hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Dugódíj: a szakértők szerint van értelme bevezetni

  • hvg.hu

Már Demszky Gábor is kacérkodott vele, de végül utódja, Tarlós István szánta rá magát a bevezetésére, igaz, nem önszántából. A dugódíjat sokan egy újabb sarcnak tartják, pedig szakértők szerint igenis van értelme. Feltéve, ha a befolyt összeget átláthatóan a közlekedés fejlesztésére fordítják.

„Nem arról van szó, hogy bárki sarcot vetne ki; ha nem üres kasszával lenne itt a város, és az állam nem akarna kivonulni a finanszírozásból, akkor nem lenne probléma, de a BKV működési költsége évente 130-140 milliárd forint” – mondta a Tv2 Mokka című műsorában Tarlós István főpolgármester, de előtte még elődjére, Demszky Gáborra mutogatott, mondván: elődje a 4-es metró uniós támogatásának feltételeként vállalta a dugódíj bevezetését.

Az igazán fontos kérdés a tervek szerint 2013 közepétől behajtott dugódíjjal kapcsolatban nem is az, mekkora összegű lesz és kikre vonatkozik majd, sokkal inkább, hogy eléri-e a célját. A mostanában oly sokat emlegetett külföldi példák esetén ugyanis a dugódíj bevezetésének a célja nem a szimpla pénzbehajtás volt. Míg a dugódíjjal csökkent az autóforgalom, a befolyó pénzt az utak jobb kihasználására, a helyi közlekedésfejlesztésre fordították. Londonban a díjfizetés bevezetésekor a buszok férőhelyét 14,5 ezer fővel növelték a csúcsidőszakban, a metróhálózat pénzügyi forrásait pedig 2 százalékkal megemelték.

Nem a pénzbehajtásra találták ki

Stockholmban 197 új buszt állítottak forgalomba, 16 új vonalat létesítettek, miközben a menetrendet is sűrítették. Az átszálló utasok számára új parkolási zónát hoztak létre a fizetőövezetek határán, akárcsak Szingapúrban, ahol szintén olcsó parkolókat alakítottak ki. Ezzel szemben Budapesten eddig egyetlen célt lőtt be a városvezetés a forgalom csökkentésén kívül: a BKV finanszírozását, pontosabban annak a pénznek a pótlását, amelyet az állam nem fog biztosítani a jelenlegi működéshez. A jelenlegi működés azonban botrányos: a 3-as metró szinte már rendszeresen kigyullad, a rozoga állapotban lévő buszok lerobbannak. Erhart Szilárd, a dugodij.hu portál szerkesztője szerint ennek ellenére is fontos lenne a dugódíj bevezetése. „A lényeg, hogy amit a közlekedőktől elvonnak, azt a közlekedésbe vissza is kell juttatniuk. Ha a BKV ezt rosszul használja fel vagy nem is kerül a tömegközlekedési vállalathoz, akkor nincs értelme. Az is fontos, hogy a választók ezt jóváhagyják és azonosuljanak vele” – közölte a szakember.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Munkabér csökkentése

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Céges autó magánhasználatra

Juhász Tibor

okleveles nemzetközi és ellenőrzési adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink