hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Gyakorlatoznak a britek a megállapodás nélküli Brexit esetére

  • MTI

Torlódáskezelési próbát tartottak ma a délkelet-angliai nagy kikötők környékén arra az esetre, ha a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszeréről szóló megállapodást nem sikerülne életbe léptetni, és ez komolyabb fennakadásokat okozna a nemzetközi áruszállításban.

Az Európai Unióval kötött 585 oldalas megállapodásról várhatóan jövő kedden szavaz a londoni alsóház – a múlt héten már ismertté vált időpontot kormányforrások ma megerősítették –, de továbbra sem garantált az egyezmény elfogadása, főleg az ír-északír határellenőrzés visszaállításának elkerülését célzó mechanizmus miatti súlyos nézetelérések miatt.

A mai próbán – amelyen 150 kamion vett részt – azt tesztelték, hogy az EU-val folytatott kereskedelemben esetleg hirtelen megjelenő vám- és egyéb ellenőrzések milyen torlódásokat okozhatnak a délkelet-angliai kikötők környékén, és e fennakadásokat miként lehetne kezelni forgalomszervezési intézkedésekkel.

A kamionok, amelyek üzemeltetőit a brit közlekedési minisztérium kérte fel a közreműködésre, a Canterbury városához közeli, ma már használaton kívüli Manston repülőtéren gyülekeztek, onnan elindultak a legnagyobb forgalmú brit kompkikötő, Dover felé, majd visszatértek a volt légikikötőbe.

A próba célja annak felmérése volt, hogy a helyi úthálózat miként bírja el nagyszámú kamion hirtelen feltorlódását, és a torlódások kezelésében hogyan lehet felhasználni kitérő parkolóként Manston repülőterét.

A kidolgozott készenléti tervek alapján Manstonba szükség esetén kétezer kamiont is át lehetne terelni a közúti hálózatról, ha a térségi kikötők bedugulnának.

A brit kormány nemrégiben ismertetett hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy a vámellenőrzések hirtelen bevezetése okozta fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák a két legnagyobb kikötő, Dover és a közeli Folkestone kapacitásait.

A Bank of England kormányzója, Mark Carney a londoni alsóház pénzügyi bizottságának minapi meghallgatásán ezt gyakorlatilag megerősítette, és kijelentette: a brit kikötők nincsenek felkészülve olyan forgatókönyvre, amelynek alapján nem sikerül életbe léptetni a Brexit feltételeiről szóló megállapodást, és emiatt az Európai Unióval folytatott brit kereskedelem a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere alapján folytatódik. Ez ugyanis vámok megjelenését és vámellenőrzések bevezetését jelentené a jelenleg vámmentes kétoldalú kereskedelemben.

Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.

A patinás Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

Ma 209 alsóházi képviselő eddig példátlan közös nyílt levélben szólította fel Theresa May miniszterelnököt arra, hogy a kormány minden lehetséges módon kerülje el a megállapodás nélküli Brexitet.

A kormánypárti és ellenzéki képviselők által aláírt felhívás szerint, ha az EU-val folytatott kereskedelem a WTO szabályrendszerére tér át, az azonnali versenyképességi hátrányt okozna az éppen újjáéledő brit feldolgozószektornak, és ez munkahelyek ezreibe kerülhet.

A levél szerzőit olyan világcégek vezetői is támogatásukról biztosították, mint az Airbus, a Jaguar-Land Rover, a Ford és a Rolls Royce.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink