adozona.hu
Elzárták a Barátság vezeték déli szárnyát, nem szállít olajat Magyarországra
//adozona.hu/ukran_valsag/Nem_jon_olaj_Magyarorszagra_a_Baratsag_veze_YGETMP
Elzárták a Barátság vezeték déli szárnyát, nem szállít olajat Magyarországra
Leállította az Ukrtransznafta a kőolaj tranzitját a Barátság olajvezetékrendszer déli ágán keresztül Magyarország, Csehország és Szlovákia irányába – közölte Igor Gyomin, az orosz Transznyefty gázszállítmányozási vállalat szóvivője.
A szóvivő szerint ennek oka az volt, hogy az orosz fél az európai szankciók miatt nem tudja teljesíteni a tranzitdíj kifizetését. A szállítás száz százalékos előlegfizetés alapján történik. A július 22-ei utalás visszakerült a Transznyefty számlájára.
Az orosz vállalat közleménye szerint az európai bankok már nem jogosultak önállóan dönteni arról, hogy lebonyolíthatnak-e egy adott ügyletet, annak megerősítésére, hogy az nem tiltott, a banknak be kell szereznie a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak intézkedési algoritmusáról, és nem dolgozták ki a fenti engedélyek kiadásának eljárását.
A Transznyefty tájékoztatta az orosz energiaügyi minisztériumot, az Ukrtransznaftát, valamint a három országba olajat exportáló orosz szállítókat a kialakult helyzetről. A közlemény szerint a kérdés megoldása érdekében a Transznefty felkérte a felhatalmazott bankot, hogy értesítse az európai szabályozó hatóságot annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransznaftával megkötött szerződés szerinti elszámolásokra. A pénzeszközök átutalásának alternatív lehetőségeit is vizsgálják.
Lengyelországba és Németországba zavartalanul folyik a kőolaj tranzitja a Barátság csővezetéken.
Sztanyiszlav Mitrahovics, az orosz kormány Pénzügyi Egyetemének professzora, Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértője az RT-nek nyilatkozva emlékeztetett rá, hogy a Barátságnak két ága van. Az északi Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba, a déli pedig Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba vezet.
Mitrahovics szerint a leállás azt jelenti, hogy az ezen országok piacára szállított olaj mennyisége csökkenhet. Emlékeztetett rá, hogy az uniós megállapodás értelmében a csővezetéken szállított olajat nem kellene érinteniük a szankciónak, mert a vezetékre épült finomítókat nehéz másra átállítani.
A szakértő nem zárta ki, hogy a kérdésben kompromisszum szülessen, mert Európában amúgy is feszült az energiapiaci helyzet.
" Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a tranzitdíj-kötelezettség átvállalásáról is" – közölte az olajcég a hvg.hu érdeklődésére.
A Mol által a Dunai finomítóban feldolgozott kőolaj 60 százaléka érkezik Oroszországból.
A leállásról szóló hír megjelenése után több mint 5 százalékot esett a Mol-részvények árfolyama a Budapesti Értéktőzsdén.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK:
Mol: lesz elegendő üzemanyag, ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van
Hozzászólások (0)