártól letölthetők, hitelesítve továbbküldhetők
Az Országgyűlés 135 igen, 22 nem és 33 tartózkodó szavazattal jóváhagyta a digitális állammal és az okmányok digitalizációjával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló javaslatot. A változtatás tovább pontosítja az eddig bevezetett rendelkezéseket, illetve az uniós szabályozással is harmonizálja azokat.
A lejárt személyi igazolványok cseréje továbbra is díjmentes lesz, a többi okmányt pedig fizikai formában csak kérés esetén állítják majd ki, 14 éven aluliaknak ingyenesen, a nyugdíjasoknak kedvezményesen. A fizikai okmánykibocsátás mérséklése a környezeti terhelést is csökkenti, a kormány számítása szerint így évi 11,1 tonna műanyag és 1,2 tonna papír felhasználását lehet megspórolni.
A változtatás kitér arra is, hogy a tajszámot igazoló hatósági igazolvány (tajkártya) a fizikai térben digitális formában is alkalmazható legyen, azaz a hatósági igazolvány helyett a tajszám a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációjával is bemutatható.
Ha a felhasználó természetes személy nem rendelkezik a jogszabályban meghatározott hivatalos elérhetőséggel, a digitális szolgáltatást nyújtó szerv az általa ismert tárhelyre megkísérelheti kézbesíteni a küldeményt. A második sikertelen kézbesítés után az érintett szerv köteles más módon intézkedni az irat vagy értesítés kézbesítéséről.
Az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás 2025. január 1-től csak a digitális szolgáltatást biztosító szervezet részére, a nevében eljáró személy nyilatkozatának hitelesítésére, valamint 2025. október 31-éig a támogató szolgáltatással integráltan nyújtható.
Rögzítik továbbá, hogy a digitális szolgáltatás nyújtását önként vállaló jogalany a felkészülés támogatására olyan gazdálkodó szervezetként működő integrátort veheti igénybe, amely a feladat ellátásához szükséges, a kormány rendeletében meghatározott szakértelemmel és infrastrukturális feltételekkel rendelkezik. Az integrátorokról a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága nyilvántartást vezet. Az integrátor feladata, hogy segítse a digitális szolgáltatás nyújtását önként vállaló jogalanyt a kapcsolódó jogi, adminisztratív, valamint informatikai és kiberbiztonsági követelményeknek való megfelelésben.
A módosítás rögzíti, hogy a meghatározott szervezetek elektronikus információs rendszereik útján milyen módon teljesítik a kiberbiztonsági követelményeknek való megfelelést.
Hozzászólások (0)