A nap kérdése: a SumUp által generált bizonylat megfelel az áfatörvény szerinti nyugta fogalmának?

  • adozona.hu

A SumUp által generált, sorszámozott nyugta önmagában megfelel az Áfa tv. szerinti nyugtaadási kötelezettség teljesítésének? Az Adózóna oldalán érkezett kérdésekre Gyüre Ferenc adótanácsadó, okleveles könyvvizsgáló válaszolt.

A kérdés részletesen így hangzik: az Adózóna oldalán 2026. augusztus 30-án megjelent cikk szerint a SumUp által generált nyugta „számítógépen vagy mobileszközön futtatott nyugtázó programmal előállított nyugtának” minősül, és 2026. szeptember 1-jétől az erre vonatkozó nyugtaadat-szolgáltatást kell teljesíteni. Jól értelmezem-e tehát, hogy amennyiben a vállalkozás nem kötelezett online pénztárgép használatára, a SumUp által generált, sorszámozott nyugta önmagában megfelel az Áfa tv. szerinti nyugtaadási kötelezettség teljesítésére, és nem szükséges ugyanarról az értékesítésről külön kézi vagy más rendszerből előállított nyugtát kibocsátani? Könyvelői fórumokon ezzel kapcsolatban teljesen ellentétes véleményeket kapok, többen azt állítják, hogy a SumUp bizonylata kizárólag a fizetést igazolja, és nem minősül adóügyi nyugtának.

SUMUP, nyugta, Áfa tv., nyugtaadási kötelezettség, nyugtaadat-szolgáltatás, online pénztárgép, cégvilág-rss, A nap kérdése
A kép illusztráció: a SumUp-bizonylat a kézi nyugtákkal azonos módon esik a nyugtaadat-szolgáltatás alá, ez nem azonos annak megerősítésével, hogy a bizonylat ki is elégíti az Áfa tv. szerinti nyugtaadási kötelezettséget
Forrás: Shutterstock

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

A NAV-besorolás önmagában csak azt mondja ki, hogy a SumUp-bizonylat a kézi nyugtákkal azonos módon esik a 2026. szeptember 1-jétől induló nyugtaadat-szolgáltatás alá – ez nem azonos annak megerősítésével, hogy a bizonylat ki is elégíti az Áfa tv. szerinti nyugtaadási kötelezettséget.

További „A nap kérdése” című írásokat az Adózóna oldalán itt olvashat.

A kérdés valójában azon dől el, hogy a SumUp-ot terminál (fizetési) üzemmódban vagy nyugtakiállító funkcióban használják-e. Ha csak fizetési visszaigazolás készül (nincs tételes áru-/szolgáltatásmegnevezés, nincs adómértékbontás), az nem minősül nyugtának, és külön nyugtát kell kiállítani, ha viszont a nyugtaadási funkció az Áfa tv. 173. §-a szerinti teljes adattartalmat generálja, az önmagában elegendő, nincs szükség párhuzamos bizonylatra.

Mindezt megelőzően azonban minden esetben tisztázni kell, hogy az adott tevékenység nem OPG-köteles-e, mert ha igen, a SumUp ettől függetlenül sem elegendő.

Kapcsolódó cikkeink:

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Főállású egyéni vállalkozó gyedre megy

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Csed igénylése többes jogviszony esetén_elutasítás

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Ekho adózás recepciós munkakörben

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2026 október
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Együttműködő partnereink