hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Brüsszel megunta az oroszok packázását

  • BruxInfo

Megelégelte az orosz hatóságok packázását és egy vitarendezési testület felállítását kérte a WTO-tól az Európai Bizottság az EU-s autóexportra kivetett, diszkriminatívnak tartott „újrahasznosítási díj” miatt.

Mivel a két fél közötti konzultációk nem vezettek eredményre, az Európai Bizottság csütörtökön a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) ítélkezését kérte az Oroszországba az EU-ból behozott gépjárművekre egy éve hatályban lévő „újrahasznosítási díjak” ügyében. 

A vitarendezési testület felállítására Genfben benyújtott kérelem az EU által az orosz vámok ellen kezdeményezett eljárás második szakaszba léptetését jelenti, miután a kétoldalú tárgyalásokon Moszkva nem volt hajlandó engedni. Az Európai Bizottság által élesen bírált illetéket az orosz fél alig néhány nappal az ország WTO-hoz történő csatlakozása után vezette be, és becslések szerint éves szinten 10 milliárd euró jogtalan pluszköltséget jelent az európai járműexportőröknek.

„Minden lehetséges megoldást megpróbáltunk egy kölcsönösen elfogadható megoldás érdekében. Miután a díj súlyosan korlátozza az európai gazdaság számára kulcsfontosságú járműexportot, nem maradt más választásunk, mint hogy a WTO döntését kérjük annak érdekében, hogy Oroszország eleget tegyen nemzetközi kötelezettségeinek” – közölte Karel De Gucht, az EU kereskedelmi biztosa.

A Bizottság érvelése szerint az oroszok által az uniós exportra kivetett díjak lényegében semlegesítik az importvámcsökkentést, amibe Oroszország beleegyezett a WTO-hoz történő csatlakozáskor. A 2012. szeptember 1-jén bevezetett illetéket az EU-ból behozott személyautókra, teherautókra, autóbuszokra és más gépjárművekre alkalmazzák.

Az új személyautók esetében az „újrahasznosítási díj” mértéke 420 és 2700 euró, a 3 évnél idősebb gépjárművek esetén pedig 2600 és 17200 euró között mozog. Bizonyos bányászati kitermeléseknél használatos nehézgépjárművek díja a 147 ezer eurót is elérheti. Orosz becslések szerint az illetéknek köszönhetően évente 1,3 milliárd euróval több bevétel landol az ország költségvetésében.

Az EU azért tartja diszkriminatívnak az orosz intézkedést, mert a díjat nem vetik ki az Oroszországban és az oroszokkal vámunióban lévő Kazahsztánban és Fehéroroszországban gyártott járművekre. „Az EU ezért úgy ítéli meg, hogy az újrahasznosítási díj a WTO legalapvetőbb szabályaival ütközik, amelyek megtiltják az otthon gyártott és a máshonnan behozott áruk közötti különbségtételt és a származási helytől függően eltérő feltételek alkalmazását” – szögezi le a közleményében a Bizottság.

A WTO vitarendezési testülete október 22-i ülésén vitatja meg az EU kérelmét. Az eljárási rend értelmében az oroszoknak ekkor még lehetőségük van arra, hogy vétót emeljenek egy vitarendezési panel létrehozásával szemben. A testület következő, novemberi ülésén azonban már nem lesz lehetőség egy újabb blokkolásra.

 Az Európai Unió és Oroszország kereskedelmi kapcsolatait számos vita és egyoldalú orosz intézkedés terheli mostanában. Karel De Gucht kereskedelmi biztos a napokban szólította fel az orosz hatóságokat, hogy szüntessék meg a litván tejtermékekre állategészségügyi problémák ürügyén bevezetett embargót. Az intézkedéssel az EU gyanúja szerint Moszkva megpróbál nyomást gyakorolni Litvániára és az Európai Unióra a november végi vilniusi keleti partnerségi csúcstalálkozó előtt, amelyen várhatóan aláírják a szabadkereskedelmi és társulási megállapodást az Unió és Ukrajna, továbbá Moldova és Grúzia között.

Moszkva az elmúlt hónapokban fokozta az ellenséges intézkedéseket a litván-orosz határon, Vilnius szerint mondvacsinált okból több napos vesztegzárra ítélve az árukat exportáló litván kamionokat.

Tovább fokozhatja a feszültséget a két fél között Joaquín Almunia versenyjogi biztos bejelentése arról, hogy a Bizottság rövidesen érdemi szakaszba léptetheti a Gazprom ellen a közép- és kelet-európai energiapiaci verseny korlátozása miatt indított trösztellenes vizsgálatot. Az orosz energiacég nem tett semmilyen ajánlatot a Bizottság által kifogásolt problémák enyhítésére, ezért az eljárás várhatóan újabb, érdemi szakaszba lép.

Oroszország az EU harmadik legnagyobb kereskedelmi partnere az USA és Kína után. Az Oroszországba irányuló export 2012-ben elérte a 123 milliárd eurót, a főleg olaj és gázbehozatalra épülő import pedig a 2013 milliárd eurót. Az EU-ba irányuló orosz export 80 százalékát nyersanyagok teszik ki. Az uniós kivitel 50 százaléka gépekből és közlekedési eszközökből, köztük gépjárművekből áll.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink