hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cégkapu: még több kérdés – válaszokkal

  • adozona.hu
1

Ezek a magyarorszag.hu szerint a cégkapu-szolgáltatás kapcsán leggyakrabban feltett kérdések és a rájuk adott válaszok.

Mikor lesz elérhető a cégkapu-szolgáltatás?

Az online, valamint űrlapos regisztráció már elvégezhető, illetve kezdeményezhető, a szolgáltatás indulásának tervezett időpontja 2017. december 1.

Melyik jogszabály szabályozza a cégkapu működését?

A cégkapu az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet (Vhr.) szerinti kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely. 

A jogszabály a hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és az azon történő fogadást 2018. január 1-jétől teszi kötelezővé a gazdálkodó szervezetek számára.

Egy gazdálkodó szervezetnek hány cégkapuja lehet?

Egy gazdálkodó szervezet egyetlen cégkapuval rendelkezhet, és minden cégkapunak egy fő cégkapumegbízottja lehet.

Ki és hol adminisztrálhatja a cégkapu-szolgáltatást (ügyintézők felvitele, törlése stb.)?

Az adott gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu igénybevételével elektronikus kapcsolattartásra jogosult cégkapu-ügyintézők regisztrációját a regisztrációkor megadott cégkapumegbízott tudja majd elvégezni az erre kialakított – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen, amely KAÜ-azonosítást követően lesz elérhető.

A fenti jogosultság megszűnésekor a cégkapumegbízottnak törölnie kell az érintett ügyintézőt a cégkapu-adminisztrációs felületen.

Hány személy rendelhető hozzá a cégkapuhoz?

A cégkapuhoz több személyt is hozzá lehet rendelni a – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen. A felhasználók száma nincs maximalizálva.

Melyek azok a kommunikációs csatornák, amelyeket lehet, illetve kötelezően a cégkapun keresztül kell használni?

A cégkapun keresztül a gazdálkodó szervezetek online tarthatják a kapcsolatot a hivatalokkal, valamint az egyén, elektronikus ügyintézést biztosító szervekkel. Személyes ügyintézés nélkül küldhetnek és fogadhatnak dokumentumokat, ezen keresztül az ügyintézés gyorsabbá és kényelmesebbé válik.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 14. §-a szerint a gazdálkodó szervezetek kötelesek bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségüket (a továbbiakban: hivatalos elérhetőség). A hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltatásokat szintén e törvény határozza meg.

A cégkapu az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet szerinti kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely.

A cégkapu-szolgáltatásból küldött/fogadott üzeneteket a 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendeletben meghatározott Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatásra (továbbiakban BKSZ) vonatkozó szabályok alapján kézbesíti a szolgáltató.

Milyen típusú dokumentumok küldésére és fogadására alkalmas a cégkapu?

A cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal előállított (.kr kiterjesztésű) fájlok tölthetők fel.

A cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek.

Lesz-e lehetőség az ÁNYK-programból közvetlen cégkapus feltöltésre?

A cégkapuból, mint szervezeti postafiókból, a dokumentumküldés az ÁNYK-programból közvetlenül is elérhető lesz, amennyiben az adott nyomtatvány készítője engedélyezi ezt a funkciót az űrlap tervezése során (a Perkapuhoz hasonlóan).

Lesz-e lehetőség a cégkapu vonatkozásában gépi interfészes csatlakozásra?

Igen, a későbbiekben lesz erre is lehetőség. Gépi csatlakozás esetén a webes felület nélkül webservice-en keresztül is lehet dokumentumokat küldeni és fogadni.

A gépi kapcsolat indulásának pontos időpontjáról tájékoztatást fognak kiadni. A gépi interfész kialakításhoz szükséges leírást szintén közzé fogják tenni.

(Az interfész a jelenlegi meglévő interfészen fog alapulni. Annak az intézménynek, amely már rendelkezik gépi interfésszel – pl. perkapuval rendelkezik, de szeretne áttérni a cégkapura –, elegendő lesz a meglévő interfész módosítása.)

A cégkapu bevezetésével megszűnik a perkapu?

A cégkapu-regisztrációra jogosult kérheti, hogy a Szabályozott Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatásról (SZEÜSZ) szóló rendelet szerinti perkapu-szolgáltatása – az adott Perkapu kapcsolattartójának jóváhagyásával – a cégkapuba integrálódjon. A perkapu-migrációs lehetőség várhatóan 2017. december 1-jétől lesz elérhető, amelyről részletes tájékoztatást fognak adni.

A cégkapu esetében eltérőek-e a követelmények az ügyfélkaputól, illetve perkaputól a dokumentumok aláírásával, titkosításával kapcsolatosan?

A dokumentumok aláírására, hitelesítésére nem a Kézbesítési szolgáltató (jelen esetben a NISZ) írja elő a követelményeket, hanem az adott eljárás „gazdája”, pl. az OBH, NAV stb. Amennyiben a fogadó intézmény megköveteli a csatolt dokumentumok hitelesítését, akkor a cégkapu ugyanúgy képes lesz azt a címzett számára kézbesíteni, mint ahogy a perkapu vagy az ügyfélkapu esetén teszi ma is – írja a magyarorszag.hu.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
pp528

Mikor lehet részleteket olvasni az egyéni vállalkozók kötelezettségéről? Egyáltalán: ők is kötelesek lesznek elektronikus ügyintézésre pl. adóbevallás esetén az Ügyfélkapu helyett?

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt cégek minősítése

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Kölcsönkövetelés leírása, ha az adós elhunyt

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink