adozona.hu
Eltérhet-e az előlegszámla és végszámla címzettjének neve?
//adozona.hu/afa/Elterhete_az_elolegszamla_es_vegszamla_cimz_W7EJ3S
Eltérhet-e az előlegszámla és végszámla címzettjének neve?
Szállodai szolgáltatás végző olvasónk írta, hogy gyakran eltér a náluk szobát foglaló és a végszámlát kérő vendégeik neve. Hogyan kell ezt a számlákon rendezni? Kérdésére Nagy Norbert adószakértő válaszolt.
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
Az áfatörvény 169. § előírása alapján a számlának tartalmaznia kell az ügylet tényleges teljesítéséhez kapcsolódó adatokat, beleértve az ügyfél nevét és címét is. A számviteli törvény 165. §-a alapján minden számlának valós információkat és a más jogszabályban előírt adatokat a valóságnak megfelelően, hiánytalanul kell tartalmaznia és az üzleti eseményt megfelelően kell dokumentálnia.
Az előlegszámla az előleg megfizetésének rögzítésére szolgál, a végszámla pedig a szolgáltatás tényleges teljesítéséről készül. A két számla címzettjének eltérése abból a szempontból problémás, hogy az előlegszámla és a végszámla azonosítja az ügyletben részt vevő feleket, így az előleg visszavonása a végszámlában nem ugyanazon ügyfélre vonatkozóan történik. Magánszemély vendég esetén a gyakorlatban kevésbé jelentkezik ennek „súlyossága”, de természetesen ebben az esetben is dokumentálni kell a névváltozást (például foglalási rendszerben) és jelezni kell a végszámla esetén, hogy az előleget ki fizette.
Érdemes tehát figyelni arra, hogy az előlegszámlát és a végszámlát azonos névre állítsák ki, a nevek eltérését dokumentálni kell, illetve indokolt esetben szükséges a számlát módosítani.
Hozzászólások (1)
Írom röviden, hogy mit kell tenni: Az előlegszámlát sztornózni kell és újat kell kiállítani, ami már egyezik a végszámlával.
A probléma azonban ennél messzebb mutat.
A szálláshelyi szolgáltatások terén a vevő (költségviselő) meghatározása alapvető probléma, amiről az Európai Bizottság is tud. Várhatóan az egységes online EU számlaadat-formátum meghatározása ki fogja kényszeríteni, hogy legyen a témában valamilyen szabályozás, ami nem jár hátránnyal a szálláshelyek adminisztrációja szempontjából.
Ez azt igényli majd, hogy meg kell egységesen nevezni majd a vevőt (költségviselőt), vagy ha több van, ezeket meg kell adni, még a megrendeléskor, ha a szállás előleget számít fel. Előleg hiányában pedig a kifizetéskor kell ezt tisztázni és persze ezt informatikailag lehet egyszerűsíteni azzal, hogy a foglaláskor megjelölésre kerül az adott vendég, hogy Ő A VEVŐ.
A vendégeikkel egyáltalán nem találkozó szálláshelyek esetén jelent kiemelt problémát a vevő meghatározása (Airbnb, Booking). A probléma hasonlatos az online randiszolgáltatókkal, ahol még NTAK sincs, sőt a kedves vevő szeretne teljesen rejtve maradni, de fizet.
Amikor nem lehet tudni a számlázáskor a vevő nevét, akkor mondhatnánk, hogy akkor nyugtát kell kiállítani, igen ám, de mi van akkor, ha nem készpénzes és nem készpénzhelyettesítővel érkezik be az összeg? A szállásportálok kötegelve utalnak...
Ezért aztán még az is felmerül, hogy ilyenkor egyáltalán nem kell számlázni és nyugtát se kell kiállítani, helyette az áfát a bevételi adatokból kell megállapítani.
A NAV is rászörnyülködött ezekre az esetekre még 2011 táján, de aztán közölték, hogy az adózó nem követett el mulasztást. Hogy miért nem, azt viszont már nem akarták leírni. Azóta többször kértem a témában választ, de a minisztérium nem válaszol, a NAV meg felsorolja a jogszabályi helyeket, a válasz megadása nélkül. Nyugtát nem kell kiállítani, de jelenleg nincs mentesítő szakasz a számla kiállítására, azonban a vevő megjelölése nélkül a számla nem állítható ki, ugye.
Így kell jogot alkotni. Köszönjük.