hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Napirenden: kata, kiva, egyházi 1 százalék, közigazgatási rendtartás, illetékek

  • MTI

A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló törvény, az egyházaknak felajánlható adóról, az általános közigazgatási rendtartásról, továbbá az illetéktörvény módosításáról szóló vitával folytatta csütörtöki munkáját a Ház.

A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló törvény módosításának vitája során az előterjesztők képviseletében Bartos Mónika (Fidesz) expozéjában kifejtette: a javaslat az ügyvédi irodáknak is lehetővé tenné, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata) válasszák. Az egyéni ügyvédeknek már eddig is lehetőségük volt erre – jegyezte meg.

A katásoknak főszabály szerint havi 50 ezer forintot kell befizetniük – emlékeztetett, hozzátéve, hogy a korábbi 6 millió forintos bevételi határ 12 millióra emelkedett.

Az előterjesztés emellett könnyítést tartalmaz a kisvállalati adózóknak, azaz a kivásoknak is a veszteségelhatárolás és – leírás területén – közölte Bartos Mónika.

Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár a kormány nevében támogatásáról biztosította a javaslatot.

Mesterházy Attila (MSZP) szerint nem ízléses, hogy jogászok terjesztik be a jogászokat érintő szabályozást.

A szocialista politikus kifogásolta, hogy – mint mondta – 2010 óta a központi adók száma majdnem megduplázódott.

Mindennek ellenére támogatandó célkitűzésnek nevezte, hogy az ügyvédi irodák is választhassák a katát, de sem a javaslat módszerét, sem a magyarázatát nem tartotta megfelelőnek. Ezért az MSZP később alakítja ki álláspontját az indítványról.

Z. Kárpát Dániel (Jobbik) úgy fogalmazott: nincs különösebb probléma azzal, hogy ügyvédi irodák is lehessenek katások, hiszen jellemző módon a kezdő, magyar tulajdonú társaságok kerülhetnek a kedvezményezetti körbe. Ezért támogatja az
előterjesztést.

A jobbikos politikus is hiányolta ugyanakkor az intézkedés melletti szakmai érveket.

Schmuck Erzsébet (LMP) szerint a javaslat igazságtalan, „egy lobbinyomulás törvénybe öntése”, amellyel egy „arra érdemtelen szűk csoportot” akarnak adóforintokból gazdagítani.

Arra rá nem szorulók zsebébe tömnek pénzt – fogalmazott, hozzátéve: egy ügyvéd ötöd-, tizedannyi adót fog fizetni arányaiban, mint egy egyszerű adózó.

Ezért az LMP nem támogatja az előterjesztést.   

A személyi jövedelemadó egyházaknak felajánlható egy százalékának felhasználásáról szóló vitában Bóna Zoltán (Fidesz) hangsúlyozta, hogy az emberek valláshoz, egyházhoz történő kötődése többnyire stabil. Minden adózó felajánlhatja adója egy százalékát a 31 bevett egyház, illetve egy kiemelt költségvetési irányzat számára – tette hozzá. A bevett egyházaknak tavaly csaknem másfél millióan ajánlottak fel megközelítőleg hatmilliárd forintot – hívta fel a figyelmet. Ezek a pénzek a hitéleti feladatok biztosítása mellett több egészségügyi, szociális és oktatási intézmény működtetését is szolgálják – hangsúlyozta.

Külön kiemelte, hogy az egyházi adófelajánlásokról ki lehet majd tölteni egy rendelkező nyilatkozatot, amit az adóhatóság annak megváltoztatásáig, illetve visszavonásáig vesz majd figyelembe. Amennyiben a kedvezményezett szervezet már nem felel meg a feltételeknek, akkor a hatóság erről tájékoztatja az adózót – hívta fel a figyelmet.

A változtatás csökkenti az adminisztrációs terheket, amelyeket az évenkénti nyilatkozatok megtétele jelent – mondta.

A képviselő szerint az egyházak esetében is biztosítani kell a nekik adójukat felajánló magánszemélyek adataihoz való hozzáférés lehetőségét, miután ez a civil szervezetek számára már eddig is lehetséges volt.

Tállai András, az NGM államtitkára az önálló indítvány céljának nevezte, hogy a kormány és a Magyarországi Református Egyház közötti megállapodásban foglal kötelezettségek teljesüljenek. A református egyház számára rendelkező magánszemély határozatlan időre rendelkezhet adó egyházi egy százalékának felajánlásáról – tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy a megállapodásban vállaltakat a többi bevett egyház számára is biztosítják.

Az indítvány szerint az érintett hozzájárulásának esetén nevét és lakcímét is megismerheti az egyház - tette hozzá.

A határozatlan idejű felajánlásról szóló nyilatkozat lehetősége miatt módosítani kell az őrzési kötelezettségről szóló szabályokat, hogy a NAV megőrizze a nyilatkozatokat – mondta.

Mesterházy Attila, az MSZP vezérszónoka megkérdezte, hogy miért nem a kormány nyújtotta be az előterjesztést és mit tesz hozzá az információkhoz az, hogy településenkénti bontásban is meg lehet ismerni az egy százalékos felajánlásokat.

Hangsúlyozta, hogy a vallás személyes ügy, ezért az ilyen típusú információk kezelése nagyobb gondosságot igényel. Nehezen definiálhatónak tartotta azt a megfogalmazást is, hogy az egyház a vallási tevékenységhez kapcsolódóan használjak fel a magánszemélyek adatait.

Azt is firtatta, hogy miért nem lehet a többi, egyszázalékos felajánlásra jogosult szervezetre is kiterjeszteni az egy százalék hosszabb távú felajánlásának lehetőségét.

Az MSZP egyelőre tartózkodik – mondta.

Szászfalvi László (KDNP) azt emelte ki, hogy a kormány és a református egyház megállapodása szerint utóbbi településenként megismerheti a számára adójuk egy százalékát felajánlók számát és ha a felajánlók hozzájárulnak, akkor a nevüket és a lakcímüket is. Az egy százalékról olyan nyilatkozatot is lehet tenni, ami több évre vagy határozatlan időre szól – mondta. A képviselő utóbbit azzal is indokolta, hogy a nyilatkozattétel csökkenti az évenkénti adminisztrációt. A megállapodásban foglaltakat valamennyi bevett egyház részére biztosítani kell – szögezte le.

A politikus arra is kitért, hogy az adójuk egy százalékát felajánlók adatait a civil szervezetek eddig is megismerhették.

A jogalkotó azért nem kívánja a civil szervezetekre is kiterjeszteni az állandó nyilatkozat lehetőségét, mert az adófelajánlások jelenleg 31 bevett egyház és egy kiemelt költségvetési előirányzat, míg a másik egy százalék több tízezer civil szervezet között oszlik meg.

Z. Kárpát Dániel (Jobbik) azt mondta, nincs baj azzal, ha a kormány megállapodást köt egy történelmi egyházzal, az viszont érthetetlen, hogy a mostani javaslat egyik fele logikus és támogatható, a másikat viszont értelmetlen dolgokkal rontják el. A képviselő logikusnak nevezte, hogy nem kell minden évben nyilatkozni az egyházi egy százalékról, azt viszont nem értette, hogy ezt miért nem lehet ugyanígy megtenni például a helyi állatmenhely esetében.

Ha az adózók adatai kikerülnek, akkor nincs rá garancia, hogy azokat felelős módon használják fel, ugyanis a jogszabályban nincs szankció – érvelt.

Amíg az indoklás hiányos marad, az előterjesztést a Jobbik nem támogatja – közölte.

Schmuck Erzsébet (LMP) azt mondta, hogy a javaslat egyrészt ésszerű könnyítést tartalmaz, miközben féloldalas, hiányos és egyoldalúan kedvez az egyházaknak.

Miért alacsonyabb rendű a kormány szemében egy alapítvány, mint egy egyház? – tette fel a kérdést az érthetetlen diszkriminációról beszélő politikus.

Ez egy tipikus fideszes javaslat, ami olyan rendelkezést akar bevezetni, ami csak egyes csoportoknak kedvez – összegzett.

Gúr Nándor (MSZP) azt kérdezte, hogy hol a garancia arra, hogy az egyház valóban a vallásügyi tevékenységéhez kapcsolódva használja majd a felajánlók adatait. Hozzátette, már csak az egyszerűség kedvéért is jó lenne egy állandó felajánlási rendszert bevezetni a civilek esetében is.

Tállai András, NGM parlamenti államtitkára az általános közigazgatási rendtartással összefüggő törvénymódosítási javaslatról szóló expozéjában kiemelte: a törvényjavaslatot azért nyújtották be, mert 2018. január 1-jén életbe lép az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény, s ennek hatálya nem terjed
ki az adóigazgatási eljárásra. Az új adóigazgatási szabályozás nem tartalmazza a végrehajtási szabályokat – közölte.

A változás alapján az állami adó- és vámhatóság hatásköre bővülni fog, és januártól a közigazgatásban általános végrehajtó szervként jelölik ki. Új elem, hogy a hatóság a jövőben nem kizárólag pénzkövetelések végrehajtását végzi, hanem meghatározott cselekmény elvégzésére vagy meghatározott magatartás abbahagyására kötelező közigazgatási döntéseket is.

A cél, hogy – az adóigazgatási rendtartásról szóló törvényjavaslatra és az adózás rendjéről szóló törvényjavaslatra figyelemmel – az egyes adónemekhez tartózó speciális eljárási szabályok, az adott adónemet szabályozó törvénybe kerüljenek és ezzel egyszerűbbé váljon a jogalkalmazás.

Jelezte: 114 törvény módosul a javaslat szerint, elfogadásával koherens törvényi szabályozás biztosítható.

