Adategyeztetési eljárás az első kör, ha ez nem vezet eredményre, csak akkor büntet a NAV

  • adozona.hu

Nem feltétlenül ellenőrzésen kell, hogy kiderüljenek a hibák, idén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) már adategyeztetési eljárást is kezdeményezhet. Az eljárás teljes folyamata elektronikusan zajlik az ügyfélportálon, így egyszerűen, gyorsan, online tisztázhatók az eltérések. Ma küldi ki a NAV az első felhívásokat. Az érintetteknek 15 napjuk van a hibák javítására, olvasható a NAV honlapján.

A NAV kockázatelemzői a súlyosabb eltéréseket vették górcső alá. Azokat a cégeket szűrték ki, amelyeknek az online számla és online pénztárgép forgalma jóval magasabb volt, mint az az összeg, amit az áfabevallás értékesítésre vonatkozó soraiban feltüntettek. Tekintettel azonban arra, hogy az adategyeztetés egy teljesen új típusú eljárás, amelyre még nemzetközi példa sincs, az első felhívásokat nem minden érintett kapja meg. Ezúttal egy alaposan leválogatott szűk körnek küldi a tárhelyére a felhívást a NAV.

Az érintettek a felhívásra az Ügyfélportálon kialakított felületen néhány kérdésre válaszolva tisztázhatják az eltérést: jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést is benyújtottak, de azt is, ha szerintük az eltérés nem valós, a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.

Az új adategyeztetési eljárás partnerként kezeli az adózókat, hiszen a hivatal elsőként őket kérdezi meg az észlelt hiba okáról, és elsőként ők kapnak lehetőséget a javításra is. A NAV csak akkor szankcionál, ha az érintett a felhívásra 15 napon belül nem reagál. Ekkor a bírság 300 ezer forint. A korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek esetében a mulasztási bírság – magasabb – 390 ezer forint. Ha az együttműködés, a javítás elmarad, revízió is indulhat. Ezért fontos, hogy minden érintett kihasználja az adategyeztetés kínálta előnyöket, és 15 napon belül az újfajta eljárásban tisztázza az adateltérést.

Akik most nem kapnak értesítést, de tudják, hogy érintettek lehetnek, érdemes már most rendezniük az eltérést, mert az online adatok és az áfabevallás eltérését tisztázandó eljárások – az első egyeztetések gyakorlati tapasztalatai alapján – folytatódnak majd. A NAV egyik fő feladata a tisztességes adózók és a költségvetési bevételek védelme, ezért mindent megtesz a csalárd, szabályokat kijátszó, online adatokkal trükköző vállalkozások kiszűrése érdekében, de úgy, hogy a lehető legkevésbé terhelje a szabályszerűen működő adózókat. Erre pedig az adategyeztetés a legalkalmasabb eszköz.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Értékhelyesbítés

Pölöskei Pálné

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Vásárlási utalvány mint adomány

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Munkavállalónak juttatás saját boltban

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 február
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2

Együttműködő partnereink