adozona.hu
Figyelmeztetés fuvarozóknak: először csak levél jön a túlsúlyról, utána bírság
//adozona.hu/altalanos/Figyelmeztetes_fuvarozoknak_eloszor_csak_le_ZAGK6F
Figyelmeztetés fuvarozóknak: először csak levél jön a túlsúlyról, utána bírság
Mától küldhet figyelmeztetést a szabálysértő fuvarozóknak a nemzeti tengelysúlymérő rendszer, miután elindul az objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmód – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
A túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot jelentenek, felgyorsítják a közutak amortizációját, valamint a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben, a hagyományos módszerekkel viszont a káros gyakorlat nem szorítható vissza a szükséges hatékonysággal – fejtette ki közleményében a tárca.
A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest eredményesebben segítse kiszűrni a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.
A tsm-rendszer március 31-e óta működött előszűrő funkcióval, így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelték ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat.
Ma indul a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A tsm automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak.
Az NFM közölte: a kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.
A rendszer bevezetése nem jelent újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, ugyanakkor elősegíti a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését – hangsúlyozza a tárca.
A közlemény szerint az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A tsm működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotának romlása, illetve jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete.
Hozzászólások (0)