hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Eltérhet-e az előlegszámla és végszámla címzettjének neve?

  • adozona.hu
1

Szállodai szolgáltatás végző olvasónk írta, hogy gyakran eltér a náluk szobát foglaló és a végszámlát kérő vendégeik neve. Hogyan kell ezt a számlákon rendezni? Kérdésére Nagy Norbert adószakértő válaszolt.

A kérdés részletesen így szólt: Vállalkozásunk szállodai szolgáltatást végez, vendégeink részére minden esetben számlát állítunk ki. A szobafoglaláskor előleget kérünk a vendégeinktől, amiről a foglalásban szereplő adatok alapján ki is állítjuk az előlegszámlát. Magánszemélyeknél gyakran tapasztaljuk, hogy más nevet ad meg a foglaláskor, és más név kerül feltüntetésre bejelentkezéskor. Ez azért problémás, mert a végszámla már a bejelentkezéskor megadott névre kerül kiállításra. Találkoztunk olyan hölgyvendéggel, aki például Alma Jolán volt még a foglaláskor, és a bejelentkezéskor már Alma Gáborné lett. Egy másik esetben a foglalást a lány adta le, így az ő nevére lett kiállítva az előlegszámla, de bejelentkezni már az édesapja jelentkezett be, a végszámla már az ő nevére lett kiállítva. A kérdésem az, hogy ezekben az esetekben elfogadható-e, hogy más névre szól az előlegszámla, mint a végszámla, és ha nem, akkor milyen törvényre hivatkozva javíttassuk azt a kollégákkal?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Az áfatörvény 169. § előírása alapján a számlának tartalmaznia kell az ügylet tényleges teljesítéséhez kapcsolódó adatokat, beleértve az ügyfél nevét és címét is. A számviteli törvény 165. §-a alapján minden számlának valós információkat és a más jogszabályban előírt adatokat a valóságnak megfelelően, hiánytalanul kell tartalmaznia és az üzleti eseményt megfelelően kell dokumentálnia.

Az előlegszámla az előleg megfizetésének rögzítésére szolgál, a végszámla pedig a szolgáltatás tényleges teljesítéséről készül. A két számla címzettjének eltérése abból a szempontból problémás, hogy az előlegszámla és a végszámla azonosítja az ügyletben részt vevő feleket, így az előleg visszavonása a végszámlában nem ugyanazon ügyfélre vonatkozóan történik. Magánszemély vendég esetén a gyakorlatban kevésbé jelentkezik ennek „súlyossága”, de természetesen ebben az esetben is dokumentálni kell a névváltozást (például foglalási rendszerben) és jelezni kell a végszámla esetén, hogy az előleget ki fizette.

Érdemes tehát figyelni arra, hogy az előlegszámlát és a végszámlát azonos névre állítsák ki, a nevek eltérését dokumentálni kell, illetve indokolt esetben szükséges a számlát módosítani.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

Írom röviden, hogy mit kell tenni: Az előlegszámlát sztornózni kell és újat kell kiállítani, ami már egyezik a végszámlával.

A probléma azonban ennél messzebb mutat.

A szálláshelyi szolgáltatások terén a vevő (költségviselő) meghatározása alapvető probléma, amiről az Európai Bizottság is tud. Várhatóan az egységes online EU számlaadat-formátum meghatározása ki fogja kényszeríteni, hogy legyen a témában valamilyen szabályozás, ami nem jár hátránnyal a szálláshelyek adminisztrációja szempontjából.

Ez azt igényli majd, hogy meg kell egységesen nevezni majd a vevőt (költségviselőt), vagy ha több van, ezeket meg kell adni, még a megrendeléskor, ha a szállás előleget számít fel. Előleg hiányában pedig a kifizetéskor kell ezt tisztázni és persze ezt informatikailag lehet egyszerűsíteni azzal, hogy a foglaláskor megjelölésre kerül az adott vendég, hogy Ő A VEVŐ.

A vendégeikkel egyáltalán nem találkozó szálláshelyek esetén jelent kiemelt problémát a vevő meghatározása (Airbnb, Booking). A probléma hasonlatos az online randiszolgáltatókkal, ahol még NTAK sincs, sőt a kedves vevő szeretne teljesen rejtve maradni, de fizet.

Amikor nem lehet tudni a számlázáskor a vevő nevét, akkor mondhatnánk, hogy akkor nyugtát kell kiállítani, igen ám, de mi van akkor, ha nem készpénzes és nem készpénzhelyettesítővel érkezik be az összeg? A szállásportálok kötegelve utalnak...

Ezért aztán még az is felmerül, hogy ilyenkor egyáltalán nem kell számlázni és nyugtát se kell kiállítani, helyette az áfát a bevételi adatokból kell megállapítani.

A NAV is rászörnyülködött ezekre az esetekre még 2011 táján, de aztán közölték, hogy az adózó nem követett el mulasztást. Hogy miért nem, azt viszont már nem akarták leírni. Azóta többször kértem a témában választ, de a minisztérium nem válaszol, a NAV meg felsorolja a jogszabályi helyeket, a válasz megadása nélkül. Nyugtát nem kell kiállítani, de jelenleg nincs mentesítő szakasz a számla kiállítására, azonban a vevő megjelölése nélkül a számla nem állítható ki, ugye.

Így kell jogot alkotni. Köszönjük.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Ügyfélkapu+

Szipszer Tamás

adószakértő

Ügyfélkapu

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink