hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

EUB-döntés: a másodpilóta halála miatti járatkésés esetén is jár kompenzáció az utasoknak

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, compliance szakértő

Az EU joga biztosítja a légiutasok kompenzációra való jogát, amennyiben az utazással összefüggésben járatkéséssel, járattörléssel stb. találkoznak. A szabályozás kereteit vizsgálja egy friss EUB-döntés (C-156/22.), melyet az alábbiakban mutatunk be.

A légiutasok változatos problémákkal találkozhatnak

Az EU légiutasok jogait szabályozó 261/2004/EK rendelete a légiutasokat megillető minimális jogokat határozza meg. Lefedi a szabályozás a beszállás visszautasítását, a légijárat törlését, illetve a légijárat lekésését. Amennyiben a rendeletben nevesített események bekövetkeznek a légiutasok kártalanításért folyamodhatnak. További jogként megilletheti őket a visszatérítéshez, átfoglaláshoz, ellátáshoz való jog, valamint a megfelelő tájékoztatási kötelezettség. Ezen kötelezettségek tükrében vizsgálta az EU Bírósága azt az esetet, amikor a pilóta halála okozza a problémákat.

Meghalt a másodpilóta

2019. július 17-én a TAP Portugalnak egy Stuttgartból (Németország) Lisszabonba (Portugália) tartó járatot kellett üzemeltetnie 6 óra 05 perckor. Ugyanezen a napon, 4 óra 15 perckor az érintett járat másodpilótáját holtan találták szállodai szobájában. Ez a teljes hajózó személyzet számára súlyos sokkot, és repülésre való alkalmatlanságot jelentett, ezért a járatot törölték. A helyettesítő hajózó személyzet 11 óra 25 perckor indult Lisszabonból, és 15 óra 20 perckor érkezett Stuttgartba. Az utasokat ezt követően egy 16 óra 40 perckor induló helyettesítő járat szállította el Lisszabonba.

A törölt járat egyes utasai az e törlésből eredő jogaikat a légiutasoknak jogi segítséget nyújtó társaságokra ruházták át. A TAP arra hivatkozva tagadta meg, hogy kifizesse e társaságoknak a légiutasok jogairól szóló rendeletben (261/2004/EK rendelet) előírt kártalanítást, hogy a másodpilóta váratlan halála olyan rendkívüli körülménynek minősül, amely mentesíti a légifuvarozót kártalanítási kötelezettsége alól. Az ügyben eljáró stuttgarti regionális bíróság a rendelet értelmezését kérte e tekintetben az EU Bíróságtól (EUB).

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, az Európai Unió Bírósága miként döntött az ügyben!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Műtéti költség adózása munkaviszonyban

Nagy Norbert

adószakértő

Részmunkaidőre váltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Cégautóval kapcsolatos áfalevonás.

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink