adozona.hu
3 millió forintot meghaladó kifizetés volt katásnak augusztus 31. után
//adozona.hu/2022_es_adovaltozasok/kataalanyisag_szamlazas_3_millior_forintos__2RKHIH
3 millió forintot meghaladó kifizetés volt katásnak augusztus 31. után
Augusztus 31-e után sokak kényszerültek a kataalanyiság elhagyására. Augusztus utolsó napjai még arról szóltak sok régi katás esetében, hogy kiszámláztak mindent, amit csak tudtak. Az elmúlt időszakban ezzel kapcsolatosan számtalan álláspont született. Voltak az óvatosak és a bátrabbak.
Volt/van olyan álláspont is, hogy a számlát csak a szolgáltatás teljesítését követően lehetne kiállítani, így a 2022. szeptember 1. és 2022. december 31. közötti időszak vonatkozásában előre kiállított számla kapcsán felmerül a rendeltetésellenes joggyakorlás kérdése. Az ezzel kapcsolatos álláspont alátámasztására szolgál az a nézet, hogy a szolgáltatást a vállalkozó már nem kisadózóként fogja teljesíteni, így sérül a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (Katv.) 2. § 12. pontjának bevételre vonatkozó általános szabálya, mely szerint a kisadózó vállalkozás bevétele a kisadózó vállalkozás által a vállalkozási tevékenységével összefüggésben bármely jogcímen és bármely formában mástól megszerzett vagyoni érték.
Kisokos a kataváltozásokhoz – videó |
Kérdésként merül fel, hogy a régi katás egyéni vállalkozónak szeptember 1-jét követően kifizetett, 3 millió forint feletti összeg tekintetében keletkezik-e adókötelezettség, és ha igen, azt mikor kell bevallani.
A Katv. 2. § 13. pontjának e) alpontja alapján az adóalanyiság megszűnése napja (vagyis 2022. augusztus 31-e) minősül a bevétel megszerzése időpontjának abban az esetben, ha a kisadózó által kiállított bizonylat ellenértékét a kisadózó az adóalanyiság utolsó napjáig nem szerezte meg.
Amennyiben a kisadózó által kiállított számla teljesítési időpontja pl. 2022. augusztus 31-e, viszont azt csak 2022. október 5-én fizetik ki, akkor a befolyt összeg a kisadózó szempontjából 2022. augusztus 31-én megszerzett katás bevételnek minősül. A kifizetőnek pedig – amennyiben a 3 millió forint értékhatár átlépte – a kifizetéskor, azaz a példabeli esetben októberben kell bevallania, és megfizetnie a 40 százalék adót.
Hozzászólások (10) , melyek közül a legfrissebbek:
Teljesen kiábrándító, hogy nincs válasz.
Egy hetes a cikk. Már a megjelenés napján kommentelték az olvasók. A szerző és a kiadó azóta se reagált.
Továbbra sincs válasz. A cikk valótlanságot állít.
Itt sincs válasz. Talán egy másik szerzőnek kellene kiadni a témát.
Pedig volt jó válasz is már:
"Tisztelt Kérdező!
A 2022.08.31-ig kiszámlázott, de 2022.08.31. után befolyó bevételt a kisadózó vállalkozásnál 2022.08.31-én megszerzett bevételként kell tekinteni.
Kifizetői oldalon az 3 millió forintos limit átlépése miatti adókötelezettséget a Katv. 2022.08.31-ig hatályban volt 8.§ (6c) bekezdése tartalmazta. Mivel nem rendelkezik átmeneti szabály a kifizetői 40%-os adó rendezéséről, és a 2208-as bevallás 04-es lapját (a 2022.09.01-jén frissült kitöltési útmutató szerint, 47-48. oldal) utoljára a 2022 augusztusáról készítendő bevallásban lehet kitölteni, az adókezelést kifizetői oldalon is augusztus hónapra kell elvégezni, azaz a 09.12-ig esedékes havi bevallásban kell azt bevallani és megfizetni.
Üdvözlettel:
Császár Zoltán"
Nem lesz itt érdemi válasz a kommentekre.
Nincs helye másik "fajta" adóztatásnak, mert azzal tételes szabályokat kellene az adóhatóságnak megsértenie. Az előre leszámlázott bevételre ugyanis tételes szabály van: az katás bevétel (Katv. 2.§ 12.). Az új KATA törvény átmeneti szabálya szerint a későbbi időszakra jutó számviteli bevétel mentesítve van a társasági adó alól (KATA tv. 25.§ (1)), de várható, hogy a HIPA és a KIVA alól is mentesítik a hamarosan megjelenő kormányrendelet alapján (amire nagyon várunk már). Akkor melyik adót rövidítette a katás azzal, hogy előreszámlázott, ha mindkét irányba a tételesen előírt adóhatás NULLA?
Ugyanez a helyzet a munkaviszonnyá minősítéssel is. A katás jogviszonyát hiába vizsgálta a NAV, ha tételes szabályok korlátozták a munkaviszonnyá való átminősítést, a tételes szabályokat pedig nem lehet elvekkel felülírni!
Várhatóan 50 ezer olyan katás lesz, aki előreszámlázással fog bevételt szerezni, a NAV pusztán esetük megvizsgálására se rendelkezik kapacitással, nemhogy konspiratív megállapítást tegyen vagy bizonyítékok után kutasson, miközben a felek egybehangzóan nyilatkozzák, hogy szerződésszerű, tényleges teljesítéseket számlázott előre a kisadózó vállalkozás.
Az adózás rendje szerinti rendeltetésszerű joggyakorlás amúgy is túlságosan tág teret nyit az adóhatóság adózó elleni összeesküvésére. Sajnos, a jogalkotó túl lusta, hogy tételes szabályokat alkosson és a lustaság miatti szabályozási hiányt ködös jogelvekkel kívánja pótolni.
Közismert, hogy a kifizető (pl. egy cég) által 3 millió felett egy régikatásnak juttatott bevétel után 40% különadó merül fel. A törvény szövege világos: csak az lehet benne a 3 milliós küszöbben, amit a kifizető "kisadózó vállalkozásnak juttatott". Tény, hogy 2022.08.31. után Magyarországon nem lesz többet kisadózó vállalkozás (!), az újkata szabályozás sem tartalmaz már ilyen szakaszokat. Így az a kifizető, amely 2022.09.01-jén vagy később juttat bevételt, az már nem kisadózó vállalkozásnak juttatott bevétel! Ehhez képest a NAV - vélhetően a szabály szövegezését elbaltázó Pénzügyminisztérium nyomására - nem nyilvánosan azt közölte, hogy a bevétel szót kell figyelni és a törvény szövegében a "kisadózó vállalkozásnak juttatott" fordulat "nem érdekes", holott az konjunktív feltétel. A törvény szövegét nem lehet meghamisítani, átértelmezni, mert az sérti a jogbiztonságot. Ha a jogszabály szövege és a jogalkotói akarat közti ellentmondást fel kívánták volna oldani, akkor a Pénzügyminisztérium bármikor javasolhatta volna a szabály módosítását. Elfogadhatatlan, hogy a magyar jogállamiság mélypontjaként nem a jogszabály szövege, hanem a hatalmi mámorban szenvedők mondják meg, hogy mi itt a törvény...
A "kifizető" nevű fogalom egyébként is az elejétől alkalmatlan a téma rendezésére, hiszen ez a fogalom a JÖVEDELEMRŐL szól, nem a vállalkozói bevételről. Aki pedig jártas az adózásban, az tudja, hogy ez a két fogalom ég és föld.
A témában fontos lehet még az is, hogy a korábbi szabályozás kapcsán az elnagyolt szabályokra, amiről folyamatosan azt állították, hogy az visszaélés lenne, azt mondta a kormányfő, hogy az még "BELEFÉRT!" Ha az még BELEFÉRT, akkor a 3 milliós szabályt se kell figyelni 2022.08.31. után!
Már vártam, hogy a volt állami alkalmazott kifejtse a törvény szövegével ellentétes propagandát. Meg is jött, bár alaposan elkésett.
A témában mindent kifejtettem már, időben, aki tudja, hogy hol kell keresni, az megtalálja.
Nem a teljesítés időpontja számít, hanem a számla kelte.
Tisztelt Szakértő!
Bemásolom az új 2208-as kitöltési útmutatójáta 04-es laphoz:
Figyelem! A Katv. 8. § (6a) és (6c) bekezdései 2022. szeptember 1-jén hatályukat vesztik. A lapot utoljára a 2022. augusztus havi bevallásban lehet kitölteni.
A kisadózó vállalkozás által 2022. 08. 31. napjáig kiállított számla alapján a kifizető által juttatott bevétel – függetlenül annak tényleges megfizetésének az időpontjától – 2022. 08. 31-ig megszerzett kisadózói bevételnek minősül[98]. Ezért, ha a kifizető – a kisadózó vállalkozás által 2022. 08. 31-ig kiállított számla alapján – 2022. szeptember 1-jét követően olyan bevételt juttat a vállalkozásnak, amellyel a Katv. 8. § (6a) és (6c) bekezdése szerinti 40 százalékos mértékű adófizetési kötelezettsége keletkezik, a 40 százalékos adó megállapítási, -bevallási, és fizetési kötelezettségét teljesítenie kell az augusztus hónapra vonatkozó 2208 jelű bevallás önellenőrzésével.