Bóna Zoltán, a Fidesz vezérszónoka elmondta: a módosítás egyebek között az adóigazgatást, a személyi jövedelemadót, az általános forgalmi adót, a munka törvénykönyvét, a szerencsejáték szervezés egyes területeit érinti. Emellett kitér a helyi adókról, a gépjárműadóról szóló törvényekre, valamint szól a reklámadóról, a népegészségügyi termékadóról, a kulturális adóról és közműadóról is. Jelezte: az adminisztratív terhek csökkentése érdekében a népegészségügyi termékadó esetén a törvényjavaslat megteremti az adóalanyok számára azt a lehetőséget, hogy felajánlassák az adó maximum tíz százalékát az egészségügyi államigazgatási szerv által szervezett egészségmegőrző programra.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy jelentős fordulat zajlik az állampolgárok adózásában, azzal, hogy az adóhatóság adójavaslatot készít. Ennek személyi köre tovább bővül a mezőgazdasági őstermelőkkel, az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett magánszemélyekkel.

Az új szolgáltatás pedig képes lesz átvenni a munkáltatói adó megállapítást is, ezért kezdeményezik ennek kivezetését. 

A Fidesz támogatja a javaslatot, az számos egyszerűsítést tartalmaz – közölte.
Gúr Nándor, az MSZP vezérszónoka közölte: a javaslat 114 törvényre való hatása azt jelenti, hogy követhetetlenné válnak a folyamatok, a jogkövető állampolgár csak „pislog”. Úgy vélte: az egyszerűsítésnek mindig van helye, de az olyan változtatások sokaságának, amelyek még bonyolultabbá teszik a folyamatokat, megkérdőjelezhetők.

Ugyanakkor végre eljutottak oda nyolc év kormányzás után, hogy megtéríthetik a közfoglalkoztatottak utazási költségeit – jegyezte meg az ellenzéki politikus.

Kitért arra is, hogy a természetes személyeknek nyújtott álláskeresési támogatások visszatérítésekor nem számítanak majd fel késedelmi kamatot.

Hozzátette: a változások egy része ugyanakkor statisztikai jellegű elmozdulást hoz csak a munkaerő-piacon. A közmunkába „menekülők” körét is e célra, a foglalkoztatási statisztikák javítására használták - jegyezte meg.

Felhívta a figyelmet arra a módosításra is, hogy a garantált bérminimumtól is el lehet majd térni.
   
Staudt Gábor, a Jobbik vezérszónoka azt mondta: vannak előremutató pontjai a javaslatnak, de vannak problémásak is. Utóbbira példaként hozta a játékkaszinókra vonatkozó passzust, és szóvá tette, hogy ide nem kellett a pénztárgépeket bekötni.

A nyerőgépeknél hasonló a helyzet, nem kötötték be őket a NAV-hoz - jegyezte meg.

Szólt arról is, hogy új szabályként a szerencsejáték-felügyeleti hatóság a kaszinó működtetőjének engedélyezheti naptári évenként ötször, 30 napra a játéktervben jóváhagyott kártyajátékok más helyszínen való megszervezését. Ez egy újabb lépés, ami valakinek jó, de az adófizetőknek és a magyar állampolgároknak kevésbé – vélte.

Az őstermelők adózásáról kiemelte, hogy a NAV készítené el a tervezetet. Staudt Gábor azt mondta: felmerült, hogy ez egy jónak hangzó lépés lehet, de ha a NAV készíti ezt el, akkor minden adattal rendelkeznie kell. Az őstermelők esetén azonban a jövedelem meghatározó része nem biztos, hogy átfut a NAV-on – jegyezte meg. Jelezte: megvárják a módosító javaslatokat is, s később döntenek az előterjesztés támogatásáról.         

Győrffy Balázs (Fidesz) az illetéktörvény módosítása kapcsán expozéjában kifejtette, hogy a javaslat alapján a gazdálkodóknak nem kell illetéket fizetniük vagyonátruházás esetén, ha a területet legalább 5 évig mezőgazdasági termelőként használják és nem idegenítik el. A termőföld hasznosítását közeli hozzátartozó javára lehet átengedni.

A mostani javaslat összhangot teremt a földforgalmi törvénnyel és enyhíti a termőföldszerzés illetékmentességére vonatkozó szigorú feltételeket - mondta.

A földtulajdonos a hozzátartozó mellett a tulajdonában lévő mezőgazdasági termelő szervezetnek is illeték nélkül engedheti át a föld használatát – ismertette a kormánypárti politikus, aki azt is elmondta: azért, hogy ne lehessen kijátszani a szabályozást, nyilatkozni kell, hogy az illető tulajdoni hányada nem csökken 25 százalék alá a szervezetben. Ellenkező esetben dupla illeték terheli.

Értékelése szerint a két jogszabály közötti koherenciazavar feloldása komoly előrelépést jelent a földtulajdonosoknak, és tiszta viszonyokat teremt.

Tállai András, az NGM államtitkára a kormány támogatásáról biztosította a javaslatot, utalva arra, hogy az a gazdálkodási körülmények javítását szolgálja azzal, hogy kibővíti az illetékmentesség eseteit.

Azt mondta, a javaslat elősegíti a közös gazdálkodást, nagyobb gazdasági teljesítményt, jövedelmezőbb működést eredményez és hozzájárul ahhoz, hogy egy fejlődni képes kisebb vállalkozás közepessé váljon.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Növénybiztosítás díjbekérő, számla?

Nagy Norbert

adószakértő

Autóbérlés 3. országbelinek

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink