Kiskereskedelmiadó-fizetési kötelezettség vár az online platformot üzemeltetőkre 2025-től

  • Erdős Gabriella adószakértő

A 2025-ös adóévtől kezdődően az online piactér (platform) üzemeltetői is kiskereskedelmi adó fizetésére lesznek kötelezettek, amennyiben kiskereskedelmi tevékenységet végző értékesítőknek biztosítanak piacteret. Nézzük a szabályozás legfontosabb tudnivalóit!

A szabályrendszer felépítése a reklámadóéra hasonlít (megjegyezzük, hogy a törvényjavaslat a reklámadó nulla százalékos mértékét ismét meghosszabbítja egy évvel, immár 2025. év végéig).

Az adóalanyok körébe tartoznak mind a magyar, mind a külföldi platformot üzemeltetők. Platform minden, a felhasználók számára hozzáférhető honlap, mobil alkalmazás és egyéb szoftver, amely lehetővé teszi az értékesítők számára a többi felhasználóval történő kapcsolatfelvételt valamely érintett tevékenység közvetlen vagy közvetett, a felhasználók számára történő elvégzése céljából. Beletartozik az érintett tevékenység ellenértékének beszedésére és kifizetésére irányuló bármilyen megoldás is, de nem tartozik bele a kifizetések kezelése, a felhasználói hirdetés és a felhasználó más platformra irányítása (az adó- és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló 2013. évi XXXVII. törvény 5. melléklet).

A 2025-ös adóváltozásokról szóló további cikkeket ITT olvashatja el.

Amennyiben a platformot üzemeltető saját kiskereskedelmi tevékenységet is végez, az is beletartozik az adóalapjába, bár a ténylegesen fizetendő adó összegét az erre a tevékenységre jutó adó csökkenteni fogja. Hasonlóan az adóalap meghatározásakor először minden kiskereskedelmi árbevételt figyelembe kell venni, és a teljes árbevételből kell levonni a külföldön átadott árura jutó adót. Más szóval a kiskereskedelmi adó progressziója a teljes tevékenységet sújtja, nemcsak annak az adóköteles részét.

A kiskereskedők az online piacteret üzemeltető platformján keresztül történő értékesítés értékével csökkenthetik az adóalapjukat, vagyis az új szabály szerint a kiskereskedők helyett az ilyen értékesítés után alapesetben a platformot üzemeltető fizet kiskereskedelmi adót. Azonban, hasonlóan a reklámadó megoldásához, ha a platformot üzemeltető nem tesz eleget az adókötelezettségének, akkor az adót a kiskereskedőnek kell megfizetnie, a platformot pedig az adóhatóság elérhetetlenné teszi.

Az új szabályozáshoz jelentős bejelentési és bevallási kötelezettség is kapcsolódik. A platformon keresztül is értékesítő vállalkozásnak az értékesítésből származó bevételt platformomként kell feltüntetni, és akkor is van adatszolgáltatási kötelezettsége, ha nem keletkezik adófizetési kötelezettsége. A platformot üzemeltetőnek adóalanyként 15 napon belül be kell jelentkeznie.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink