hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Transzferár-ellenőrzés:leggyakoribb kérdések és válaszok

  • VGD

Az elmúlt tíz évben a kapcsolt vállalkozások egymás közötti tranzakcióinak szabályozása rendkívüli mértékben megváltozott. Mára már több mint hatvan ország jogalkotása vonta szabályozása alá a nemzetközi kapcsolt vállalkozások tranzakcióit. A magyarországi adóellenőrzések során is kiemelt figyelmet kapnak, az ügyvezetők egy része mégsem tulajdonít megfelelő jelentőséget a transzferár szabályozásnak és dokumentálásának. A VGD Ferencz & Partner Kft. vezető adótanácsadóját, Kuntner Andrea az elméleti és gyakorlati tudnivalókat összegzi.

2006-ban az adóhatóság 500 millió, míg 2010-ben 12 milliárd forintnyi adóbírságot állapított meg transzferárak tekintetében, ami szembeötlő növekedés. Mégis, a laikus ritkán találkozik a transzferár kifejezéssel. Mi lehet az oka ennek?

Aki még nem találkozott az „árnyoldalaival”, az úgy gondolja, hogy vele nem történhet „baleset”. A legtöbb könyvelőnek kellene ismernie a szabályozást és minimum fel kellene hívnia a megbízója figyelmét. Egyrészt azért, hogy vonatkozik-e rá ilyen kötelezettség, másrészt, ha igen, hogyan lehet ennek eleget tenni. Sokan a dokumentáció viszonylag költséges mivolta miatt struccpolitikát folytatnak, egészen addig, amíg meg nem büntetik őket, vagy egy közelálló vállalkozást.

A nemzetközi cégek viszont már egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szabályozásra. Általában amikor egy vállalkozás megkapja az átfogó adóhatósági ellenőrzésre a beküldendő dokumentumok listáját, ahol most már standardként szerepel a transzferár dokumentáció is, akkor legkésőbb felébred benne az, hogy el kellene készíteni, viszont ilyenkor már késő. Ez ugyanolyan évente visszatérő feladat, mint a könyvvizsgálat. A transzferár dokumentációnak már az adóbevallás előtt készen kell lennie, hiszen a bevallás azzal válik teljessé.

Mióta kell transzferár szabályzatot készíteni?

Magyarországon 2003 szeptemberében jelent meg az erre vonatkozó pénzügyminisztériumi rendelet, 2005-től pedig már minden meglévő, az adott évben kapcsolt vállalkozások közötti tranzakciónál vizsgálni kell a dokumentáció készítési kötelezettséget és a rendelet mindenkori hatályos tartalma szerint dokumentálni kell a tranzakciókat.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink