hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Rástartolt a NAV a transzferárazásra, erre kell nagyon figyelni

  • adozona.hu

Egyre gyakrabban zárulnak érdemi megállapítással az adóhatósági transzferár-vizsgálatok, amelyek száma érzékelhetően megnőtt az elmúlt évben – mutat rá legfrissebb összefoglalójában a Baker Tilly Hungária. A cikkben mutatjuk, mire kell fokozottan figyelniük a vállalkozásoknak.

Az adótanácsadó és könyvvizsgáló cég tapasztalatai szerint már egyszerű revízió alkalmával is előfordul, hogy a NAV részletesen áttekinti az adatbázisszűrést, a funkcionális elemzést, illetve a költségallokációk helyességét és jogosságát. Amennyiben azonban az adóhivatal dedikált transzferár-csoportja is részt vesz a vizsgálatban, akkor borítékolható a kapcsolódó dokumentáció minden részletre kiterjedő formai és tartalmi átvilágítása is.

Egyértelmű trend, hogy a NAV-ellenőrök egyre képzettebbek transzferártémában, hiszen a revizorok már olyan területeken is magabiztosan mozognak, amelyeket a korábbi években általában elkerültek, mert nem volt rálátásuk. Az ellenőrzések során már az is előfordult, hogy adott ügyben a nemzetközi bíróság döntésére hivatkozva tett érdemi megállapítást az adóhatóság.

A NAV transzferár-csoportja már képes minden részletre kiterjedő transzferár-ellenőrzést végrehajtani. Ebből az következik, hogy a gyakran mostohagyereknek tekintett transzferár-nyilvántartás elkészítésekor indokolt a fokozott gondosság – figyelmeztet Mindszenti Mónika partner, a Baker Tilly transzferár-divíziójának vezetője.

A transzferárazással kapcsolatos NAV-megállapítások gyakran a társasági adót, az iparűzési adót, illetve az áfát is érinthetik. Az adózó tehát további adóhatósági kutakodással, sőt akár egyéb szankciókkal is találkozhat.

A szakember szerint az ellenőrzéseken a NAV ellenőrei egyre gyakrabban vizsgálják az érdemi részleteket: megnézik a transzferáradatbázis-szűrések helyességét és frissességét, érdemben elemzik a tranzakciókhoz kapcsolódó összehasonlító és alátámasztó adatok meglétét és tartalmi megfelelőségét. Ugyancsak szívesen tanulmányozzák a menedzsment-szolgáltatásokhoz kapcsolódó költségallokációk életszerűségét és dokumentáltságát.

A transzferár-nyilvántartás elkészítéséhez elengedhetetlen adatbázisszűrések vizsgálatakor fontos szempont, hogy azok mennyire naprakészek Taoasztalatok szerint a transzferár-nyilvántartások ellenőrzésekor az adóhatóság nem, vagy csak komoly fenntartásokkal fogadja el a három-négy évvel korábban – vagy még annál s régebben – készült összehasonlító adatokat tartalmazó adatbázisszűréseket.

Ugyancsak rendkívül fontos, hogy a tranzakciókat helyesen értelmezzük, és megfelelő összehasonlító adatokat adjunk meg a csoporton belüli ügylethez kapcsolódva, mert saját adataink is szembefordulhatnak velünk egy adóvizsgálat alatt – figyelmeztet Mindszenti Mónika. Előfordult, hogy egy társaság az összehasonlító elemzés készítésekor az adott tranzakciótípushoz köthető, viszonylag könnyen elérhető összehasonlító adatokat alkalmazott a nyilvántartásában.

Az adóhatóság elfogadta ezeket mint összehasonlító adatokat, de a tranzakció jellegét másként értelmezte. Ennek következtében – az adózó transzferár-nyilvántartásában bemutatott összehasonlító adatokat felhasználva – jelentős adóalap-korrekciót állapított meg. A NAV elfogadta a cég összehasonlító adatait, majd azokra hivatkozva kért korrekciót. Ezért nem elég pusztán hiteles forrásból adatot gyűjteni, meg is kell győződni arról, hogy az valóban alátámasztja-e azt, amihez felhasználjuk – hangsúlyozza a szakember.

Mindszenti Mónika szerint a tranzakciók életszerűsége is nagy szerepet kap a transzferár-vizsgálatokban, különösen a menedzsment-szolgáltatások ellenőrzésekor. Ezek jellemzően olyan – például jogi, IT-, értékesítés-támogatási – szolgáltatások, amelyeket minden tagvállalat használ, és az anyavállalat központi beszerzéssel vagy a saját erőforrásait felhasználva nyújt leányvállalatainak. A szolgáltatásokkal kapcsolatos költségeket központilag gyűjti, és az adott szolgáltatásokra leginkább jellemző allokációs kulcs alapján megosztja a tagvállalatok között.

Az adóhatóság mindig nagy figyelmet fordított a menedzsment-szolgáltatások ellenőrzésére, de mostanában a kapcsolódó allokációs kulcsok vizsgálata kiemelkedő szerephez juthat, sokszor nem elég a melléklet. Az allokációs kulcsról további információkat kérnek, elmennek akár egészen a hozzá fűződő számlák ellenőrzéséig is.

Ilyenkor az allokációs kulcs életszerűségét vizsgálják, és a vele összefüggő számításokat is megnézik, hogy számszakilag is rendben vannak-e. Például az allokált IT-költség következik-e a felhasználók számából, vagy például az értékesítés-támogatás allokációs rátája arányos-e az értékesítés nagyságrendjével.

Az is előfordult, hogy a NAV a menedzsment-szolgáltatás konkrét realizálását vizsgálta: teljesítési igazolással és dokumentumokkal – például repülőjegy, e-mailek, feljegyzések, stb. – alátámasztva kellett nevesíteni, hogy az anyavállalattól kapott szolgáltatások valóban megvalósultak-e. Ilyenkor nagy szerepe van az időtényezőnek: célszerű ezeket az adatokat a pénzügyi évben folyamatosan gyűjteni, de fontos, hogy a vizsgálat pillanatában már az adózónál legyen minden információ az anyavállalattól.

Nem szabad a vizsgálat időpontjában indítani ezt a folyamatot, mert több esetben hosszadalmas, cégcsoporton belüli adminisztrációt igényel, és sokszor az anyavállalat sem érti, hogy miért van szükség ilyen szintű információmegosztásra – ecseteli Mindszenti Mónika.

A szakember végezetül egy helytelen gyakorlatra hívja fel a figyelmet: előfordul, hogy a leányvállalatra terhelt menedzsmentdíjak úgynevezett „shareholder activities”-hez, azaz a tulajdonos(ok) saját érdekében végzett tevékenységéhez kötődő költségeket is tartalmaznak. Ez a gyakorlat az OECD-irányelvek alapján nem helyénvaló, ezért a NAV is fokozottan ellenőrzi, hogy voltak-e esetleg olyan átterhelt költségek a menedzsmentdíjakban, amelyek nem a helyi leányvállalat, hanem a tulajdonos érdekében merültek fel.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink