adozona.hu
Cégkapu: még több kérdés – válaszokkal
//adozona.hu/2017_es_valtozasok/cegkapu_8WIY5M
Cégkapu: még több kérdés – válaszokkal
Ezek a magyarorszag.hu szerint a cégkapu-szolgáltatás kapcsán leggyakrabban feltett kérdések és a rájuk adott válaszok.
Mikor lesz elérhető a cégkapu-szolgáltatás?
Az online, valamint űrlapos regisztráció már elvégezhető, illetve kezdeményezhető, a szolgáltatás indulásának tervezett időpontja 2017. december 1.
Melyik jogszabály szabályozza a cégkapu működését?
A cégkapu az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet (Vhr.) szerinti kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely.
A jogszabály a hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és az azon történő fogadást 2018. január 1-jétől teszi kötelezővé a gazdálkodó szervezetek számára.
Egy gazdálkodó szervezetnek hány cégkapuja lehet?
Egy gazdálkodó szervezet egyetlen cégkapuval rendelkezhet, és minden cégkapunak egy fő cégkapumegbízottja lehet.
Ki és hol adminisztrálhatja a cégkapu-szolgáltatást (ügyintézők felvitele, törlése stb.)?
Az adott gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu igénybevételével elektronikus kapcsolattartásra jogosult cégkapu-ügyintézők regisztrációját a regisztrációkor megadott cégkapumegbízott tudja majd elvégezni az erre kialakított – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen, amely KAÜ-azonosítást követően lesz elérhető.
A fenti jogosultság megszűnésekor a cégkapumegbízottnak törölnie kell az érintett ügyintézőt a cégkapu-adminisztrációs felületen.
Hány személy rendelhető hozzá a cégkapuhoz?
A cégkapuhoz több személyt is hozzá lehet rendelni a – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen. A felhasználók száma nincs maximalizálva.
Melyek azok a kommunikációs csatornák, amelyeket lehet, illetve kötelezően a cégkapun keresztül kell használni?
A cégkapun keresztül a gazdálkodó szervezetek online tarthatják a kapcsolatot a hivatalokkal, valamint az egyén, elektronikus ügyintézést biztosító szervekkel. Személyes ügyintézés nélkül küldhetnek és fogadhatnak dokumentumokat, ezen keresztül az ügyintézés gyorsabbá és kényelmesebbé válik.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 14. §-a szerint a gazdálkodó szervezetek kötelesek bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségüket (a továbbiakban: hivatalos elérhetőség). A hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltatásokat szintén e törvény határozza meg.
A cégkapu az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet szerinti kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely.
A cégkapu-szolgáltatásból küldött/fogadott üzeneteket a 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendeletben meghatározott Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatásra (továbbiakban BKSZ) vonatkozó szabályok alapján kézbesíti a szolgáltató.
Milyen típusú dokumentumok küldésére és fogadására alkalmas a cégkapu?
A cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal előállított (.kr kiterjesztésű) fájlok tölthetők fel.
A cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek.
Lesz-e lehetőség az ÁNYK-programból közvetlen cégkapus feltöltésre?
A cégkapuból, mint szervezeti postafiókból, a dokumentumküldés az ÁNYK-programból közvetlenül is elérhető lesz, amennyiben az adott nyomtatvány készítője engedélyezi ezt a funkciót az űrlap tervezése során (a Perkapuhoz hasonlóan).
Lesz-e lehetőség a cégkapu vonatkozásában gépi interfészes csatlakozásra?
Igen, a későbbiekben lesz erre is lehetőség. Gépi csatlakozás esetén a webes felület nélkül webservice-en keresztül is lehet dokumentumokat küldeni és fogadni.
A gépi kapcsolat indulásának pontos időpontjáról tájékoztatást fognak kiadni. A gépi interfész kialakításhoz szükséges leírást szintén közzé fogják tenni.
(Az interfész a jelenlegi meglévő interfészen fog alapulni. Annak az intézménynek, amely már rendelkezik gépi interfésszel – pl. perkapuval rendelkezik, de szeretne áttérni a cégkapura –, elegendő lesz a meglévő interfész módosítása.)
A cégkapu bevezetésével megszűnik a perkapu?
A cégkapu-regisztrációra jogosult kérheti, hogy a Szabályozott Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatásról (SZEÜSZ) szóló rendelet szerinti perkapu-szolgáltatása – az adott Perkapu kapcsolattartójának jóváhagyásával – a cégkapuba integrálódjon. A perkapu-migrációs lehetőség várhatóan 2017. december 1-jétől lesz elérhető, amelyről részletes tájékoztatást fognak adni.
A cégkapu esetében eltérőek-e a követelmények az ügyfélkaputól, illetve perkaputól a dokumentumok aláírásával, titkosításával kapcsolatosan?
A dokumentumok aláírására, hitelesítésére nem a Kézbesítési szolgáltató (jelen esetben a NISZ) írja elő a követelményeket, hanem az adott eljárás „gazdája”, pl. az OBH, NAV stb. Amennyiben a fogadó intézmény megköveteli a csatolt dokumentumok hitelesítését, akkor a cégkapu ugyanúgy képes lesz azt a címzett számára kézbesíteni, mint ahogy a perkapu vagy az ügyfélkapu esetén teszi ma is – írja a magyarorszag.hu.
Hozzászólások (1)
Mikor lehet részleteket olvasni az egyéni vállalkozók kötelezettségéről? Egyáltalán: ők is kötelesek lesznek elektronikus ügyintézésre pl. adóbevallás esetén az Ügyfélkapu helyett?