adozona.hu
Így kell a telefonköltséget továbbszámlázni
//adozona.hu/afa/Igy_kell_a_telefonkoltseget_tovabbszamlazni_EDZO0X
Így kell a telefonköltséget továbbszámlázni
Nagy mennyiségű hívószámmal rendelkező vállalkozás sokkal kedvezőbb tarifákkal tud szerződést kötni mobilszolgáltatókkal, mint egy magánszemély önmagában listaáron. Gyakran előfordul, hogy a cég ezt meg is teszi, és a munkavállaló a céges flottában kedvezőbb feltétekkel használhatja telefonját. Ilyen esetben a munkáltató a szolgáltatást továbbszámlázza a munkavállaló felé. Hogyan kell helyesen kiállítani a számlát, amikor az különböző áfakulcsú tételeket tartalmaz? Olvasói kérdésre Bunna Erika adószakértő válaszolt.
A kérdés részletesen így hangzik: egy cég kedvezményes tarifákkal kötött szerződést egy mobilszolgáltatóval. A szolgáltatást a cég munkavállalói és azok hozzátartozói veszik igénybe, a havi telefonszámlán pedig hívószámonkénti bontásban vannak feltüntetve az egyes költségek. A cég a telefonszámlák teljes összegét a munkavállalója felé havonta továbbszámlázza közvetített szolgáltatásként, amelyek különböző áfakulcsú tételeket, illetve áfa hatályon kívüli tételt is tartalmaz. A cég főtevékenysége 27 százalék áfás. Milyen áfakulccsal helyes kiszámlázni az egyes költségeket?
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
A mobilszolgáltatók számláikon valóban különböző szolgáltatásokat számláznak, különböző áfamértékkel és besorolással.
Esetükben nem igaz az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (áfatörvény) 70. §-a, mely szerint el kell döntenünk, hogy az ügyleten belül van egy főszolgáltatás, mely a számlázás egészét meghatározná.
70. § (1) Termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetében az adó alapjába beletartoznak:
a) az adók, vámok, illetékek, járulékok, hozzájárulások, lefölözések és más, kötelező jellegű befizetések, kivéve magát az e törvényben szabályozott adót;
b) a felmerült járulékos költségek, amelyeket a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója hárít át a termék beszerzőjére, szolgáltatás igénybevevőjére, így különösen: a bizománnyal, egyéb közvetítéssel, csomagolással, fuvarozással és biztosítással összefüggő díjak és költségek.
(2) Az (1) bekezdés b) pontja alkalmazandó abban az esetben is, ha a járulékos díj és költség áthárítása külön megállapodáson alapul.
A fent idézett jogszabályhely abban az esetben alkalmazandó, amennyiben az ügyletben nem egymástól teljesen elkülönülő szolgáltatások, hanem a különböző jellegű szolgáltatások egy komplex szolgáltatássá állnak össze. Ekkor valóban egyetlen áfamérték alkalmazandó. A telefonszámlákban nem szorosan egymáshoz kapcsolódó szolgáltatások valósulnak meg: például az internetelőfizetésnek nem feltétele, hogy telefonszolgáltatásra is előfizessünk.
A HVG Adó 2020 különszámában szakértői kommentárokkal, példákkal és törvényekkel segítjük az eligazodást a többször módosított adózási jogszabályokban. |
Miután tisztáztuk, hogy a telefonszámla-tételek különböző szolgáltatásokat takarnak (különböző TESZOR’15 számokkal) egy számlában, további kérdés még a továbbszámlázás kapcsán, hogy az Önök cége jogosult-e ugyanazon áfamértékkel továbbszámlázni, van-e a kedvezményes áfakulcsoknak személyi feltétele.
82. § (1) Az adó mértéke az adó alapjának 27 százaléka.
(2) A 3. számú mellékletben felsorolt termékek, szolgáltatások esetében az adó mértéke az adó alapjának 5 százaléka.
(3) A 3/A. számú mellékletben felsorolt termékek, szolgáltatások esetében az adó mértéke az adó alapjának 18 százaléka.
A mellékletben csupán a szolgáltatások tartalmára vonatkozóan találunk előírásokat, a szolgáltató személyére nem.
Az áfakörön kívüli tételek esetén feltételezem, hogy késedelmi kamat, illetve egyéb szerződésszegésért kiszabott tételek fordulhatnak elő. Ezen tételek továbbszámlázása szintén nem kötődik személyi feltételhez: ezek továbbszámlázása az Önök cége részéről szintén nem ütközik jogszabályi akadályba. Ezek áfakörön kívüli mivolta a tartalmukban rejlik, ez pedig a továbbszámlázás esetén nem változik.
Mindent összevetve a dolgozók felé történő továbbszámlázásnál nincs különböző áfamértékekre szükség (a bejövő számlákhoz viszonyítva). Ezen szolgáltatások nem állnak össze egyetlen komplex szolgáltatássá, az internetszolgáltatás 5 százalék, a telefon 27 százalék, a késedelmi kamat áfa hatályán kívüli tételekként szerepelhetnek és kell is szerepeljenek a számlán.
Hozzászólások (0)