hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Beruházás, adóelőny, állami támogatás a tao-ban 1.

  • Erdős Gabriella adószakértő

Bár a társasági adó a magyar adóbevételeknek csak körülbelül 2 százalékát adja, mégis nagy jelentőséggel bír a vállalkozások életében, hiszen nyereségadóként közvetlenül a befektető nettó hozamát befolyásolja. Ugyanakkor az ország számára is fontos az adózott eredmény, hiszen a saját tőkén belül ez az új beruházások alapvető forrása, a sikeres beruházások pedig új munkahelyeket, többlet adóbevételt, gazdasági növekedést generálnak. Az alábbiakban a társaságiadó-törvény (tao-törvény) általános, beruházást és innovációt ösztönző intézkedéseit foglaljuk össze, és vizsgáljuk azok egymásra való hatását. Ezek mellett természetesen vannak más potenciális adóelőnyök, amelyekről célszerű a tao-törvényben tájékozódni a beruházás megkezdése előtt.

A vállalkozásnak adózási szempontból három kérdéskört célszerű vizsgálnia: 1. az elérhető adóalap és adókedvezmények összegének optimalizálása, 2. a többszörös levonás tilalmából fakadó esetleges kockázatok mérséklése, 3. az államitámogatás-szabályok korlátozó hatása az adókedvezmény igénybevételére.

Az első szóba jöhető könnyítés a fejlesztési tartalék [tao-törvény 7. § (1) f)] képzése és felhasználása.

Mint minden adóelőnyt adó intézkedésnél, ebben az esetben is vizsgálni kell a feltételeket és a korlátokat. Fejlesztési tartalék képzésére minden adózó jogosult, de a képzett összeget négy éven belül fel kell használnia beruházásra, vagy büntetésekkel, kamatokkal növelten kell az elmaradt adót befizetnie.

Fejlesztési tartalékot maximum az adózás előtti eredmény összegéig lehet képezni, más szóval az állam a már sikeres vállalkozások további beruházásait (kivéve az apportot, térítés nélküli átvételt, nem értékcsökkenthető eszköz beszerzését) szeretné csak támogatni.

Az Adózóna társasági adóval kapcsolatos további írásait ITT találja.

A fejlesztési tartalék nem jelent végleges adómérséklést, csak adóhalasztást. Ezt úgy éri el, hogy a számított nyilvántartási értékből le kell vonni a felhasznált fejlesztési tartalék összegét, mivel azt a törvény már elszámolt értékcsökkenési leírásnak tekinti.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a részleteket!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cafeteria

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink