adozona.hu
Mikor lehet önrevíziózni az áfát, ha nem teljesül egy ügylet?
//adozona.hu/afa/Mikor_lehet_onreviziozni_az_afat_ha_nem_tel_KMDJN0
Mikor lehet önrevíziózni az áfát, ha nem teljesül egy ügylet?
Ha egy 2014-ben kiállított számláról kiderül, hogy az nem teljesült, akkor melyik időszakban kell az áfát módosítani? Az eredeti teljesítés vagy a számlakiállítás időszakában? – kérdezte olvasónk. Bartha Katalin, okleveles adószakértő válaszolt.
A számla kiállítója vagyunk, és szeretnénk korrigálni az áfabevallást. Kell-e bizonyítani, hogy a másik félnél (a számla befogadójánál) a kézbesítés megtörtént? Sajnos a cég nem elérhető, már rendőrségi ügy is van belőle. A székhelyen a cég nem található – folytatódik a kérdés.
Abban az esetben, ha egy szerződés, illetve annak nyomán az ügylet nem jön létre, de számlázás történt, az áfatörvény (2007. évi CXXVII. törvény) „Adó alapjának utólagos csökkenése” tárgykörét szabályozó 77-78. paragrafusai az irányadók.
Az adóalap utólagos csökkentésének „feltétele, hogy a kötelezett az ügylet teljesítését tanúsító számla érvénytelenítéséről gondoskodjon azokban az esetekben, amikor az előleg vagy az ellenérték teljes összegét visszatérítik” [78. § (1)].
A meg nem történt ügylethez kapcsolódóan kibocsátott számla kapcsán az adó alapja tehát két feltétel együttes alkalmazása mellett lehetséges: érvényteleníti a számlakibocsátó a számlát, és visszatéríti az ellenértéket. Az érvénytelenített számla partnernek történő eljuttatásának vizsgálatakor a gyakorlatban az adóellenőrzés elfogadja, ha a számlakibocsátó igazolni tudja – például egy postai feladóvevénnyel –, hogy kiállította, és eljuttatta a számlát a partner részére. Ennek nyomán a korrekciót abban a bevallásban lehet csökkentő tételként szerepeltetni, amikor a két feltétel együttesen teljesül, vagyis az érvénytelenítő számlát is továbbítják a kibocsátó a partnernek, és vissza is utalják az ellenértéket.
Az adó alapjának utólagos csökkentése tárgykörben szükséges hangsúlyozni azt is, hogy abban az esetben, ha az ügylet megtörtént ugyan, de a partner nem egyenlítette ki a számlát, az említett rendelkezések nem biztosítanak jogszerű számlaérvénytelenítési lehetőséget.
Hozzászólások (2)
Egyetértek az előttem szólóval, és szerintem nincs mit visszafizetni, ha egyszer nem kapott semmit. Az áfa lényege éppen az, hogy amikor "be kell fizetnünk" nem számít, hogy megkaptuk-e az ellenértéket (kivéve pénzforgalmi elszámolásos ügyletek), hanem csak az, hogy volt-e teljesítés. Épp ezért ha nem volt teljesítés, akkor sem lehet a meg nem történt teljesítés "stornírozhatóságát" ahhoz kötni, hogy kifizették-e az ellenértéke vagy sem. Az 55. (2) mondja ki, hogy ha kétséget kizáróan bizonyította az adóalany, hogy nem volt teljesítés, akkor nem áll be az adófizetési kötelezettség, és persze érvényteleníteni kell az eredetileg mondjuk így: "tévesen" kibocsátott számlát.
A válaszadó egy fontos dolgot nem említett: a 153/B § (2) kimondja, hogy az 55.§ (2) szerinti számla-érvénytelenítés esetén (tehát a nem is teljesült, de "tévesen" számlázott esetekben) nem abban az időszakban kell a kötelezettnek módosítania a bevallott adóját, amikor az érvénytelenített számlát a partnere rendelkezésére bocsátja, hanem az eredeti időszakban, tehát önellenőrizni kell!
A kérdező nem kapott választ arra az esetre, ha a meghiúsult szolgáltatást az ügyfél ki sem fizette. Ilyenkor a sztornószámla feladásának dokumentálása mellett mit is térítsen vissza az azóta eltűnt vevő számára?