hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Visszaélt erőfölényével az amerikai élelmiszergyártó: gigabírságot kapott az EU-tól

  • MTI

Az Európai Bizottság 337,5 millió eurós (mintegy 135 milliárd forint) bírságot szabott ki a Mondelez amerikai élelmiszergyártó nemzetközi nagyvállalatra, amiért az uniós versenyszabályokat megsértve korlátozta a különböző csokoládé-, keksz- és kávétermékek kereskedelmét a tagállamok között – tájékoztatott az uniós bizottság csütörtökön.

A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság vizsgálata megállapította, hogy a Mondelez 22 versenyellenes megállapodás révén élt vissza erőfölényével a nemzeti piacokon.

A 2012 és 2020 közötti időszakra vonatkozó megállapodások egyebek mellett olyan rendelkezéseket tartalmaztak, amelyek kizárólag Mondelez-termékek értékesítését tette lehetővé egyes kereskedők számára. Az egyik megállapodás tartalmazott olyan rendelkezést, amely arra kötelezte a Mondelez ügyfelét, hogy a belföldi értékesítéshez képest magasabb exportárakat alkalmazzon. A megállapodások között volt olyan, amely megakadályozta egy tíz tagállamban működő forgalmazó számára, hogy a Mondelez előzetes engedélye nélkül válaszoljon másik tagállamokban található ügyfelek eladási kérelmeire.

Az uniós bizottság vizsgálata szerint a Mondelez visszaélt erőfölényével, amikor megtagadta egy németországi kereskedőnek, hogy csokoládét értékesítsen tovább Ausztria, Belgium, Bulgária és Románia területén, ahol az árak magasabbak voltak. Az amerikai vállalat emellett megszüntette a csokoládé értékesítését Hollandiában, hogy megakadályozza azok Belgiumba történő behozatalát, ahol a vállalat ezeket a termékeket magasabb áron értékesítette.

Az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Mondelez jogellenes intézkedései megakadályozták, hogy a kiskereskedők szabadon szerezhessenek be termékeket az alacsonyabb árakkal rendelkező tagállamokban, és mesterségesen felosztotta az uniós belső piacot. A Mondelez célja annak elkerülése volt, hogy a határokon átnyúló kereskedelem árcsökkenéshez vezessen a magasabb árakkal rendelkező országokban. Ez lehetővé tette a vállalat számára, hogy továbbra is magasabb díjat számítson fel saját termékeiért, ami végső soron kárt okozott az uniós fogyasztóknak – érvelt a brüsszeli testület.

Az Európai Bizottság végezetül leszögezte: továbbra is elkötelezett az indokolatlan kereskedelmi akadályok lebontása mellett, hogy biztosítsa az egységes piac jobb működését.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Elmaradt szállásfoglalások számlázása

Bunna Erika

adótanácsadó

Csoportos jóváíró számla könyvelése

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 június
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Együttműködő partnereink