Jönnek a digitális okmányok, februártól letölthetők, hitelesítve továbbküldhetők

  • MTI

Az Országgyűlés 135 igen, 22 nem és 33 tartózkodó szavazattal jóváhagyta a digitális állammal és az okmányok digitalizációjával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló javaslatot. A változtatás tovább pontosítja az eddig bevezetett rendelkezéseket, illetve az uniós szabályozással is harmonizálja azokat.

Az alkalmazásban már most elérhetők a személyes adatok, 2025. februártól pedig le is lehet tölteni, majd hitelesítve továbbküldeni számos okmány adattartalmát.

A lejárt személyi igazolványok cseréje továbbra is díjmentes lesz, a többi okmányt pedig fizikai formában csak kérés esetén állítják majd ki, 14 éven aluliaknak ingyenesen, a nyugdíjasoknak kedvezményesen. A fizikai okmánykibocsátás mérséklése a környezeti terhelést is csökkenti, a kormány számítása szerint így évi 11,1 tonna műanyag és 1,2 tonna papír felhasználását lehet megspórolni.

A változtatás kitér arra is, hogy a tajszámot igazoló hatósági igazolvány (tajkártya) a fizikai térben digitális formában is alkalmazható legyen, azaz a hatósági igazolvány helyett a tajszám a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációjával is bemutatható.

Ha a felhasználó természetes személy nem rendelkezik a jogszabályban meghatározott hivatalos elérhetőséggel, a digitális szolgáltatást nyújtó szerv az általa ismert tárhelyre megkísérelheti kézbesíteni a küldeményt. A második sikertelen kézbesítés után az érintett szerv köteles más módon intézkedni az irat vagy értesítés kézbesítéséről.

Az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás 2025. január 1-től csak a digitális szolgáltatást biztosító szervezet részére, a nevében eljáró személy nyilatkozatának hitelesítésére, valamint 2025. október 31-éig a támogató szolgáltatással integráltan nyújtható.

Rögzítik továbbá, hogy a digitális szolgáltatás nyújtását önként vállaló jogalany a felkészülés támogatására olyan gazdálkodó szervezetként működő integrátort veheti igénybe, amely a feladat ellátásához szükséges, a kormány rendeletében meghatározott szakértelemmel és infrastrukturális feltételekkel rendelkezik. Az integrátorokról a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága nyilvántartást vezet. Az integrátor feladata, hogy segítse a digitális szolgáltatás nyújtását önként vállaló jogalanyt a kapcsolódó jogi, adminisztratív, valamint informatikai és kiberbiztonsági követelményeknek való megfelelésben.

A módosítás rögzíti, hogy a meghatározott szervezetek elektronikus információs rendszereik útján milyen módon teljesítik a kiberbiztonsági követelményeknek való megfelelést.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Műtéti költség térítése ügyvezetőnek

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szövetkezet megszűnése

Pölöskei Pálné Pálné

adószakértő

Csecsemőgondozási díj plusz kérdés

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink