adozona.hu
Tudnivalók a transzferárról – Fődokumentum
//adozona.hu/altalanos/Gyakorlati_transzferar_kerdesek_I__Fodokume_I5VMGX
Tudnivalók a transzferárról – Fődokumentum
Mit kell tudni a transzferárral kapcsolatos fődokumentumról, mit kell tenni, ha az adózó nem kapta meg a szükséges adatokat? Összefoglaltuk.
2018. január 1-jétől új transzferár dokumentációs rendelet lépett hatályba, a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet (a továbbiakban: Rendelet), ami a korábbiakhoz képest eltérő struktúrájú és felépítésű transzferár nyilvántartás elkészítését teszi szükségessé. Ezzel kapcsolatban többféle kérdés merülhet fel a gyakorlatban, ezekből szemezgetünk.
1. A fődokumentum elkészítéséért ki a felelős?
A multinacionális vállalatcsoportoknál jellemzően az anyavállalatnál állnak rendelkezésre az adatok a transzferár-nyilvántartás fődokumentumához. Mindazonáltal minden vállalkozásnak magának kell arról gondoskodnia, hogy a transzferár-nyilvántartása szerves részét képező fődokumentum a rendelkezésére álljon a megfelelő határidőben megfelelő tartalommal. A fődokumentumot gyakorlatilag a csoport bármely tagja elkészítheti, jogi szempontból azonban az adózónak kell elkészítenie (nem az anyavállalatának), a fődokumentumért is az adózó felel [Rendelet 4.§ (1) bekezdés, az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) 230. §].
Olyan csoportok esetében, ahol magánszemélyek a végső többségi tulajdonosok, és nincs szerződés vagy megállapodás a kapcsolt cégek között a fődokumentum készítésére, akadályba ütközhet a szükséges adatok begyűjtése, ugyanis szerződés hiányában a társaságok üzleti titokra hivatkozva nem adnak át egymásnak adatokat.
Az adózó felelőssége a fődokumentumhoz szükséges adatok megszerzése. Abban az esetben, ha a magyar adózó a szükséges adatokhoz nem fér hozzá, vagy hiányos fődokumentum áll csak rendelkezésére, az adózóra mulasztási bírság szabható ki az Art. 230. §-a alapján. A Rendelet 4. § (1) bekezdése szerint a nyilvántartás fődokumentumból és helyi dokumentumból áll, ebből következően a dokumentumok bármelyikének hiánya esetén a nyilvántartási kötelezettség nem tekinthető teljesítettnek.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyből kiderül, mire számíthat az adózó hiányzó adatok esetén, illetve mi a teendő eltérő számviteli elvek alkalmazása esetén?
A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (0)