adozona.hu
Bepanaszolták és vizsgálják a behajtási költségátalány miatt a Tigázt
//adozona.hu/altalanos/Bepanaszoltak_es_vizsgaljak_a_behajtasi_kol_RQBC0O
Bepanaszolták és vizsgálják a behajtási költségátalány miatt a Tigázt
Hatósági eljárást indított a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a Tigázzal szemben a társaság késedelmes fizetés esetén alkalmazott gyakorlata miatt; a hivatalhoz csaknem 1500 panasz érkezett, hogy előzetes értesítés nélkül behajtási költségátalányt alkalmaz a szolgáltató.
A MEKH szerdai, az MTI-hez eljuttatott közleményében ismertette, a március 24-étől hatályos törvény lehetőséget ad a szolgáltatóknak behajtási költségátalány alkalmazására, de azt nem teszi kötelezővé.
A Tigáz Tiszántúli Gázszolgáltató Zrt. nem jelezte sem a hivatalnak, sem felhasználóinak, hogy élni kíván ezzel a lehetőséggel, és nem kezdeményezte üzletszabályzatának megfelelő módosítását sem.
A MEKH felidézte, hogy június 10-én egyeztetést kezdeményezett a szolgáltatóval. Az egyeztetés után a Tigáz közleményében ismerte el, hogy bizonyos esetekben hibásan alkalmazta a jogszabályt.
A MEKH az általa megindított hatósági eljárás keretében írásos nyilatkozattételre szólította fel a Tigázt, és vizsgálja, hogy pontosan milyen fogyasztói körben, mekkora mértékben, milyen feltételekkel és tájékoztatás mellett alkalmazza a társaság a behajtási költségátalányt.
A behajtási költségátalány követelésének lehetőségét egy európai uniós jogszabály hazai átültetése alapozza meg. A jogszabály nemcsak az energiaszektorra vonatkozik, a törvény és az irányelv célja a fizetési fegyelem erősítése – ismertette közleményében a MEKH.
Az Országgyűlés az önálló törvénybe foglalt behajtási költségátalány összegét negyven eurónak megfelelő forintban határozta meg. A behajtási költségátalány az a forintösszeg, amelyet a jogosult a követelése behajtásával kapcsolatos költségei fedezetéül igényel a kereskedelmi ügyletből eredő fizetési kötelezettség teljesítésének késedelmekor. A szabályozás a vállalkozások, valamint a vállalkozások és a szerződő hatóságok közötti kereskedelmi ügyletekre, ezen ügyletek ellenértékének kiegyenlítéseként teljesített valamennyi fizetésre kiterjed.
Hozzászólások (1)
... "március 24-étől hatályos törvény lehetőséget ad"...
Ez a hivatkozás bizonyára a 2016. évi IX. tv. előírásaira vonatkozik, de hiányolom a megjegyzést amely megemlíti, hogy a behajtási költségátalány alkalmazására már 2014 évtől lehetőség van, ez nem egy új dolog Ptk.ezt már korán is szabályozta "6:155. § (2) Ha vállalkozások közötti szerződés esetén a kötelezett, szerződő hatóságnak szerződő hatóságnak nem minősülő vállalkozással kötött szerződése esetén a szerződő hatóság fizetési késedelembe esik, köteles a jogosultnak a követelése behajtásával kapcsolatos költségei fedezésére negyven eurónak a Magyar Nemzeti Bank késedelmi kamatfizetési kötelezettség kezdőnapján érvényes hivatalos deviza-középárfolyama alapján meghatározott forintösszeget megfizetni. E kötelezettség teljesítése nem mentesít a késedelem egyéb jogkövetkezményei alól; a kártérítésbe azonban a behajtási költségátalány összege beszámít. A behajtási költségátalányt kizáró, vagy azt negyven eurónál alacsonyabb összegben meghatározó szerződési kikötés semmis." Pontosan kell fizetni számlákat és nem azt kell keresni hogyan lehet kibújni a kötelezettségek ill. a szankciók alól. Úgy gondolom a szabályozásnak is ez célja.