hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az ekáer még nem alkalmas az éles üzemre, állítja a szakmai szövetség

  • MTI

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) üdvözli az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) újrahangolását, de azt még nem tartja alkalmasnak az éles üzemre, ezért a tesztidőszak meghosszítását és a rendszer módosítását kezdeményezi - közölte a szervezet szerdán.

A szövetség hangsúlyozta, hogy jó iránynak tartják az ekáer-törvény módosítását, valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) február 19-én megjelent, az ekáert szabályzó rendelet-tervezetét is, mivel ezáltal javulhatnak a jogszabályi megfogalmazások, átláthatóbbá válhat a rendszer működése és csökkenhetnek az adminisztrációs terhek.

Ugyanakkor az MLSZKSZ közleményében felhívta a figyelmet arra is: az érintettek nem ismerik a rendelet végleges formáját, így nem tudnak időben felkészülni, például az informatikai rendszereiket átalakítani az alig egy hét múlva induló éles üzemre.

Ezért a szövetség a tesztidőszak meghosszítását, a társadalmi egyeztetések folytatatását és a rendszer finomhangolását kéri továbbra is a kormányzattól.

A minisztérium részben beépítette a szakmai berkekből érkező javaslatokat, de a rendszer kereteinek véglegesítésére rendelkezésre álló idő nem volt elegendő, így az érintettek nem tudnak időben felkészülni - idézi a közlemény Fülöp Zsoltot, az MLSZKSZ elnökét. Hangsúlyozta azt is: bíznak abban, hogy az első hetekben-hónapokban a hatóságok kellően együttműködőek és méltányosak lesznek akkor, ha az ellenőrzések során nem szándékos hibákat, hiányosságokat tapasztalnak.

A szövetség az ekáer-rendszer további módosítását tartja szükségesnek, amelyről újabb javaslatot nyújtott be a nemzetgazdasági tárcának.

A javaslatok szerint szélesíteni kell például az egyszerűsített bejelentési lehetőségre jogosultak körét. A gyűjtőfuvarozásban, a szállítmányozásban az ekáer-ügylet lezárási idejét legalább 72 órára szükséges kibővíteni. Továbbra is meg kell oldani az ekáer-mentesség igazolásának módját, illetve javasolják az ekáer-rendszer részévé tenni a harmadik országos fuvarengedélyek rögzítésének lehetőségét. A szövetség szerint ajánlott lenne külön szabályozni a gyűjtő szállítmányok speciális esetét is.

Az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert 2015. január elsején vezették be Magyarországon. A nemzetgazdasági tárca korábbi tájékoztatásaiban a rendszer bevezetését azzal indokolta, hogy annak célja a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítése, az áruforgalom átláthatósága, a szállítmányok fiktív utaztatásának megakadályozása, a gyakran az egészséget is veszélyeztető élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kizárása, az adóelkerülők kiszűrése.

A próbaüzem, illetve a bírságmentes időszak eredetileg január 31-éig tartott volna, de ezt március 1-jéig meghosszabbította a kormány. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal revizorai, pénzügyőrei az év első két hónapjában is ellenőriznek, de február 28-ig csak tájékoztatják a mulasztókat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Nyílt végű lizing

Nagy Norbert

adószakértő

Árfolyam-különbözet az átvezetési számlán

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink