adozona.hu
Transzferár-ellenőrzés:leggyakoribb kérdések és válaszok
//adozona.hu/tarsasagi_ado_innovacios_jarulek/Transzferarellenorzesleggyakoribb_kerdesek__Y36D42
Transzferár-ellenőrzés:leggyakoribb kérdések és válaszok
Az elmúlt tíz évben a kapcsolt vállalkozások egymás közötti tranzakcióinak szabályozása rendkívüli mértékben megváltozott. Mára már több mint hatvan ország jogalkotása vonta szabályozása alá a nemzetközi kapcsolt vállalkozások tranzakcióit. A magyarországi adóellenőrzések során is kiemelt figyelmet kapnak, az ügyvezetők egy része mégsem tulajdonít megfelelő jelentőséget a transzferár szabályozásnak és dokumentálásának. A VGD Ferencz & Partner Kft. vezető adótanácsadóját, Kuntner Andrea az elméleti és gyakorlati tudnivalókat összegzi.
2006-ban az adóhatóság 500 millió, míg 2010-ben 12 milliárd forintnyi adóbírságot állapított meg transzferárak tekintetében, ami szembeötlő növekedés. Mégis, a laikus ritkán találkozik a transzferár kifejezéssel. Mi lehet az oka ennek?
Aki még nem találkozott az „árnyoldalaival”, az úgy gondolja, hogy vele nem történhet „baleset”. A legtöbb könyvelőnek kellene ismernie a szabályozást és minimum fel kellene hívnia a megbízója figyelmét. Egyrészt azért, hogy vonatkozik-e rá ilyen kötelezettség, másrészt, ha igen, hogyan lehet ennek eleget tenni. Sokan a dokumentáció viszonylag költséges mivolta miatt struccpolitikát folytatnak, egészen addig, amíg meg nem büntetik őket, vagy egy közelálló vállalkozást.
A nemzetközi cégek viszont már egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szabályozásra. Általában amikor egy vállalkozás megkapja az átfogó adóhatósági ellenőrzésre a beküldendő dokumentumok listáját, ahol most már standardként szerepel a transzferár dokumentáció is, akkor legkésőbb felébred benne az, hogy el kellene készíteni, viszont ilyenkor már késő. Ez ugyanolyan évente visszatérő feladat, mint a könyvvizsgálat. A transzferár dokumentációnak már az adóbevallás előtt készen kell lennie, hiszen a bevallás azzal válik teljessé.
Mióta kell transzferár szabályzatot készíteni?
Magyarországon 2003 szeptemberében jelent meg az erre vonatkozó pénzügyminisztériumi rendelet, 2005-től pedig már minden meglévő, az adott évben kapcsolt vállalkozások közötti tranzakciónál vizsgálni kell a dokumentáció készítési kötelezettséget és a rendelet mindenkori hatályos tartalma szerint dokumentálni kell a tranzakciókat.
Hozzászólások (0)