adozona.hu
A nap kérdése: albérlet a céges ügyintézés helye, fel kell-e tüntetni a társasági szerződésben?
//adozona.hu/tarsasagi_jog/A_nap_kerdese_alberlet_az_ugyintezes_helye__UXAAPX
A nap kérdése: albérlet a céges ügyintézés helye, fel kell-e tüntetni a társasági szerződésben?
Magánszemélyek magánszemélytől bérel egy ingatlant, amelyben élnek, az egyik helyiségben végzik a közös kft.-jük tevékenységét, online digitális termékeket állítanak elő. Nem szeretnék, hogy az albérletben legyen a cég székhelye, ezért székhelyszolgáltatót vesznek igénybe. Tudomásuk szerint a társasági szerződésben nem kell feltüntetni a telephelyet (ebben az esetben az albérletet). A központi ügyintézés helyét fel kell tüntetni a kft. társasági szerződésében? Kell ehhez hozzájárulás a tulajdonostól? – kérdezte olvasónk. Dr. Udvari Jesszika MBA, ügyvéd, a budlegal Ügyvédi Társulás tagja válaszolt.
Székhely és központi ügyintézés helye
A társasági szerződésben fel kell tüntetni a központi ügyintézés helyét, ha az nem azonos a székhellyel. A székhely a cég cégjegyzékbe bejegyzett irodája, amely egyúttal a cég levelezési címe is. A központi ügyintézés helye a cég fő működési helye, amennyiben a bejegyzett székhelytől elkülönül. A kettő tehát lehet ugyanaz a hely, de el is térhetnek egymástól.
A Polgári törvénykönyv (Ptk.) 3:96. § (1) bekezdése szerint, ha a társaság székhelye nem azonos a társaság központi ügyintézésének helyével, a létesítő okiratban a központi ügyintézés helyét is meg kell jelölni. (Azt azonban nem kell feltüntetni, hogy a központi ügyintézés helyeként használt ingatlan milyen más célokra szolgál – például lakásként funkcionál –, illetve, hogy bérlemény vagy saját tulajdonú ingatlan.)
AJÁNLJUK FIGYELMÉBE szakmai kiadványunkat: Cégek megszűnése – adózási, számviteli és jogi kérdések |
A központi ügyintézési helynek a társasági szerződésben történő feltüntetéséhez nem szükséges az ingatlan tulajdonosának hozzájárulása. Csak az ingatlan székhelyként történő használata esetén kell csatolni az ingatlantulajdonos vagy a további használat engedélyezésére jogosult használó hozzájárulását.
Ezt támasztja alá a bírói gyakorlat is. Az ÍH 2016.113 indokolása szerint, ha egy ingatlant a cég vezető tisztségviselőjének lakcímeként kívánnak központi ügyintézés helyeként használni, nem szükséges az ingatlan tulajdonosának külön hozzájárulása. A gyakorlat alapján a központi ügyintézés helye a társaság belső döntéshozatalának helyszíne, amely különbözik a székhely funkciójától, így cégtábla elhelyezésére sincs szükség. (ÍH 2016.113: Debreceni Ítélőtábla Cgtf. III. 30.073/2016/2.)
Telephely
Fentiektől eltérő fogalom a „telephely”, amely a tevékenység gyakorlásának a cég létesítő okiratában foglalt olyan tartós, önállósult üzleti (üzemi) letelepedéssel járó helye, amely a cég székhelyétől eltérő helyen található. A Ptk. 3:96. § (2) bekezdése szerint a társaság telephelyét és fióktelepét akkor kell feltüntetni a társasági szerződésben, ha annak a nyilvántartásba való bejegyzését a társaság kéri.
Hozzászólások (0)