További témák

Az iparűzési adónál is eltörölnék a feltöltési kötelezettséget az adótanácsadók

  • adozona.hu

Számos, a vállalkozásoknak kedvező, és több kisebb jelentőségű, továbbfejlesztést, további finomítást igénylő elemet is tartalmaz a nemrégiben a parlament elé terjesztett adótörvény-módosítási csomag az Adótanácsadók Egyesülete szerint. Az egyesület örül annak, hogy a döntéshozók meghallgatták az évek óta ismételt kérését a társaságiadó-előlegek év végi kiegészítésére vonatkozóan, de mivel a könnyítést a helyi iparűzési adóra nem terjesztették ki, még mindig nem csökkennek számottevően az adminisztrációs terhek – ecseteli Zara László, az egyesület elnöke.

Eddig azoknak a naptári évet választó adózóknak, akiknek az előző évre átszámított nettó árbevételük meghaladta a 100 millió forintot, december 20-áig ki kellett egészíteniük az év közben befizetett társaságiadó-, illetve helyiiparűzésiadó-előlegüket a várható fizetendő adó összegére. Ha az adózók ezt nem teljesítették legalább az adó 90 százalékig, akkor 10 százalékos mulasztási bírságot kellett fizetniük az elmaradt különbözet után. A társaságiadó- és az iparűzésiadó-előleg kiegészítéséhez bevallási kötelezettség is társult.

A kiegészítési kötelezettség azonban bizonytalan becslésen alapult, ezért sokszor számítani kellett a mulasztási bírságra. Ahogy azt az Adótanácsadók Egyesülete évek óta számos beadványában kifejtette, a vállalkozások adminisztrációs terheinek érdemi csökkentését csak a feltöltési kötelezettségek végleges eltörlésétől lehet várni, ami nemcsak a vállalkozások adminisztrációs terheit csökkentheti, hanem  kedvezően befolyásolhatná a költségvetés tervezhetőségét is. A most benyújtott javaslat részben megoldja ezt a problémát, de az iparűzési adóra vonatkozó módosítás nélkül nem teljes.

A törvénycsomag több ponton hasonlóan felemás hatású. A szociális hozzájárulási adó (szocho) mértékének 2 százalékpontos csökkentése 17,5 százalékra július elsejétől például nem új elem, hanem már korábban eldöntött, és meghirdetett módosítás. Az valóban örömteli, hogy ténylegesen megvalósul, és a vállalkozásoknak tényleges megtakarítást jelent, de még mindig nem kompenzálja a folyamatosan növekvő bérterheket.

A kiva mértékének 1 százalékpontos csökkentése (13-ról, 12 százalékra) szükségszerű. A szocho 2 százalékpontos csökkentése miatt a kiva csak részben őrizheti meg adóelőnyét, amely az eddigi 6,5-ről 5,5 százalékra csökken.

Az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) kivezetésének adminisztrációt csökkentő hatása elhanyagolható, mert egyrészt már nagyon kevés evás vállalkozás van (körülbelül 20 ezer), másrészt az adónem eltörlése csak a katára áttérőknél jelent érdemi adóadminisztráció-csökkenést.

Az adórendszer töredezettségének csökkentésére vonatkozó minden kis lépést örömmel fogadnának a vállalkozások és a szakemberek. Jó lenne például, ha a járulékokat egy összegben lehetne bevallani és befizetni, melybe a szakképzési járulékot is be kellene építeni.

Hasonló véleménye van az egyesületnek a reklámadó 0 százalékos kulcsával kapcsolatban is. Itt is meg kell említeni a döntés mögött érzékelhető külső kényszert, hiszen ezt az adónemet az EU sok szempontból éles kritika alá vonta. Ráadásul nem is szűnik meg teljesen a közteher, a 0 százalékos kulcs valójában csak „lebegteti” a kérdést, és ez egyáltalán nem segíti hosszú távú gazdasági döntések meghozatalát, bár kétségtelen, hogy az érintett vállalkozói kör adóterhét és adminisztrációs kötelezettségét átmenetileg csökkenti.

A szervezet üdvözli a szálláshely-szolgáltatások áfájának 5 százalékra csökkentését a jelenlegi 18 százalékról, de emlékeztet arra, hogy ennek a lépésnek adminisztrációnövelő hatása lesz a turizmusfejlesztési hozzájárulás miatt.

A részletszabályok ismerete nélkül nem lehet véleményezni, hogy a kormányzat tervezi a vállalkozások munkásszállóépítési tevékenységének támogatását, bár az tagadhatatlan, hogy lenne erre igény, és eredményezhetne pozitív változást a munkaerő-mobilitásban.

A szervezet szerint várhatóan pozitív hatása lesz a fejlesztési adókedvezmény korlátja csökkentésének is.

OLVASSA EL kapcsolódó cikkeinket! 

Megszűnhet a feltöltési kötelezettség

Csökken a szocho július 1-jétől! Itt a törvényjavaslat

A 2019. évi adóváltozásokról itt, a 2020. évtől tervezett módosításokról itt olvashat bővebben.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Szabadság másodállásban, részmunkaidőben

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

2019 június
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X