adozona.hu
Az Answear átláthatóbban fog akciózni a GVH-nak köszönhetően
//adozona.hu/altalanos/Answear_akcio_GVH_eljaras_KPS8S7
Az Answear átláthatóbban fog akciózni a GVH-nak köszönhetően
A GVH Versenytanácsa a cég kötelezettségvállalásainak elfogadásával zárta le az eljárást. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa elfogadta a Answear ruházati webáruházat működtető lengyel cég vállalásait és jogsértés vagy annak hiányának megállapítása nélkül lezárta az eljárást. A vállalkozás részben már az eljárás során is beszüntette kifogásolt árfeltüntetési gyakorlatait, emellett pedig vállalta az általános leárazásaival kapcsolatos kommunikációjának megváltoztatását. A nemzeti versenyhatóság 2023-ban három hazai online ruha- és cipőkereskedővel szemben indított versenyfelügyeleti eljárásokat. A CCC vizsgálata 2024 szeptemberében zárult le, hasonló kötelezettségvállalást elfogadásával. Az About you üzemeltetőjével szembeni eljárás még folyamatban van – írja honlapján a GVH.
A Gazdasági Versenyhivatal 2023 nyarán indított vizsgálatot három nagy hazai ruha- és cipőkereskedő webáruház – a CCC, az Answear és az About You – magyar, lengyel, illetve német üzemeltetőjével szemben, mivel feltehetően jogsértő módon tüntették fel az akciósként hirdetett termékeik árait.
Az akciók és kedvezmények mértékének, illetve azok viszonyítási alapjának valós és világos ismertetése kiemelt fontosságú elvárás a fogyasztók szempontjából, hiszen ez teszi lehetővé számukra a termékárak megfelelő összevetését, az akciók keretében kínált előnyök, megtakarítás megítélését.
A GVH – a három versenyfelügyeleti eljárás közül – elsőként, 2024 szeptemberében a CCC-vel szemben folytatott vizsgálatot zárta le, majd most befejeződött az Answear webáruház lengyel üzemeltetőjével szembeni vizsgálat is.
A vállalkozás együttműködő volt a Versenyhivatallal, már az ügyindítást követően felhagyott a GVH által vizsgált egyes árfeltüntetési gyakorlataival. Az Answear vállalta, hogy termékei akciós hirdetésének időtartamát önkéntes módon, részletes és nyomon követhető képlet szerint korlátozni fogja: egy legalább 30 napos eredeti áron történő értékesítést követően legfeljebb 60 napig (illetve további árcsökkentés esetén további 60 napig) hirdeti termékeit akciósként.
A vállalás ezzel biztosítja, hogy az akciók és leárazások kommunikációja nem nyúlik túlságosan hosszúra – szemben a vizsgált időszakkal, amikor a leárazás időtartama jellemzően érdemben, akár többszörösen is meghaladta a kezdeti, bevezetéskori teljes ár alkalmazásának időtartamát, illetve bizonyos termékek esetén éveken át folyamatosan tartott. A kötelezettségvállalás tehát elősegíti, hogy az akciók értékét a fogyasztók megfelelően fel tudják mérni. Ahhoz ugyanis, hogy a feltüntetett kedvezmény valós megtakarítást jelezzen, szükséges, hogy annak viszonyítási alapja egy – a kedvezményes időszakhoz mérten is – kellően hosszú ideig érvényesülő ár legyen.
Az Answear üzemeltetője által felajánlott komplex vállaláscsomag biztosítja azt is, hogy a fenti akciótartási elvek az Answear gyakorlatába beépüljenek (compliance és informatikai fejlesztés révén), és hogy azokról a fogyasztók is megfelelően tájékozódhassanak (termékoldali és honlapi tájékoztatások útján).
Az Answear kötelezettségvállalása a GVH értékelése szerint alkalmas az ügyindítás során azonosított problémák hatékony kezelésére. Ennek megfelelően a Versenytanács a kötelezettségvállalás elfogadásával és kötelezővé tételével – jogsértés vagy annak hiányának megállapítása nélkül – lezárta az ügyet. A vállalások teljesítését a GVH utóvizsgálatban teljeskörűen és maradéktalanul fogja ellenőrizni.
Az Answear ügye ismételten rávilágít arra, hogy bár a szezonális termékeknél a tartós leárazások a termékek jellegéből fakadnak, és alapvetően kedvezőek a fogyasztók számára, a vállalkozásoknak ilyen termékeknél is ügyelniük kell arra, hogy ha túlságosan hosszú ideig hirdetnek egy terméket akciósként, akkor idővel az eredetileg feltüntetett kedvezmény mértéke, illetve maga az akció ténye is látszólagossá válhat.
A GVH felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy 2022 májusa óta a hazai kereskedőnek is egyértelműbb szabályok szerint kell feltüntetniük az árakat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottan mérlegelhessék az akciós ajánlatokat. A nemzeti versenyhatóság ezért az utóbbi években kiemelt figyelmet fordít a vállalkozások árfeltüntetési gyakorlatára. A fentebb említett jogszabályváltozást követően a GVH még 2022-ben átfogó gyorselemzést (ún. sweepet) indított annak vizsgálatára, hogy a ruházati termékeket forgalmazó hazai webshopok milyen lépéseket tettek a fogyasztók megfelelő tájékoztatásáért. A gyorselemzés eredményei alapján a hatóság több javaslatot fogalmazott meg a kereskedők felé, amelyeket egy edukációs videóban is összefoglalt. A videó közérthető módon, pozitív és negatív példákon keresztül mutatja be a jogi követelményrendszert, segítséget nyújtva a vállalkozások számára a jellemző árfeltüntetési problémák kezelésében.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/18/2023.
Hozzászólások (0)