Gyermekek digitális védelme – megjelent az NMHH jogsegélyszolgálatának 2024-es beszámolója

  • adozona.hu

Továbbra is a gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezik a legtöbb jelzés a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálatához. Az Internet Hotline (IH) legfrissebb, 2024. évi beszámolója arra is rámutat, hogy a csaknem másfél évtizede megalakult szolgálat tavaly közel 1500 különféle bejelentést kezelt. A gyermekek digitális védelme az NMHH stratégiai jelentőségű célkitűzése, az Internet Hotline pedig ezen munka kulcsfontosságú szereplője – olvasható az NMHH közleményében.

Az NMHH Hivatala által 2011 óta működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálathoz az elmúlt évben 1480 bejelentés érkezett, ezek túlnyomó többsége, közel 80 százaléka pedig intézkedést is igényelt – szemben a 2021-es 42 százalékos aránnyal. Az IH munkatársai tavaly 926 ügyben küldtek választ a bejelentő felhasználónak.

Tavaly a bejelentések 67 százaléka érkezett nem anonim módon. 2024-ben 51 gyermek és 63 szülő fordult érzékeny problémával a jogsegélyszolgálathoz, amely 2024 októbere óta hivatalosan a DSA szerinti megbízható bejelentőként nyújt még hatékonyabb segítséget online visszaélések esetén.

A három leggyakoribb bejelentési kategória

2024-es tendencia, hogy a három leggyakoribb bejelentési kategóriában érkezett jelzések aránya közeledett egymáshoz, de továbbra is gyermekek online szexuális bántalmazása, gyermekpornográfia kategóriában érkezett a jelzések legnagyobb része, 26 százaléka. Szorosan követte ezt 25 százalékkal a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom kategória, amelyben főként felnőttek intim képeivel való visszaélést jelentettek. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára az adathalász bejelentések kerültek – minden hatodik bejelentés ebben a kategóriában érkezett.

A gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezett nem anonim bejelentések

Ezen bejelentések közel egynegyede kiskorútól vagy szüleitől érkezett. Az elemzők vizsgálata alapján a kategóriában vizsgált URL-címek több mint fele feltételezhetően gyermekpornográf tartalomnak bizonyult. Az IH tapasztalatai alapján az áldozatok az esetek túlnyomó részében lányok voltak, de a korábbi évhez képest nőtt a fiú áldozatok aránya is, a sértettek több mint fele pedig 12 év alatti gyermek volt. A tartalmak jellemzően otthoni környezetben készültek, így például gyermekszobában vagy fürdőszobában, de a bejelentések között megjelentek fotóstúdióban és strandon készült felvételek is. A tartalmak 4 százalékáról feltételezték az elemzők, hogy mesterséges intelligencia segítségével készültek.

2024 kiemelt kommunikációs aktivitása volt az IH őszi, „Merj segítséget kérni!” jelmondattal indított kampánya, amely óriási médiaelérést generált. Fontos, hogy az online visszaélések áldozatai merjenek segítséget kérni!

Megalakulása óta az Internet Hotline közel 19 000 bejelentést kezelt. A jogsegélyszolgálat működési körében összesen nyolc bejelentési kategóriát fed le, és három kiemelt partnerrel működik együtt a hatékonyabb fellépés érdekében: itthon a Nemzeti Nyomozó Irodával és a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal, míg külföldön 2012 óta a gyermekek online szexuális bántalmazása ellen küzdő, a nemzeti hotline-okat összefogó globális szövetséggel, az INHOPE-pal.

Az Internet Hotline az NMHH E-Kapu elektronikus ügyintézési portálján elérhető Internet Hotline-űrlapon keresztül és e-mailben fogadja a bejelentéseket az internethotline@internethotline.hu e-mail címen.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Végkielégítés

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Kiváról áttérés tao-ra, teendők

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink